קפיצת מדרגה לאנרג'יאן: רוכשת בעסקה ממונפת את נכסי הנפט והגז של אדיסון האיטלקית בכ-750 מיליון דולר

מנכ"ל אנרג'יאן, בעלת המאגרים "כריש" ו"תנין": "הרכישה מבססת אותנו כחברה מובילה בתחום החיפוש וההפקה של גז טבעי באזור הים התיכון" • מניית החברה זינקה היום והשלימה עלייה של 40% מאז נרשמה למסחר בת"א אשתקד

החברה היוונית אנרג'יאן  , שמניותיה נסחרות בתל-אביב ובלונדון, מבצעת קפיצת מדרגה עם רכישה ממונפת של נכסי הנפט והגז של חברת האנרגיה האיטלקית אדיסון. במסגרת העסקה, רוכשת אנרג'יאן מאדיסון נכסי נפט וגז פעילים במצרים, איטליה, אלג'יריה, הים הצפוני של בריטניה, קרואטיה, וכן נכסים לפיתוח במצרים, איטליה ונורבגיה. היקף העסקה צפוי לעמוד על כ-750 מיליון דולר, כאשר 100 מיליון דולר נוספים תשלם אנרג'יאן בכפוף להזרמת גז טבעי ראשונה ממאגר "קסיופיאה" במים הכלכליים של איטליה (צפוי בשנת 2022).

באנרג'יאן מציינים כי "העסקה צפויה לחזק את החברה בהיבט של צמיחתה וגיוון הנכסים, הזדמנויות אקספלורציה, תרומה מיידית לתזרים המזומנים ותמיכה באסטרטגיית הצמיחה שלה, הכוללת שאיפה לחלוקת דיבידנדים בטווח הבינוני". לגבי מימון העסקה, מציינים באנרג'יאן כי החברה תגייס כ-265 מיליון דולר באמצעות הנפקת מניות (ככל הנראה תקצה מניות למשקיעים מוסדיים), ותיקח הלוואת גישור בהיקף של כ-600 מיליון דולר. אדיסון תקבל תמלוגים בשיעור של 8% על רווחים מהפקה כתוצאה מתגליות במאגרים הנמצאים במים הכלכליים של מצרים.

מנכ"ל אנרג'יאן, מתיוס ריגס, ציין היום כי "רכישת אדיסון מבססת את אנרג'יאן כחברה מובילה בתחום החיפוש וההפקה של גז טבעי באזור הים התיכון. העסקה תהפוך את אנרג'יאן לחברה רב-לאומית בעלת שיעור צמיחה משמעותי. לצד זאת, אנו שומרים על פיתוח כריש-תנין והזרמת גז ברבעון הראשון של 2021 כעדיפות גבוהה".

"פיתוח של כריש ותנין מתקדם כמתוכנן"

בשיחה עם "גלובס" אמר ריגס כי "העסקה מוסיפה לנו נכסים משמעותיים ביוון, באיטליה ובמצרים. בעקבות העסקה נגיע להפקה של כ-200 אלף חביות נפט שווה ערך ליום, שזה מאוד משמעותי. יש לנו תמיכה מאוד חזקה לעסקה מהשוק הישראלי והשוק בלונדון, מהמשקיעים המוסדיים. אין ספק שמדובר בעסקה טובה".

אנרג'יאן היא בעלת המאגרים "כריש" ו"תנין" במים הכלכליים של ישראל (בסמוך למאגר תמר). הזרמת הגז הטבעי ממאגרים אלה צפויה להתחיל במהלך 2021. "הפיתוח של כריש ותנין מתקדם כמתוכנן ואנחנו שמחנו מאוד לשמוע על מכירת תחנת הכוח אלון תבור לידיים פרטיות. המכירה של תחנות כוח נוספות תאפשר לנו בעתיד למכור עוד גז טבעי ללקוחות ישראליים. בסך הכל אני חושב שזו עסקה חשובה וטובה מאוד גם לישראל, כי אנחנו מתכננים להמשיך להשקיע כאן ולכן אם אנרגי'אן מתחזקת וגדלה, זה טוב גם למשק הגז והחשמל בישראל", אומר ריגס.

אנרג'יאן רשמה את מניותיה למסחר בתל-אביב בחודש אוקטובר אשתקד, לאחר שביצעה הנפקה בלונדון כחצי שנה לפני כן - בחודש מרץ 2018. היום רשמה המניה קפיצה של 12% בעקבות ההודעה ומאז החלה להיסחר בתל-אביב, השלימה מניית אנרג'יאן התקדמות של 40%, ושוויה של החברה הגיע לכ-6.4 מיליארד שקל.

אנרג'יאן נכנסה לשוק הישראלי בשנת 2016, עם רכישת רישיונות הפיתוח למאגרים כריש ותנין מקבוצת דלק במסגרת מתווה הגז. בחודש מרץ 2018 קיבלה החברה החלטת השקעה סופית לפיתוח פרויקט הדגל שלה, מאגרי הגז הטבעי כריש-תנין, אשר יבוצע באמצעות FPSO (מתקן טיפול צף) במרחק של כ-90 ק"מ מן החוף.

בנוסף, אנרג'יאן מפתחת בימים אלה את המאגרים Prinos ו-North Prinos ביוון, ובחודש אפריל האחרון דיווחה על תחילת הפקה בפרויקט אפסילון ביוון. החברה מחזיקה ב-5 רישיונות חיפוש נוספים במימי ישראל, ברישיון חיפוש בבלוק קאטאקולו במערב יוון למשך 25 שנים, וכן ברישיונות חיפוש נוספים ביוון ובמונטנגרו.