המצב שפיר, למרות השחיקה בהכנסות: שפיר הנדסה מציגה רווח של 164 מיליון שקל במחצית 2019

הכנסות חברת התשתיות והפרויקטים למחצית השנה קטנו ב-8% ל-1.4 מיליארד שקל • שפיר נהנתה ברבעון השני משינוי חד בסעיפי המימון שלה, מה שסייע לה להציג שיפור של 3% ברווח הנקי

שפיר הנדסה / צילום: מצגת החברה
שפיר הנדסה / צילום: מצגת החברה

למרות שחיקה בפעילויותיה העיקריות של חברת התשתיות והפרויקטים שפיר הנדסה ברבעון השני של השנה, היא נהנתה מתקופה זו משינוי חד בסעיפי המימון שלה, מה שסייע לה להציג שיפור של 3% ברווח הנקי הרבעוני, שהגיע ל-68 מיליון שקל, אחרי ירידה של 5% בהכנסות הרבעון, שהסתכמו ב-716 מיליון שקל. בסיכום מחצית השנה הראשונה רווחיה של שפיר קפצו ב-32% ל-164 מיליון שקל, בזכות רבעון קודם חיובי, ולמרות שהכנסותיה למחצית השנה נשחקו ב-8% ל-1.4 מיליארד שקל.

שפיר הנדסה, שבשליטת ארבעת האחים שפירא - הראל, ישראל, גיל וחן, מחלקת את פעילותה לארבעה תחומים מרכזיים - תעשייה, בו היא מייצרת ומספקת חומרי גלם שונים לענפי הבניה והתשתיות; תשתיות, בו היא מבצעת פרויקטים להקמת תשתיות ומבנים בארץ; זכיינות, בו היא מפעילה ומקימה פרויקטים; וייזום נדל"ן למגורים. בסיכום רבעוני, רווחי פעילויות התעשייה, התשתיות וייזום נדל"ן למגורים נמצאו במגמת ירידה תוך שחיקת שיעוריהם מסך ההכנסות.

תחום התשתיות בלט לשלילה; הזכיינות לחיוב

מניית שפיר הנדסה, שנסחרה היום בכיוון שלילי, נסחרת סביב רמות השיא שלה, אחרי קפיצה של כ-35% בערכה מתחילת השנה, המשקפת לחברה שווי נוכחי של כ-5.5 מיליארד שקל. מוקדם יותר השנה החלה המניה להיסחר במדד הדגל של הבורסה (ת"א 35), אחרי הגדלת שווי החזקות הציבור בה, בעקבות מכירת נתח של כ-5.5% ממניות החברה שהחזיקו ארבעת האחים שפירא, למשקיעים מוסדיים, תמורת כ-220 מיליון שקל.

בין שני המגזרים הגדולים של שפיר, פעילות התשתיות בלטה לשלילה, עם ירידה של 20% בהכנסות, ל-235 מיליון שקל, לצד ירידה של 37% ברווחיה, שהסתכמו ב-17 מיליון שקל, ובפעילות התעשייה הציגה שפיר שחיקה של 4% בהכנסות, ל-368 מיליון שקל וירידה של 11% ברווחי המגזר. בצד החיובי, הכנסות מגזר הזכיינות יותר מהוכפלו והגיעו ל-46 מיליון שקל, והרווחים מהן הגיעו ל-18 מיליון שקל - קפיצה של פי 6 ביחס לרבעון המקביל.

תוצאות שפיר הנדסה, במיליוני שקלים
 תוצאות שפיר הנדסה, במיליוני שקלים

בעניין מגזר התשתיות, בשפיר מייחסים את עיקר הירידה בהכנסות ל"שלבי סיום ביצוע פרויקטי הנמל וכביש 6 צפון", וזאת "בהתאם לתוכנית העבודה במגזר", ואילו לגבי פעילות התעשייה מדווחת שפיר על "ירידה בכמות הנמכרת". ההתקדמות שנרשמה בכביש 6, ושפגעה בפעילות התשתיות, סייעה לשפיר להגדיל את הכנסות מגזר הזכיינות, בזכות תחילת הפעלת הכביש.

בדרך לשורת הרווח, שפיר מציגה בסיכום רבעוני קפיצה של 33% בהוצאות ההנהלה וכלליות שלה, המיוחסת בעיקרה ל"הפרשה בגין מענק מבוסס תוצאות למנהלים בגין רווחיות גבוהה ובהתאם לתוכנית התגמול", נוסף לעלייה בהוצאות למכרזים ולעלייה חד-פעמיות בהוצאות המשפטיות.

כך, הרווח התפעולי הרבעוני ירד ב-17% ל-81 מיליון שקל, ירידה שאוזנה בהכנסות מימון נטו של כ-21 מיליון שקל, לעומת הוצאות מימון נטו של כ-7 מיליון שקל ברבעון המקביל - "בעיקר מהשפעות הצמדה למדד של נכסים פיננסים", מה שסייע לה להימנע מנזק בשורה התחתונה.

בסך הכול, מסוף שנת 2016, מכרו ארבעת האחים נתחים מהחזקותיהם בשפיר הנדסה תמורת קרוב ל-600 מיליון שקל.