המשביר נכנסת לתחום המסחר המקוון: בדרך להקים חנות באמזון

ל"גלובס" נודע כי המשביר לצרכן פועלת לרכישת חנות למכירה מקוונת בפלטפורמה של אמזון, זאת לצד הקמת אתר סחר מקוון משל עצמה • המטרה: להעביר בתוך שלוש שנים 10% ממחזור המכירות של החברה למכירות מקוונות • היעדרות הרשת עד כה מפעילות אונליין נחשבה חריגה

רמי שביט, בעל השליטה במשביר לצרכן ומנכ"ל הרשת / צילום: ענבל מרמרי
רמי שביט, בעל השליטה במשביר לצרכן ומנכ"ל הרשת / צילום: ענבל מרמרי

באיחור דרמטי, המשביר לצרכן מרימה ראש ומבקשת להיכנס לתחום המסחר המקוון שעומד לחוות טלטלה בשל הכניסה של אמזון לפעילות מקומית בישראל. ל"גלובס" נודע כי רשת המשביר לצרכן של רמי שביט פועלת לרכישת חנות למכירה מקוונת בפלטפורמה של אמזון, זאת לצד הקמת אתר סחר מקוון משל עצמה, אשר על הקמתו הודיעה בשבוע שעבר באמצעות מצגת למשקיעים.

המטרה של שני המהלכים היא אחת: להעביר תוך שלוש שנים 10% ממחזור המכירות של החברה למכירות מקוונות, כלומר להגיע להיקף מכירות שנתי באונליין של 100 מיליון שקל.

מדובר באתגר אדיר עבור המשביר לצרכן, שכבר תקופה ארוכה מדשדשת ומציגה מדי שנה הפסד נקי בפעילותה - כאשר גם הכניסה למכירה מקוונת לא תהיה פשוטה עבורה. בימים אלה בוחנים בחברה את כדאיות הכניסה לכל קטגוריה בה היא פועלת, כשהכוונה היא ככל הנראה שהמשביר לא תשווק בחנות שלה באמזון את כל המגוון שהיא מחזיקה בחנויות, אלא רק את הקטגוריות בהן היא מוגדרת כיבואן רשמי ובלעדי, כך שלא יהיה ספק מקומי שיוכל להתחרות בה.

החשש: שחיקת הרווחיות של החברה

אחד האתגרים בהקשר זה הוא העלויות הגבוהות של פעילות באמזון שעלולות לשחוק את שיעורי הרווחיות של החברה. נכון להיום שיעור העמלות שגובה אמזון הוא משמעותי - כ-17% בתחום האופנה וכ-15% בקטגוריות אחרות, בייחוד עבור קמעונאים דוגמת המשביר שקונים סחורה מיבואן חיצוני שגוזר עמלה בעצמו. כשהעמלות הללו מתווספות לעלויות הלוגיסטיות של השילוח - כ-30 שקל למשלוח - המשביר תידרש לבחור בקפידה את הקטגוריות שיש בהן הצדקה כלכלית עבורה.

כיום קיימת למשביר פעילות אונליין מוגבלת מאוד באמצעות אתר הסחר המקוון של קבוצת עזריאלי קום, והכדאיות שלה נובעת בעיקר מכך שעזריאלי היא זו שמסבסדת את העלות הלוגיסטית של השילוח, והמשביר נדרשת "רק" בתשלום העמלה.

היבט נוסף שנשקל במשביר בהיבט הוא זה התדמיתי. עד היום פעלה הרשת שמונה 38 חנויות כלבו ללא פעילות מכירה אונליין, וזאת על אף שהמתחרות המקומיות שלה בתחום האופנה, הקוסמטיקה והמוצרים לבית דוגמת קסטרו, פוקס גולף, סופר-פארם פעילות ברשת כבר שנתיים או יותר. בחברה מאמינים כי נוכחות באמזון עשויה לאפשר למשביר להגיע לקהלים חדשים וצעירים יותר.

היעדרות המשביר מהזירה המקוונת - חריגה בענף 

בנוסף להקמת החנות המקוונת באמזון, המשביר כאמור מתעדת להקים פעילות אי-קומרס משל עצמה. "אנחנו נביא לספקים את התנועה, ונאפשר למכור בחנות אחת שמלה, סדינים וטבעת", אומר ל"גלובס" רמי שביט, בעל השליטה ומנכ"ל הרשת. האתר שתקים החברה יהיה מבוסס על אפיליאציה (שיווק שותפים) עם הפניות למכירה דרך מגוון הספקים הרחב אותו היא משווקת, כשהם אלה שיישאו ככל הנראה בעלויות השילוח, וזאת לצד שירות של הזמנה ואיסוף מהחנות (click and collect). את המשלוחים שלה תפיץ המשביר בשלב הראשון מתוך המחסן שלה בסניף עזריאלי רמלה.

כך או אחרת, ההיעדרות של המשביר מהזירה המקוונת נחשבת לחריגה בענף. בדוחותיה השנתיים ל-2018 התייחסה הרשת לסוגיית המסחר המקוון וצמיחתו והגדירה אותו כ"גורם נוסף בעל השפעה הולכת וגוברת על ענף האופנה בישראל". ממול, עלות הטיסות לחו"ל ירדה בשנים האחרונות באופן משמעותי בשל רפורמת "השמיים הפתוחים", וכתוצאה מכך חל גידול בכמות הנסיעות לחו"ל ובנפח הרכישות של מוצרים שונים בחו"ל באופן ישיר, לרבות ביגוד, הנעלה וקוסמטיקה. יצוין כי הצמיחה במסחר המקוון, כמו גם בהיקפי הרכישות הישירות בחו"ל, השפיעו לא רק על תחום ההלבשה וההנעלה, אלא גם על תחומים כגון כלי בית, צעצועים ומתנות.

קבוצת המשביר נסחרת בבורסה בתל-אביב לפי שווי שוק של כ-140 מיליון שקל, ותחתיה פועלות פעילות בתי הכלבו ופעילות נוספת - מועדון פיננסים 365 - בה היא מחזיקה כ-50%. בסיכום 2018 הכנסות קבוצת המשביר עמדו על כמיליארד שקל, לצד הפסד נקי של כ-10 מיליון שקל. השטח המסחרי של הרשת משתרע על כ-110 אלף מ"ר ברוטו, והיא מעסיקה כ-3,200 עובדים מתוכם כ-1,200 דיילים ועובדי זכיינים.