רבנים נגד שקד: "בתפקיד היו"ר חייב לעמוד יהודי ירא שמיים"

עשרות רבנים מהציונות הדתית מתנגדים להצבתה של איילת שקד בראש הרשימה של איחוד מפלגות הימין • בניגוד לעמדת הרבנים, חבר הכנסת אלי בן דהן אמר בראיון ל"גלובס" כי אם שקד מביאה יותר קולות למפלגה המאוחדת עליה לעמוד בראש הרשימה

איילת שקד בטקס הפרידה ממשרד המשפטים / צילום: רפי קוץ
איילת שקד בטקס הפרידה ממשרד המשפטים / צילום: רפי קוץ

כמה עשרות רבנים מהציונות הדתית, ובהם הרב שמואל אליהו רבה של צפת והרב שלמה אבינר מבית אל, מתנגדים להצבתה של איילת שקד בראש הרשימה של איחוד מפלגות הימין. בגילוי הדעת המתפרסם היום אומרים הרבנים כי "רק אדם המחויב לדגל התורה ושמירת יהדותה של המדינה כערך המרכזי של המפלגה".

הם הביעו תמיכה ביו"ר הבית היהודי הרב רפי פרץ ובעמדה כי בראש המפלגה הדתית לאומית חייב לעמוד יהודי ירא שמים השומר תורה ומצוות. "אין זו סוגיה פרסונלית אלא סוגיה ערכית ציבורית של שימת נושא יהדותה של מדינת ישראל כנושא המרכזי של המפלגה הדתית לאומית", נכתב בגילוי הדעת עליו חתומים עשרות רבנים.

גילוי הדעת פורסם בעיצומו של הוויכוח על דרישתה של שקד להיות מוצבת בראש הרשימה המאוחדת של הימין, מול פרץ יו"ר הבית היהודי, המתנגד להזזתו מהמקום הראשון. בתוך הבית היהודי הדעות חלוקות, כך בניגוד לעמדת הרבנים, חבר הכנסת אלי בן דהן אמר בראיון ל"גלובס" כי אם יוכח בסקרים מקצעיים ומובהקים ששקד מביאה יותר קולות למפלגה המאוחדת עליה לעמוד בראש הרשימה. עם זה הוא הוסיף אז כי גם אם תעמוד בראש האיחוד, פרץ ישאר יו"ר הבית היהודי ומנהיג הציונות הדתית.

הסקרים מציגים תוצאות הפוכות, אולי בהתאם למי שמזמין אותם. לפי סקר של רדיו 103 שנערך באמצע יוני חלק ניכר ממצביע הציונות הדתית מסכימים עם בן דהן. 34% ממשתתפי הסקר תמכו בשקד לראשות הרשימה, 19% בנפתלי בנט ורק 16% בפרץ ו-14% בבצלאל סמוטריץ'. סקר אחר שמפורסם בקמפיין חדש של הבית היהודי, טוען כי מחצית מהנשאלים בציונות הדתית תומכים באיחוד של שקד בנט וסמוטריץ' תחת מנהיגותו של פרץ. אין בקמפיין פרטים או נתונים אחרים מהסקר.

הקמפיין החדש הזה של הבית היהודי מצטרף לקמפיין דומה של איחוד הלאומי בקמפיין תקשורתי לקידום האיחוד המלא בציונות הדתית. הסיסמה במודעות היא "רצים יחד, מנצחים יחד". והתמונות הן של כל ארבעת המנהיגים יחד, פרץ וסמוטריץ' יחד עם בנט ואיילת שקד.

הקמפיין של האיחוד הלאומי שהחל לפני שבוע יצא תחת הכותרת: "לא למדנו כלום?" ובו ציטוטים של בנט מלפני הבחירות הקודמות שבהן התחייב שריצה נפרדת תגדיל את הגוש, אלא שבמציאות, הימין החדש לא עבר את אחוז החסימה, השליך כמעט 4 מנדטים לפח ומנע הקמת ממשלת ימין. המודעות נחתמות בקריאה שמובילה את קמפיין הריצה המשותפת: "רצים ביחד עכשיו, מתווכחים אחר כך".

תגובת מטה בנט: "בזמן האחרון, ישנן פניות אלינו של אישים נכבדים כמו משה פייגלין ובצלאל סמוטריץ באמצעות ציוצים, פוסטים, אולטימטומים פומביים וכתבות סרק בתקשורת. כפי שהודענו לפני כחודש, עמדתנו לא השתנתה: עד ה-15 ביולי אנו עסוקים רק בבניית מפלגת ימין ליברלי לישראל. כבר הקמנו מעל 50 מטות בשטח, אנו מגייסים פעילים ברחבי הארץ ונערכים למערכת הבחירות. עד ה-15 ביולי נעסוק רק בזה - בניית מפלגה, והכנת תכניות בתחומי החיים השונים: שילוב חרדים, דיור, כלכלה, ביטחון, דת ומדינה ועוד. ב-15 ביולי ניכנס לשיחות עם כל המפלגות הרלוונטיות לטובת יצירת גוש טכני בימין, על מנת לוודא הצלחה בבחירות".