אפקט שדה דב? הביקוש לנופש באילת בחודש יולי יורד. ארקיע מציעה לישראלים לנפוש בעקבה

ירידה חדה של 40% במחירים ששילמו ישראלים על הזמנת מלונות וחדרי נופש באילת לעומת השנה שעברה • אבל יש תקווה: חודש אוגוסט צפוי להיות חזק יותר עבור המלונאים באילת, בעיקר בשבועיים האחרונים שלו

אזור המלונות באילת / צילום: שלומי יוסף
אזור המלונות באילת / צילום: שלומי יוסף

האם אילת מתחילה לשלם את המחיר של סגירת שדה דב? בחודש יולי נרשמה ירידה חדה של 40% במחירים ששילמו ישראלים על הזמנת מלונות וחדרי נופש באילת לעומת השנה שעברה. כך עולה מנתוני אתר השוואת מחירי המלונות הוטלס קומביינד, המבוססים על המחירים ששולמו בהזמנות שבוצעו בפועל.

לפי נתוני האתר, התשלום הממוצע עבור חדר במלון 5 כוכבים ירד ב-23% ל-288 דולר (כ-1025 שקל ללילה. מחיר החדרים במלונות 4 כוכבים ירד ב- 11% למחיר ממוצע של 219 דולר ללילה (כ-780 שקל) ואילו עלות השכירות לדירת נופש ירדה ב-40% למחיר של כ-120 דולר ללילה בממוצע (כ-430 שקל).

לדברי איל סגל מהוטלס קומביינד ישראל, מבחינת המלונות ומשכירי הדירות מדובר בירידה חריפה יותר בהכנסות, שכן שער הדולר השנה נשחק לעומת יולי 2018 (3.55 שקל לדולר כיום לעומת 3.64 שקל לדולר בדיוק לפני שנה). "את ירידת המחירים אפשר להסביר בחלופות הזולות יותר של חופשה בסיני ועקבה ובמדינות סמוכות באגן הים התיכון ובעיקר קפריסין, וכן בסגירת שדות התעופה בתל אביב ואילת ובקמפיין השלילי שהדגיש את הקושי להגיע לעיר".

לכך נוסיף שבשנים האחרונות חודש יולי באילת נחלש בלי קשר לסגירת שדה דב. הסיבה נובעת לא רק מזה שרבים מהישראלים מעדיפים לנפוש בחו"ל לאור המחירים באילת, אלא קייטנות הקיץ המסובסדות של משרד החינוך משאירות תלמידים רבים במסגרת בשלושה השבועות הראשונים לחופשה. לזאת נוסיף שביולי רבים מהנופשים מגיעים במסגרות מאורגנות של מקומות עבודה.

נזכיר כי גם העברת הטיסות מאילת ואליה לרמון השפיעה על הביקוש לטיסות. לפי דוח רשות שדות התעופה בחודש יוני (לפני סגירת שדה דב) תנועת הנוסעים הפנים ארצית מרמון (הלוך ושוב) עמדה על 105.3 אלף נוסעים, ירידה של 9% לעומת יוני שעבר.

רשתות המלונות מפעילות ברובן שאטלים חינמיים מרמון למרכז העיר (במקום מונית בעלות של כ-100 שקל לכיוון). כעת מציעה ישראייר פתרון נוסף לטסים דרכה: השכרת רכב במחיר של 80 שקל ליום (במסגרת שת"פ עם באדג'ט).

חודש אוגוסט צפוי להיות חזק יותר עבור המלונאים באילת ובעיקר בשבועיים האחרונים שלו, אחרי 9 באב. גם סגל מזהה כי "בחודש אוגוסט נשמרות רמות המחיר הגבוהות יותר שאופייניות לשיא עונת התיירות ואף נרשמת עליה במחירי ההזמנות לעומת אוגוסט הקודם. עם זאת, נתוני יולי מצביעים על תופעה מאוד מדאיגה שכן ענף התיירות לא יכול להישען על חודש מוצלח אחד".

המלונאים לא נותרו אדישים. מבצעים על טיסות מוזלות עם ישראייר וארקיע (במחירים של 90-100 שקל לכיוון בשעות טיסה מסוימות) אמורים לעודד את הנופשים להגיע לאילת. זאת לצד מבצעים דוגמת לילה שלישי חינם (במלונות ישרוטל). לאחרונה חיזקה ישראייר את מערך הטיסות שלה מחיפה לאילת.

בתוך כך נציין כי ארקיע החלה למכור חבילות נופש לעקבה עם טיסות הלוך ושוב מנתב"ג לרמון. את עקבה מגדירה ארקיע כ"היעד הכי קרוב והכי מפנק שתוכלו לחשוב עליו". החבילה כוללת טיסה ומלון בדרגה של 4 כוכבים: "הנופש המושלם לזוגות במחירים משתלמים במיוחד. להרגיש בחו"ל במרחק של שעה מתל אביב", כך באתר ארקיע.

הפנייה לזוגות אינה מקרית שכן אמנם מספר הנופשים בעקבה מישראל נמצא במגמת צמיחה, אולם עדיין רבים מההורים חוששים לנפוש עם ילדיהם במדינה השכנה. מחירי החבילות מתחילים בכ-800 שקל ללילה לחדר זוגי, כך לדוגמה לחבילה הכוללת 3 לילות במלון הייאט ריג'נסי מיום שבת עד יום שלישי בחודש ספטמבר, או לחבילה ל-2 לילות בחודש יולי. חבילה למלון באילת ל-2 לילות באותם תאריכים עולה כ-935 שקל (מלון ישרוטל המלך שלמה או אגמים לדוגמה).