יוזמה בבית שמש: זוכי דירות חרדים במסגרת מחיר למשתכן יוכלו להמיר את הקרקע בעיר לשכונה חרדית

המדינה קיוותה ששכונה חדשה בבית שמש בשם נווה שמיר תהיה "חילונית" • אלא שהזוכים במגרשים ששווקו במסגרת מחיר למשתכן היו חרדים • ביוזמת העירייה אישר משרד המשפטים לאפשר להם לממש את הזכאות בשכונה חרדית וכך לתת הזדמנות שנייה לפתח שכונה חילונית חדשה בעיר

עליזה בלוך, ראשת עיריית בית שמש / צילום: יונתן בלום
עליזה בלוך, ראשת עיריית בית שמש / צילום: יונתן בלום

משרד המשפטים אישר למשרד השיכון ולעיריית בית שמש להמיר קרקע של זוכי דירות חרדים במסגרת מחיר למשתכן בשכונת נווה שמיר לשכונה אחרת בעיר, זאת בניסיון לקדם את צביונה של נווה שמיר כשכונה חילונית.

נווה שמיר (המכונה גם "רמת בית שמש ה'") הוא מתחם בן 1,100 דונם, שנמצא בדרום-מזרח העיר, בסמוך למפגש הכבישים 375 (המוביל מבית שמש לצור הדסה) ו-384 (המחבר בין העיר לצומת עציונה מזרח) ומזרחית לקיבוץ נתיב הל"ה. לפני כחמש שנים אושרה עליו תוכנית להקמת 2,400 יחידות דיור.

לאור תהליכי ההתחרדות שעוברת העיר הוחלט שהשכונה שתבנה במקום תהפוך ל"נווה שמיר" ותשווק כשכונה חילונית. אלא שתוכניות לחוד ומציאות לחוד. בפברואר 2018 נערכו 16 מכרזי קרקעות ל-1,500 דירות בשכונה, כשרק לחמישה מהם ניגשו יזמים. בהמשך השנה נערך מכרז נוסף, שגם הוא רשם הצלחה חלקים. הערכות היו כי קבלנים רבים קיבלו "רגליים קרות" לאור האופי הלא ברור שהשכונה הולכת אליו.

המיקום המתוכנן של שכונת נווה שמיר
 המיקום המתוכנן של שכונת נווה שמיר

כל הקרקעות שנרכשו, יודגש, יועדו לשיווק במסגרת מחיר למשתכן, כשבתחילת השנה נערכו אסיפות זוכים ראשונות מטעם הקבלנים, ובהן התברר כצפוי, שרוב הנרשמים בנווה שמיר הם חרדים. לאור המצב יזמה ראשת העיר החדשה של בית שמש עליזה בלוך מהלך של "הצרחה", לפיו זוכי דירות מוזלות בנווה שמיר, יוכלו להמירן בדירות אחרות בשכונה רמת בית שמש ד', המיועדת להיות חרדית - ולהפך. היוזמה הוצגה בפני משרדי השיכון והמשפטים, שם ארכו הדיונים מספר חודשים, עד להכרעה שהתקבלה בסוף השבוע האחרון. לפי חוות דעת של משרד המשפטים, מדובר במקרה ייחודי, שבו לא ניתן לשני הציבורים - חילוני וחרדי - לחיות זה בצד זה, וחייבים להפרידם.

כך, מודל ההצרחה בין שתי השכונות יוכל להתממש. בפועל, תושב חרדי שזכה בדירה במחיר למשתכן בנווה שמיר, יוכל להמיר את הזכייה לדירה ברמה ד', שצביונה מותאם למגזר החרדי. במקביל, תושב אשר שייך לציבור הכללי וזכה במחיר למשתכן ברמה ד', יוכל להמיר את הזכייה שלו לדירה בנווה שמיר. בנוסף, בשלושת החודשים הקרובים תתקיים הגרלה של המחיר למשתכן בשכונה ד' המיועדת למגזר החרדי .

עוד סוכם כי יוצע לזוכים החרדים, להמיר את הזכייה בנווה שמיר להגרלה הקרובה של המחיר למשתכן בשכונה ד'. שם תשודרג זכייתם, ויוצע להם להיות במקומות הראשונים בהגרלה של מחיר למשתכן, ובכך יזכו בפועל לבחור את הקומה והמיקום של הדירה.

"זוהי בשורה אמיתית. אנו רואים בהחלטה זו הבעת אמון גדולה בתהליכים אותם אנחנו מובילים בעיר. זו התחלה של תהליך לבנות בו חיים איכותיים לכולם", אמרה ל"גלובס" ראשת עיריית בית שמש.

יו"ר ועדת המשנה לתכנון ולבנייה בעיר וחבר מועצת העיר, שמעון גולדברג, הוסיף כי "המהלך הזה ייצר הזדמנות לכלל אוכלוסיות העיר ובכך ישמר את ההחלטה ההיסטורית שרמת בית שמש ד' תהיה למגזר החרדי ונווה שמיר למגזר הכללי. מה שהיה חשוב לנו זה לא לסכן את הזכייה של מי שזכה בשכונה אחרת עם צביון אחר.

"כך, המרת הזכייה בין השכונות תהיה ללא סיכון להפסד הזכייה אלא אף ישדרג את הזוכים בשיפור הבחירה לדירה שירכשו במסגרת המחיר למשתכן ולפעמים גם במחיר הדירה. כמובן שמהלך זה ייעשה תוך כדי רצון הרוכשים ולא תוך כדי כפייה".