גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ראש מועצת שוהם: בעלי קרקע מעכבים בנייה? שישלמו ארנונה כאילו הכול בנוי

ראש המועצה איתן פטיגרו מציע להשית על המתעכבים בבנייה ארנונה בגובה שימוש בזכויות הבנייה במגרש: "לממש את פוטנציאל ההכנסות ולמנוע פילים לבנים"

ראש מועצת שוהם איתן פטיגרו, המכהן גם כיו"ר ועדת שיכון ודיור במרכז השלטון המקומי, יוצא ביוזמה לחיוב ארנונה על קרקעות שיזמים משתהים בפיתוחן ובבנייה עליהן, בדגש על קרקעות המיועדות לתעסוקה עתירת ארנונה.

לפי הצעתו של פטיגרו, יש להעביר בחוק ההסדרים חקיקה, שלפיה הרשות המקומית תהיה רשאית לגבות ארנונה בגין "שטחי קרקע המאושרים לבנייה ולא ממומשים מסיבות שאינן קשורות לרשויות המקומיות".

לפי ההצעה, יזם שלא יחל בנייה בתום שנה מיום השיווק או מסירת השטח לידיו, המאוחר מבין השניים, ישלם ארנונה בגובה מלוא זכויות הבנייה הקיימות בקרקע. ארנונה זהה תוטל על יזם שלא יבצע מסירת טופס 4 (אישור חיבור לתשתיות המאפשר איכלוס) בתום חמש שנים מיום מסירת השטח לידיו.

הרקע להצעה הוא שבעה מגרשים ששווקו על ידי רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) ב-2009 בייעוד לתעסוקה ותעשייה ועדיין עומדים ריקים. במועצה המקומית שוהם ערכו חישוב לגבי הפסדי הכנסות מארנונה בשבעת המגרשים הללו, ולדבריהם ההפסד הסתכם בכ-74 מיליון שקל.

המועצה טוענת כי בהסכמי רכישת הקרקע קיים לוח זמנים לביצוע, אולם רמ"י אינה אוכפת אותו בפועל.

לדברי פטיגרו, במקרים רבים ולאחר שהרשות המקומית ביצעה פיתוח של האזור, היזמים מחזיקים בקרקע ומעכבים את הליכי הבנייה, בין השאר עיכוב שנועד למנף את ההשקעה עד עליית מחירי הנדל"ן באזור. הדבר מביא לנזק כלכלי ליישוב באובדן הכנסות מארנונה ולחוסר יציבות תכנונית, טוען פטיגרו. "מטרת המהלך הזה היא לממש את פוטנציאל ההכנסות של הרשות המקומית מאזור התעשייה בהתאם לשיווק ולפיתוח, ולמנוע פילים לבנים בשכונות המגורים".

"הסחבת היא בגלל המועצה"

עו"ד אמיר חן ממשרד פישר בכר חן וול אוריון ושות', שייצג חלק מהחברות שעליהן מדבר ראש המועצה, אומר כי "ברוב הפעמים הרשויות הן שמעכבות את הבנייה, ולא שמעתי שמישהו דרש דמי שכירות מהרשות המקומית על זה שהיא מעכבת היתרים או טופס 4 או אגרה אחרת. מדובר בהצעה שמנסה לדחוף בדלת האחורית את מס רכוש".

אורן סוויסה, אחד היזמים שזכו במגרש במכרז, טוען כי "האשמה והסחבת היא בגלל המועצה, כי המסים והיטלי פיתוח במיליונים שהם דורשים עבור אישורי בנייה הם שערורייה, ולמשל אין התאמה בין המכרז לבין הדרישות. קיבלנו הבטחות לטיפול בעתיקות שלא ממלאים אותן. מה הפלא שלא בונים?".

מרמ"י נמסר בתגובה כי "לפי המדיניות החדשה שנקבעה ב-2016, יזמים שזכו בקרקעות מדינה, הן בפטור ממכרז והן במכרז, מחויבים להשלים את הבנייה במועדים שנקבעו בהסכמים.

"ההחלטות החדשות נועדו לנטרל את המצב בעבר ובמסגרתו יזמים היו מחזיקים ברשותם קרקעות במשך זמן רב ומשלימים את הבנייה בהתאם לרצונם החופשי. כיום, מסגרת התנאים החדשים מונעת אפשרות זו. לצד זאת, יש בידי הנהלת הרשות את הסמכות לשנות את המועדים, ככל שהדבר נראה לה מוצדק בשל אילוצים שאינם תלויים ביזם. גם במקרים אלה, היזם מחויב בתשלום עבור החזקת הקרקע.

"באשר למקרים המדוברים ביישוב שוהם, עולה כי בחלקם אי עמידת היזמים במועדים המקוריים שנקבעו, נגרמה בשל עיכוב בעבודות פיתוח תשתיות בשטחים ציבוריים, שמועצת שוהם אחראית להן. במקרה אחר, כביש הגישה לקרקע ששווקה ליזם הושלם רק בסוף 2018. במקרה נוסף אתר עתיקות מעכב את פיתוח הקרקע. בכל המקרים המדוברים הגישו בקשה לאורכה, והיא נדונה בימים אלה על פי הכללים והדין".

משרד הפנים מסר כי "החקיקה הקיימת לא מאפשרת לחייב קרקעות ריקות אשר לא נעשה בהן שינוי. המשרד יבחן את פנייתו של ראש המועצה, במידה ויוחלט לקדם שינוי חקיקה בנושא הוא יקודם לאחר השבעת הכנסת".

"תקדים מסוכן להרחבת בסיס המס"

עו"ד אודי ברזילי שימש כמנהל מס רכוש ברשות המסים עד ביטולו בשנת 2000 ועמד גם בראש ועדה לבחינת הסדרי הארנונה.

ברזילי אומר כי "הארנונה, צריך להזכיר, היא אומנם מס, כלומר תשלום חובה שאין כנגדו תמורה ישירה, עם זאת, ככל שאין מבנה ולא ניתן שירות למבנה או למחזיקים, אין בסיס לקביעת ארנונה.

"קביעת ארנונה על קרקע פנויה הינה תקדים מסוכן להרחבת בסיס המס. אומנם הטיעון של הרשות המקומית נשמע שובה לב, אך אין לאפשר הרחבת בסיס המס של הארנונה".

עוד כתבות

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

הבורסה ננעלה בעליות; מדד הבנקים ירד ב-1.2%, טבע זינקה ב-13%

מדד ת"א 35 עלה ב-0.6% ● השקל מתחזק מול המטבעות הזרים על רקע המגעים בעסקת החטופים ● אנבידיה נסחרה בירידות, לאחר שהמיליארדר סטנלט דרוקנמילר חתך את השקעתו במניה ● אפל השיקה דגמי טאבלט חדשים ● בבלקרוק ממליצים להישאר בשוק המניות במאי

המשקיע סטנלי דרוקנמילר / צילום: Reuters, Brendan McDermid

המיליארדר שנפטר מהמניה הלוהטת של השווקים מסביר למה

המשקיע המיליארדר סטנלט דרוקנמילר לא ידע עד לפני שנתיים איך מאייתים את השם אנבידיה ● "רכשתי אותה, וחודש אחר כך, הושק ה-ChatGPT, ואפילו זקן כמוני הצליח להבין מה זה, אז הגדלתי את הפוזיציה שלי בהרבה" ● דרוקנמילר סבור שמפץ הבינה המלאכותית עלול להסתיים בקרוב

רוברט אנטוקול ותומר וינגרטן / צילום: אוהד רומנו, יח''צ

כמה עולה האבטחה למנכ"לים ישראלים בארה"ב?

חברת הסייבר סנטינל וואן מימנה אשתקד שירותי אבטחה למנכ"ל תומר וינגרטן ומשפחתו בכ־225 אלף דולר, גם בשל "הסכסוכים במזרח התיכון" ● בפלייטיקה עמדה עלות אבטחת המנכ"ל על מעל מיליון דולר, כולל החזקת מטוס פרטי ● וכמה משלמות ענקיות וול סטריט

שופטת בית המשפט העליון יעל וילנר. קיבלה את ערעור חברת הביטוח / צילום: שלומי יוסף (עיבוד תמונה)

פסק דין תקדימי של העליון מצמצם את הגדרת הידועים בציבור

בית המשפט העליון דן בשאלה מתי זוג ייחשב לידוע בציבור לצורך זכאות לתשלום פיצוי בעקבות מוות בתאונה ● השופטים: הכוונה להינשא אינה מהווה אינדיקציה לרצון הזוג להחיל זכויות לפני הנישואים

התחדשות עירונית. חובה לדווח על ניגוד עניינים / צילום: באדיבות י ח דמרי

להתחייב למועד כבר בהתחלה: כל מה שצריך לדעת על תקנות השקיפות בהתחדשות עירונית

פרויקטים תקועים, סכסוכים בין בעלי דירות ליזם ואיחורים משמעותיים גורמים לרבים להימנע מפרויקטים של התחדשות עירונית ● תקנות חדשות שעברו לאחרונה בכנסת מנסות לצמצם את אי הוודאות בפרויקטים

במצרים מעריכים: נתניהו יכול להכריז על ניצחון בימים הקרובים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: הערכות המצריות להמשך המלחמה, איך ניצחון של טראמפ ישפיע על התמודדות מול איראן ומה הפך את איראן וישראל לאויבות ● כותרות העיתונים בעולם 

הטירה הצרפתית שזמינה על המדף / צילום: whisperauctions.com

אחד הנכסים היקרים אי פעם: כמה עולה טירה שהייתה פעם בבעלות משפחת רוטשילד?

הטירה, שבעבר הייתה שייכת למשפחת הבנקאים היהודית ובהמשך גם למלך מרוקו, מועמדת למכירה פומבית בסכום שמתחיל ב-454 מיליון דולר ● בטירה הצרפתית, מהמאה ה-12 החולשת על פני 2,500 מ"ר, יש 17 חדרי שינה, דיור נפרד לאנשי צוות, שלוש מעליות ואורוות היכולות להכיל עד 50 סוסים

שי אהרונוביץ', מנהל רשות המסים / צילום: איל יצהר

מנהל רשות המסים תומך בהחזרת מס הרכוש על קרקעות פנויות

בכנס שקיים מכון אלרוב לחקר הנדל"ן אמר אהרונוביץ': "אני בעד החזרת מס רכוש בצורה חכמה", והוסיף כי "חלק מעליית מחירי הדיור בשנים האחרונות נבע גם מהעובדה שמי שמחזיק בקרקע שאפשר לבנות עליה, אין לו שום תשלום 'קנס' על קרקע כזו"

רון חולדאי, ראש עיריית תל אביב - יפו / צילום: איל יצהר

חניונים יתייקרו, אירועים יבוטלו: עיריית ת״א נקלעה לבור תקציבי ומתכננת קיצוץ ענק

החניונים העירוניים יתייקרו, סבסוד הצהרונים יצומצם ואירועי תרבות יבוטלו ● עיריית תל אביב נערכת לקיצוץ התקציבי הגדול ביותר שלה בשנים האחרונות ● הסיבות: ההתייקרויות במשק, הוצאות המלחמה ופסיקות בית המשפט בשנה שעברה באשר להיטלי השבחה ● האם רשויות אחרות ילכו בעקבותיה? ● עיריית ת"א: "הצמצום הוא בגדר נקיטת צעדי־מנע אחראיים"

טנק ישראלי בצד העזתי של מעבר רפיח / צילום: דובר צה''ל

ראש אמ"ן לשעבר מסביר: למה חמאס מפחד מכניסה ישראלית לרפיח

אלוף (מיל') אהרן זאבי-פרקש סבור כי עיקר הלחימה נגד חמאס הסתיימה: "השמדת שלושה-ארבעה גדודים ברפיח לא תשנה" ● בשיחה עם גלובס הוא אומר שיש לדאוג שארגון הטרור לא יתחמש שוב: "רק אז נוכל לומר שהמלחמה שיפרה את המצב" ● וגם: מה דעתו על סערת המינויים בצה"ל

אסף רפפורט, מנכ''ל ומייסד שותף Wiz / צילום: עומר הכהן

וויז מציגה את הגיוס הגדול של חברה ישראלית אי פעם

חברת הסייבר בניהולו של אסף רפפורט מציגה קצב צמיחה מסחרר ושורת צעדים שאפתניים ● ארבע שנים בלבד אחרי הקמתה, הכריזה וויז על גיוס של מיליארד דולר ● בין המשקיעים: הקרן האמריקאית הגדולה אנדריסן הורוביץ ● בשוק תוהים: עד לאן היא יכולה לצמוח?

אבי מעוז, נעם / צילום: ויקיפדיה

האם קוצצו 90% מתקציב הרשות לזהות לאומית יהודית?

כמה מתקציב הרשות של אבי מעוז "הוקרב" לטובת המאמץ המלחמתי? כמעט הכל ● המשרוקית של גלובס

צילום: איל יצהר, איורים: גיל ג'יבלי, עיבוד תמונה: טלי בוגדנובסקי,

דב קוטלר נפרד מהפועלים: רווחי השיא, התחרות הצמודה עם לאומי והיורשים האפשריים

בתום כהונה של חמש שנים, מנכ"ל הפועלים הודיע במפתיע על פרישה ● דב קוטלר הצעיד את הבנק לשווי של כמעט 50 מיליארד שקל וכך הצליח להדביק את הפער מול לאומי, הוביל את ההיפרדות מישראכרט וסגר את פרשת הסיוע בהעלמות המס בארה"ב ● העזיבה שלו מצטרפת לגל גדול של שינויים במערכת הבנקאית

מה צפוי לשקל? / אילוסטרציה: Shutterstock

הדולר יגיע ל-3.5 שקלים? מה קורה בשוק המט"ח

לראשונה מאז תחילת אפריל, השקל מתחזק בחדות מול המטבעות הזרים ויורד מתחת לרף ה-3.7 שקלים לדולר ● מדובר בשינוי מגמה חד לעומת התקופה האחרונה בהמשך להתפתחויות הבטיחוניות ● מה עומד מאחורי שינוי המגמה?

אסתר חיות, לשעבר נשיאת בית המשפט העליון / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

התפקיד החדש של נשיאת העליון לשעבר אסתר חיות

מפעל הפיס הכריז על מינויה של נשיאת בית המשפט העליון בדימוס, השופטת אסתר חיות, ליו"ר ועדת פרס ספיר לספרות ● חיות תחליף בוועדה את העיתונאי אורן נהרי

כפר סבא / צילום: Shutterstock

שתי שכונות ישנות סמוכות: המיקום שווה הרבה במחיר

שכונה אחת קרובה לרכבת והשנייה למרכז העיר, ובשתי השכונות מקודמים פרויקטים של התחדשות עירונית ● איפה יותר משתלם לרכוש דירות קטנות?

עו''ד שלומית ברנע-פרגו, היועצת המשפטית של משרד ראש הממשלה, מעידה במשפטו של נתניהו, היום

יועמ"שית משרד רה"מ: נתניהו לא שוחח איתי על קבלת מתנות מחבר

עו"ד שלומית ברנע-פרגו, היועצת המשפטית של משרד ראש הממשלה מזה 23 שנים, מעידה במשפט נתניהו בנוגע לתיק המתנות ● ברנע-פרגו: "מעולם ראש הממשלה לא שוחח איתי על קבלת מתנות מחבר כלשהו עד 2018" ● סנגורו של נתניהו התעמת עם ברנע-פרגו: "כולנו מרגישים שאת מוטה נגד ראש הממשלה"

חצי שעה של השראה. ערן גפן בשיחה עם ינון קוסטיקה / צילום: עומר הכהן, מנחם רייס

מייסד Wiz שגייסה אתמול מיליארד דולר מגלה את הסוד

וויז  עשתה אתמול היסטוריה כשהשלימה את גיוס ההון הגדול ביותר שביצעה חברה ישראלית מעולם - גיוס של מיליארד דולר לפי שווי של 12 מיליארד דולר, לכן אנחנו מקפיצים מחדש את הכתבה, שמתארת את דרכה להצלחה ● ינון קוסטיקה, שותף-מייסד ב-Wiz, בשיחה עם ערן גפן על הדרך שלו ושל שותפיו, שהתחילה על האוטובוס בדרך לבקו"ם, הרגע שבו הבינו איך הם הופכים את השוק והטריק שמאפשר להם לעבוד בצוות ● חצי שעה שלה השראה

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

חברת הדירוג S&P תפרסם בסוף השבוע את עדכון לדירוג האשראי של ישראל: מה צפוי בו?

אחרי שהורידה בהפתעה את הדירוג של ישראל בחודש אפריל, צפויה S&P לפרסם סקירה נוספת ביום שישי ● באוצר מתוחים, אבל מעריכים שלא חלה הרעה במצב הביטחוני שמצדיקה הפחתה נוספת ● החשב הכללי מעדיף לפי שעה להתמקד בגיוס חוב מהמוסדיים הישראלים

מעבר הגבול בין רוסיה לנארווה, אסטוניה, סגור לכניסת רכבים / צילום: Reuters, Mihkel Maripuu

אוקראינה מאבדת מכוחה, והמדינות הבלטיות שואלות: אנחנו הבאות בתור?

נארווה, עיר הגבול של אסטוניה שסומנה על ידי פוטין כאדמה רוסית היסטורית - היא בין היעדים הפוטנציאליים לערעור היציבות באזור ● מפברואר נרשמת הידרדרות מהירה ביחסים בין המדינות