שינוי טקטיקה בכחול לבן: נגד כפייה דתית

בניגוד למאמציו לשמור על קשרים טובים על נציגי המפלגות החרדיות, הודיע גנץ כי יקים ממשלה על בסיס קווים חילוניים מובהקים

המבצעים הגדולים של סוף קמפיין הבחירות לכנסת יצאו אתמול לדרך: יו"ר כחול לבן בני גנץ ביצע היום סיבוב פרסה כאשר הודיע כי מפלגתו תשאף להקים ממשלה חילונית ליברלית. זאת לאחר שגנץ עמל כל הקיץ על הקשרים הטובים והעמוקים עם נציגי הסיעות החרדיות ואף ערך שני סיורים באזורים חרדים. גנץ ציין כי הוא שואף לממשלה רחבה ויזמין את החרדים להשתתף בממשלה על בסיס קווים חילוניים מובהקים. הרעיון מאחורי המהלך הוא להיות המפלגה הגדולה ביותר ולא לפעול לפי תבנית הגושים.

יצוין כי בכחול לבן כעסו לאחרונה על הסרטון הסטירי של יאיר לפיד, שהציג את יעקב ליצמן כחבר בקואליציה הבאה, הרוצה את כל תקציב המדינה לעצמו. "זה בניגוד לקו של המפלגה", זעקו אז גורמים בכירים במפלגה. אבל כעת הם משנים כיוון, ומחפשים את המקום ממנו ניתן לדלות קולות נוספים כדי להגדיל את מאגר המנדטים החילוניים של כחול לבן. 

לפי מקורות במפלגה, המהלך של גנץ תוכנן מראש ואחריו צפוי לבוא מהלך נוסף לתיוג הממשלה האפשרית של נתניהו כממשלה עם קבוצות קיצוניות. מבחינת כחול לבן, הם זיהו כ-3-4 מנדטים במרכז המפה הפוליטית של אנשים שנושא דת ומדינה, והעדר כפיה דתית הוא קריטי עבורם. מנדטים אלו התפזרו לעבר המחנה הדמוקרטי, מפלגת העבודה וישראל ביתנו. מקצת מן המנדטים הם גם בוחרי כחלון לשעבר שעברו לליכוד ובכחול לבן מנסים למשכם בחזרה.

המהלך של גנץ הכעיס את ראשי הסיעות הדתיות. בהודעה משותפת של יעקב ליצמן ואריה דרעי הם טענו כי "יצא המרצע מן השק. לאחר שניסה במשך תקופה ארוכה להסתיר את דעותיו ואף עשה הכל כדי לבדל את עצמו מיאיר לפיד שותפו, היום מתברר שאין כל הבדל ביניהם. בני גנץ התברר כאדם ללא ערכים ושדרה".

יצוין כי לכחול לבן נוח מאוד להסיט את השיח לעניין הדתי-חילוני שכן עיסוק מוגבר בשיח זה, מזיק לליכוד. הגישה הכוללת של כחול לבן היא הגעה לבית הנשיא עם מספר מנדטים גדול מן האחרים, תוך תובנה שעניין הגושים פחות חשוב במועד ב'.

בצדה הימני של המפה הפוליטית קיים חוסר הסכמה בנוגע למאבק על כניסת מפלגת עוצמה יהודית לכנסת, לאחר ששלושה ממועמדיה נפסלו על רקע של הסתה ומבין בכיריה נותר רק איתמר בן גביר. בערוץ 12 פורסם אתמול שנתניהו מנסה לשדך לעוצמה יהודית חסידיות חרדיות, כך שיעבירו את תמיכתם מיהדות התורה לעבר עוצמה יהודית, כלומר תוספת של כמה אלפי קולות. מבחינת נתניהו מדובר בפוטנציאל לארבעה מנדטים נוספים העשויים לחזק את גוש הימין.

במקביל, מפלגת ימינה בראשות איילת שקד, קוראת לציבור להימנע מהצבעה למפלגה זו כיוון שהם לא יעברו את אחוז החסימה ויבזבזו לימין קולות. השר בצלאל סמוטריץ כתב היום נגד עוצמה יהודית כי "הם תמיד מבטיחים שהם 'כמעט' עוברים את אחוז החסימה ותמיד זורקים עשרות אלפי קולות לפח. להצביע להם זה חוסר אחריות".

ח"כ אורי מקלב מיהדות התורה זלזל באפשרות של שידוך חסידות למפלגה היום בראיון ברשת ב'. "אצל ביבי הכל יכול להיות. אני לא מכיר את זה. כל אחד כיום קורא לעצמו חסידות", אמר.