אכיפה עצמית של חוקי הצרכנות: האם העסקים בישראל יעמדו בזה?

הרשות להגנת הצרכן יוצאת במהלך ראשוני, במסגרתו היא מציעה לחברות ליישם מנגנון של רגולציה עצמאית בשיתוף-פעולה עם הרגולטור • בשלב זה התוכנית מיועדת לעוסקים בתחום התיירות בלבד

מיכאל אטלן, ראש הרשות להגנת הצרכן / צילום: דוברות משרד הכלכלה
מיכאל אטלן, ראש הרשות להגנת הצרכן / צילום: דוברות משרד הכלכלה

האם העסקים בישראל יכולים להיות כלב השמירה של עצמם בכל הנוגע ליישום הוראות החוק אל מול הצרכנים? הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן יוצאת במהלך ראשוני, במסגרתו היא מציעה לחברות ליישם מנגנון של רגולציה עצמאית בשיתוף-פעולה עם הרגולטור.

הרעיון, שמיועד בשלב זה לחברות תיירות בלבד, כולל מינוי של אדם מטעמן שיהווה "קצין ציות", ובמילים אחרות - אותו אדם יהיה מעין שוטר שישמור ויוודא כי החברה ממלאת אחר הוראות החוק. החברה היא זו שתעסיק את אותו אדם ותשלם לו את שכרו, ובתמורה החברה תקבל הקלות באכיפה, דוגמת העברת הפניות המתקבלות ברשות לטיפול העוסק בטרם העברתן לאכיפת הרשות, הרחקת הענישה הפלילית מנושאי משרה ופרסום החברה באתר הרשות כמי שלקחה על עצמה להפעיל מערך אכיפה וולונטרי שיסייע בציות לחוקי הצרכנות.

הרעיון דוגל ברגולציה וולונטרית שתהווה רכיב משלים לרגולציה הממשלתית. אין ספק כי מנגנון של רגולציה עצמית פנימית מטעם חברות יוכל גם לפתור את בעיית המחסור בכוח-אדם ממנה סובלת הרשות להגנת הצרכן. עם זאת, ברשות מדגישים כי עבודת אותו קצין ציות תיעשה בתיאום ובעיקר בפיקוח (הכולל ביקורי פתע) מטעם אנשי הרשות. בכל מקרה, ברשות מציינים כי על עוסקים וחברות שבוחרים להצטרף לאכיפה עצמית באופן וולונטרי, לעמוד בהנחיות ובדרישות ברורות; ומדגישים כי לא מדובר מבחינתם ב"חתול שישמור על השמנת".

"האכיפה העצמית מבוססת על עקרונות 'התנדבותיים' שהעוסק בוחר ליישמן ולצד זה לזכות בהקלות רגולטוריות. הפרת הכללים שלקח על עצמו העוסק עשויה להיות כרוכה באובדן ההקלות רגולטוריות המתלוות להן", כך לשון הודעת הרשות.

בשלב זה התוכנית מיועדת כאמור לעוסקים בתחום התיירות בלבד, והיא תורחב לענפים נוספים בהתאם להחלטת הרשות להגנת הצרכן. התחייבות בתי העסק שסבורים כי הם מתאימים לבקרה עצמית, היא ראשית למנות קצין ציות שיהיה אחראי על פיקוח ויישום תוכנית האכיפה העצמית. "קצין הציות" יפקח על הציות של הארגון ועובדיו לחוקי הצרכנות השונים והטמעת נהלים שנועדו להבטיח את הציות הנדרש. אותו קצין יהיה גם אחראי לדווח לגורם המבקר מטעם הרשות במקרה שימצא כי יש הפרות בארגון בו הוא עובד.

האם זה ישים? כך או כך, ברשות סבורים כי יישום של אכיפה פנימית תוריד את הסיכוי להפרות או עבירות של חוקי הצרכנות ביחד עם הגברת המודעות של העובדים ושל המנהלים לסעיפי החוקים הרלוונטיים לתחומם. קיום הוראות החוק ירחיק מבתי העסק קנסות ותביעות אזרחיות או ייצוגיות מטעם צרכנים ,למשל במקרים של מחלוקות בביטולי עסקאות, בהשבת כספים ועוד.

סמנכ"לית אסדרה, מינהל וארגון ברשות להגנת הצרכן, ענת בן עזרא דוקן, ציינה כי "אכיפה עצמית תסייע לא רק בהשרשת תרבות ארגונית המתבססת על ציות אתיקה ויושרה, אלא גם תאפשר גם לבית העסק לפעול לבדיקה ולתיקון ההפרה טרם אכיפה על-ידי הרשות. כמו כן, אימוץ התוכנית יאפשר לצרכנים ליהנות משקיפות, מצמצום פערי המידע בינם לבין העוסק ומרמת שירות גבוהה".

ענת בן עזרא דוקן, סמנכ״לית אסדרה מינהל ואירגון ברשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן / צילום: שאולי לנדנר
 ענת בן עזרא דוקן, סמנכ״לית אסדרה מינהל ואירגון ברשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן / צילום: שאולי לנדנר