איך ממשיכים את המומנטום ומה עושים עם כאל: האתגרים של מנכ"ל דיסקונט החדש, אורי לוין

מנכ"ל דיסקונט הנכנס, שמינויו הוכרז היום, יקבל לידיו בנק חזק בהרבה משקיבלה קודמתו לילך אשר-טופילסקי • ההצלחה שלה בחילוץ דיסקונט מדשדוש היא גם האתגר שלו: הוא יידרש לשמור על הצמיחה המואצת, להוביל התייעלות נוספת, לחמוק מהפסדים באשראי אחרי צמיחה מואצת, להחליט אם למכור את כאל ולפצח את שוק אפליקציות התשלומים • ועוד לפני כן, הוא צריך לבנות הנהלה חדשה

אורי לוין / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט
אורי לוין / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

מנכ"ל חדש בבנק דיסקונט: אורי לוין, מנכ"ל אי.די.בי ניו יורק, הבנק האמריקאי של קבוצת דיסקונט. הוא יחליף את לילך אשר-טופילסקי המכהנת בתפקיד מאז 2013, לאחר שנבחר היום על ידי דירקטוריון הבנק, בראשות היו"ר שאול קוברינסקי. מועד כניסתו לתפקיד טרם נקבע, והמינוי טעון עדיין את אישור בנק ישראל, שלוין צפוי לקבל. הליך המינוי היה מהיר יחסית: 40 יום מהודעת הפרישה של אשר-טופילסקי.

לוין נחשב מקורב למנכ"לית היוצאת, עוד מהימים ששניהם עבדו בבנק הפועלים, והיא זו שהביאה אותו לדיסקונט במהלך 2014. כמי שנמנה עם האנשים הכי קרובים אליה בבנק, לצד רן עוז, לוי הלוי ואחרים, הוא לקח חלק מרכזי בגיבוש האסטרטגיה המוצלחת שהובילה בדיסקונט. בתפקידו כמנכ"ל אי.די.בי ניו יורק הביא לוין את הבנק לשיא ברווח הנקי בסוף 2018 - 96.2 מיליון דולר, זינוק של 93% בהשוואה ל-2017.

יש כמה נקודות דמיון בין הרזומה של לוין לזה של אשר-טופילסקי. המנכ"ל החדש של דיסקונט, בעברו טייס קרב בחיל האוויר, מחזיק כמוה בתואר שני במנהל עסקים מאוניברסיטה יוקרתית זרה (לונדון ביזנס סקול במקרה שלו), ובניסיון בפירמת ייעוץ עסקי בינלאומית מובילה (מקינזי לונדון). התפקיד הראשון של שניהם בעולם הבנקאות בישראל היה כעוזרים אישיים של מנהלים בכירים בפועלים - במקרה של לוין היה זה מנכ"ל הבנק לשעבר צבי זיו.

אלא שלוין, ששימש בתפקידו הקודם בדיסקונט בישראל כמנהל התכנון, האסטרטגיה והכספים, יקבל לידיו בנק חזק בהרבה מזה שקודמתו קיבלה. בשנים האחרונות רשם דיסקונט צמיחה ניכרת בשלל היבטים, ובראשם תיק האשראי ומדדי הרווחיות והיעילות, אחרי שבעבר ידע שנים קשות יותר. "אני זוכה להתמנות לתפקיד המנכ"ל כאשר קבוצת דיסקונט נמצאת במצב הטוב בתולדותיה", אמר היום לוין, תוך שהוסיף כי "לצד ההישגים, עולם הבנקאות משנה את פניו ועלינו מוטלת החובה להתחדש, להתאים עצמנו למציאות המשתנה ולהמשיך לייצר ערך ומובילות אמיתיים ללקוחותינו. אני בטוח שיחד נוביל את הקבוצה לשיאים חדשים".

שני הבנקים הגדולים חוזרים לאיים

בהתאם לדבריו, לוין מקבל בנק חזק וצומח, אך לא חסר אתגרים. בראש ובראשונה עליו לשמור על המומנטום החיובי, תוך שימור מערכת יחסי העבודה בדיסקונט שאשר טופילסקי יצרה, וזאת במקביל לבנייה של הנהלה חדשה. למעשה, לוין כבר צריך למנות "חצי הנהלה" מחדש: לאחרונה נודע שיעזבו את דיסקונט אורית אלסטר, מנהלת החטיבה העסקית הוותיקה, ורן עוז, יו"ר כאל, שעובר לתפקיד מנכ"ל מגדל. כמו כן, על לוין למנות מנכ"ל חדש לאי.די.בי ניו יורק, במקומו. כל זאת עוד מבלי לקחת בחשבון עזיבות נוספות, שיכולות להיות בבנק לאחר מינויו.

ההצלחה של אשר-טופילסקי מהווה גם אתגר ללוין: כיצד להמשיך ולצמוח באותו הקצב, כשלא אחת צמיחה מואצת בתיקי אשראי מניבה הפסדי אשראי בפיגור זמנים. לכך מתווספים שני איומים אפשריים: הראשון שבהם הוא ששני הבנקים הגדולים, לאומי והפועלים, חוזרים בימים אלה לאסטרטגיה של צמיחה - דבר שיקשה על דיסקונט להמשיך במסלול הצמיחה המואץ של השנים האחרונות. השני הוא ששנים חזקות אלה נרשמו בתקופה שבה הכלכלה הישראלית נהנתה משנים מוצלחות, והשאלה היא מה יקרה אם וכאשר היא תישנה כיוון.

בנוסף, לוין אמור להצעיד את הבנק קדימה בהיבטים הטכנולוגיים. כיום יש לדיסקונט אפליקציית תשלומים שלא הוא פיתח, הנקראת פייבוקס, וממשק שירות מקוון בשם דידי. זו רחוקה מלהיות הבשורה הדיגיטלית שהבנק זקוק לה: בשנים האחרונות הוא בעיקר סגר פערים מהעבר ביחס למתחרים, שבעצמם לא דורכים במקום. עתה הוא צריך לעשות עוד כברת דרך קדימה, גם בהיבטים של החדשנות הדיגיטלית.

אתגר מרכזי נוסף נוגע לשאלה כיצד לוין יהפוך את חברת כרטיסי האשראי כאל ליתרון גדול יותר על הפועלים ועל לאומי, שנפרדו מהחברות שבבעלותם. במקביל הוא ודיסקונט יצטרכו להוות גב שנותן יתרון לכאל בתחרות מול מקס (לשעבר לאומי קארד) וישראכרט.

כיום מניבה כאל חלק לא זניח מרווחי דיסקונט. היא עוסקת בתחום שהופך למשמעותי יותר ויותר עבור כל הבנקים, בגלל השינויים בממשקים בינם לבין לקוחות הקצה - שירותי תשלומים. רפורמת שטרום הובילה להפרדה של הפועלים ולאומי מחברות כרטיסי האשראי שלהם, שהפכו למתחרות, בעוד שכאל נותרה בשליטת דיסקונט (לצד שותפות מיעוט של הבינלאומי).

בחוק שטרום נקבע כי ההחזקה של דיסקונט והבינלאומי בכאל תיבחן מחדש ב-2021. עד אז יצטרך לוין להחליט אם הוא מעדיף למכור את החברה, או שמא יבחר לשמור עליה, ואז לפעול כדי לשמר מבחינה רגולטורית את המצב הקיים לתקופה נוספת. כיום הנוהג הוא שכאל פועלת כחברה עצמאית ולא כשלוחה של דיסקונט, והוא צפוי להימשך - אך גם זו סוגיה שלוין יידרש לה בשלב מוקדם של כהונתו.

שאלת ההחזקה בכאל מתחברת לאתגרים של לוין בתחום הטכנולוגיה. בפועלים ולאומי כבר החליטו שאפליקציות התשלומים שלהן, ביט ופפר פיי בהתאמה, הן כלי משמעותי שאמור להתחרות בחברות כרטיסי האשראי. בדיסקונט, לעומת זאת, יש דילמה בנוגע לפייבוקס: מצד אחד, יש לו חברת כרטיסי אשראי בבעלותו. מנגד, אסור לו לאבד את המעמד שיש לו בשוק אפליקציות התשלומים.

ללוין אתגרים נוספים בזווית משמעותית אחרת, של ההתייעלות. אם בעבר דיסקונט אופיין ביחסי עבודה בעייתיים מאוד מבחינת ההנהלה ובעלי המניות, בשנים האחרונות הוא הצליח לשנות זאת, ובהתאם לשפר במידה ניכרת את יחסי היעילות שלו. על לוין להמשיך את המגמה ואף להוביל התייעלות נוספת. הוא גם יהיה אחראי על פרויקט המעבר המשמעותי של הבנק, מלב הסיטי בתל אביב לאזור התעשייה החדש במערב ראשון לציון.