חדש: פרויקטי PPP על קרקע ציבורית בעידוד משרד הפנים

משרד הפנים יתיר לרשויות המקומיות למסור קרקע ציבורית בתחומן ליזמים פרטיים, על מנת שאלה יפתחו אותן לטובת הציבור

עתודות קרקע בדרום חולון / צילום: Shutterstock
עתודות קרקע בדרום חולון / צילום: Shutterstock

משרד הפנים מתכוון להתיר לרשויות המקומיות למסור קרקעות ציבוריות שבתחומן ליזמים פרטיים שיפתחו אותן, יקימו עליהן מבנים או תשתיות לרווחת הציבור - ויתפעלו וינהלו אותם למשך שנים ארוכות, במודל (PPP (Public Private Partnership. במשרד מאמינים כי באמצעות יישום המודל, הרשויות המקומיות יוכלו להרחיב את טווח פעילותן לתחומים שונים בלי לדרוש לשם כך תקציבים נוספים מהמדינה.

לפי הערכות של גורמים מקצועיים במשרד, בשנים האחרונות מספר השותפויות בין הרשויות ליזמים פרטיים היה זעום ביחס למדינות אחרות בעולם, והסתכם בכ-10 מיזמים, בהם הקמת בניין עיריית לוד במתחם שמיועד גם למסחר והפעילות של תל-אופן בתל-אביב. זאת, לעומת המצב בקנדה, שבה הושלמו עד 2016 כ-240 מיזמי PPP בערך כולל של כ-95 מיליארד דולר קנדי.

בכיר במשרד הפנים אומר כי "לרשויות המקומיות אין הידע העצום שיש למגזר הפרטי בנושאים רבים, וליזמים מהמגזר הפרטי אין את השטחים שיש לרשויות, כך ששטחים ציבוריים שפיתוחם כרוך בהשקעות ניכרות מצד הרשויות יועברו ליזמים שיפתחו ויפעילו אותם לרווחת כלל הציבור". הוא הוסיף: כי "מהלכים כאלה יקטינו משמעותית את הוצאות המימון של הרשויות ומנגד, וליזם הפרטי תעמוד האפשרות להשיא רווחים מאותן פעילויות".

מחר (ב') צפוי משרד הפנים לקיים כנס ראשון בנושא, שאליו הוזמנו יזמים מהתחומים השונים, נציגי התאחדות התעשיינים, התאחדות בוני הארץ וראשי רשויות מקומיות, וזאת בניסיון למפות את החסמים שמנעו עד כה פרויקטים עירוניים המשותפים לרשויות ולמגזר הפרטי - ומקורם בנהלי משרד הפנים. משרד הפנים מהווה צד מרכזי ביצירת שותפויות כאלה שכן, לפי החוק שימוש בקרקע ציבורית לטובת הקמה של מיזם פרטי מחייב את אישור המשרד. במצב שמדובר בשימוש לטווח ארוך, יותר משלוש שנים, הדבר מחייב אישור של משרדי האוצר והפנים.

עד כה רוב שיתופי-הפעולה בין יזמים פרטיים לרשויות המדינה התקיימו במסגרת פרויקטים עתירי הון כמו סלילת כבישים, הקמת בסיסים עבור צה"ל ועוד. במשרד הפנים סבורים כי שינוי נהליו בנושא זה, יאפשר גישה של יזמים פרטיים קטנים - למיזמים עירוניים משותפים שהיקפם מיליוני שקלים. 

התוכנית המתגבשת הוצגה באחרונה לשר הפנים, אריה דרעי, והוא הביע את תמיכתו בה. לדבריו, "יש פה הזדמנות היסטורית ליצירת גרעין לשיתוף-פעולה מתמשך שיקדם פעילות בין-מגזרית תוך שיפור השירות לתושב ויצירת הכנסות קבועות לרשויות המקומיות וליזמים הפרטיים". 

אריה דרעי / צילום: רפי קוץ
 אריה דרעי / צילום: רפי קוץ