רשות המסים מציגה: הקלה ברישום הסכמי שיתוף בטאבו

רשות המסים והרשות לרישום והסדר זכויות מקרקעין גיבשו נוהל חדש, לפיו ניתן יהיה להסתפק בתצהיר אצל עו"ד בנוגע למהות השיתוף ולהעבירו לטאבו, מבלי להזדקק לאישור רשות המסים • המטרה: לחסוך זמן ומשאבים לציבור בכלל ולציבור המייצגים בפרט ולהקל על עומסי העבודה במשרדי מיסוי מקרקעין

בניין רשות המסים בירושלים / צילום: איל יצהר
בניין רשות המסים בירושלים / צילום: איל יצהר

רשות המסים והרשות לרישום והסדר זכויות מקרקעין במשרד המשפטים גיבשו לאחרונה נוהל חדש, לפיו במקרים מסוימים של הליכי הסכמי שיתוף בין בעלי זכויות, ניתן יהיה להסתפק בתצהיר אצל עורך דין בנוגע למהות השיתוף ולהעבירו לטאבו, מבלי להזדקק לאישור מטעם רשות המסים. הנוהל יקל במקרים רבים של הסכמים כאלה, שכיום כרוכים בביורוקרטיה רבה.

הסכם שיתוף הוא הסכם בין בעלים משותפים של מקרקעין, בנושא זכויותיהם וחובותיהם. כאשר נזקקים להנציחו בטאבו (פנקס רישום המקרקעין), נדרשים הצדדים כיום לפנות לרשות המסים לשם קבלת אישורים. על מנת לייעל את התהליך, גובשו הוראות משותפות לרשות לרישום והסדר זכויות מקרקעין ולרשות המסים, שנועדו להסדיר את נושא המצאת אישורי המס בעת רישום הסכם שיתוף, ונמצאו מקרים, בהם לא יהיה צורך להגיש אישורי מסים וניתן להסתפק בתצהיר עורך דין, לבין מקרים שבהם נדרש להגיש אישורי מסים.

המקרים בהם יהיה פטור מאישור רשות המסים הם: רישום הסכם שיתוף של עד 4 בעלים משותפים לחלוקת קרקע שגודלה עד 1.5 דונם, שאין בו תמורה לבעלים ושקיימת התאמה בין החלקים הרשומים בפנקס המקרקעין לבין התשריט וההסכם ;רישום הסכם שיתוף במסגרת עסקאות של קבוצות רכישה, אשר נחתם טרם או במקביל לרכישת הקרקע ע"י חברי הקבוצה; רישום הסכם שיתוף בין בעלי המקרקעין שכלל אינו כולל העברת זכויות במקרקעין.

במקרים אלו, ובכפוף להגשת התצהיר כאמור, לא יידרשו גם אישורי העדר חובות והיטל השבחה מהרשות המקומית.

בכל הסכם שיתופי אחר, אשר אינו עומד באחד מהתנאים האמורים, ידרשו הצדדים להביא אישורי מסים כפי שנדרש עד עתה. יחד עם זאת, לא תהא חובה להחתים את רשות המסים על התשריט, בכפוף להצהרת עורך דין שאישורי המס המוגשים מתייחסים לתשריט וההסכם שהוגש לרישום. במקרים אלו, ככל שבאישורי המסים נקבע "שווי מכירה" 0 או 1, לא יידרשו גם אישורי העדר חובות והיטל השבחה מהרשות המקומית. בכל מקרה אחר יידרשו אישורים אלו כדין.

מהלכים אלו צפויים לחסוך זמן ומשאבים לציבור בכלל ולציבור המייצגים בפרט וכן להקל על עומסי העבודה במשרדי מיסוי מקרקעין.