מחיר למשתכן הביא את רכישת הדירות החדשות לרמות הגבוהות של 2016

עפ"י נתוני הלמ"ס, ברבעון השני של השנה הגיעו באר-שבע, חריש וראש-העין לצמרת מכירת הדירות החדשות בארץ, הרבה לפני ת"א וירושלים • יוני האחרון היה אחד מהחודשים ה"כבדים" ביותר ב-3 השנים האחרונות מבחינת מכירת דירות חדשות

דירת 5 חדרים בחריש / צילום: רימקס
דירת 5 חדרים בחריש / צילום: רימקס

מחיר למשתכן ממשיכה לשלוט בשוק הדירות החדשות ולהכתיב את כלליו, מה שהביא לכך שברבעון השני של השנה הגיעו באר-שבע, חריש וראש-העין לצמרת מכירת הדירות החדשות בארץ, הרבה לפני תל-אביב וירושלים - כך עולה מנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס). כמות הדירות החדשות שנרכשה ברבעון השני של השנה הגיעה ל-7,210 יחידות דיור, עלייה של 2.8% לעומת הרבעון הראשון של השנה, ושל 2.3% לחודש מבחינת נתוני המגמה. לעומת זאת בניכוי עונתיות, מסתמנת ברבעון זה דווקא ירידה של 1.1%, לעומת הרבעון הראשון.

יוני 2019 היה אחד מהחודשים ה"כבדים" ביותר ב-3 השנים האחרונות מבחינת מכירת דירות חדשות, כשנמכרו בו 2,550 יחידות דיור. בסך-הכול כמות הדירות החדשות  ב-2019 מתקרב לזו שנרשמה ב-2016, והיא רבה יותר מאשר זו שאפיינה את שוק הדירות בשנים 2017 ו-2018, שבהן הכמות הממוצעת של דירות חדשות נעה סביב 2,000 דירות לחודש ולעתים אף פחות. 

כאמור, הסיבה העיקרית לכך היא יישום זכיות במבצעי מחיר למשתכן, מה שבא לידי ביטוי בצמרת טבלת המכירות. שלוש הערים שהגיעו לראשות טבלת מכירת הדירות החדשות ברבעון השני של השנה היו באר-שבע, שבה נמכרו 492 דירות, פי 3 מאשר ברבעון הראשון; חריש שבה נמכרו 364 דירות, כמות כפולה ויותר ממה שנמכרו ברבעון הראשון; וראש-העין, שבה נמכרו 347 דירות, עלייה של 31%. מזו שנרשמה ברבעון הראשון.

ירושלים הגיעה למקום הרביעי בטבלה, עם 343 דירות, ואילו בתל-אביב נמכרו רק 240 דירות חדשות ברבעון השני של השנה, והיא הגיעה למקום התשיעי.

הסקירה הנוכחית שונה מקודמותיה, לאחר ביקורת נוקבת שהוטחה בלשכה בעקבות הפרסומים הקודמים, עליהם נטען כי הם לא מדוייקים. עוד נטען כלפי פרסומי הלשכה כי הנתונים המקוריים שלה לוקים בחסר גדול, ורק לאחר כשנה הנתונים מתייצבים סביב המכירות האמיתיות.

לאור זאת החליטו בלמ"ס לבסס את נתוני הסקירה הנוכחית רק על סקר הלמ"ס בלבד, ללא פרויקטים שעליהם מפקח משרד הבינוי והשיכון; כמו כן כוללת הסקירה, לראשונה, השוואת הנתונים שלה למספר עסקאות על דירות חדשות שדווחו לרשות המסים, 8,120 דירות, ירידה של 11.5% לעומת הרבעון הראשון של השנה. ההפרשים בין 2 המקומות נובעים מהגדרות שונות של מהי דירה חדשה.