ראש הממשלה נתניהו: "שעת כושר חד-פעמית להחיל ריבונות ישראלית על יישובינו ביו"ש"

"בימים האחרונים בשלו התנאים המדיניים לכך, והיום אני מודיע על כוונתי להחיל את הריבונות הישראלית על בקעת הירדן וצפון ים המלח", כך הכריז הערב רה"מ בכפר המכבייה

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: חיים צח, לע"מ
ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: חיים צח, לע"מ

"הנשיא דונלד טראמפ אמר שאחרי הבחירות הוא יציג את הסדר הקבע. בסבירות גבוהה התוכנית תוצג כמה ימים אחרי הבחירות, ממש מעבר לפינה. זה מציג בפנינו אתגר גדול והזדמנות גדולה. הזדמנות היסטורית, שעת כושר חד-פעמית להחיל ריבונות ישראלית על יישובינו ביהודה ושומרון ועל אזורים בעלי חשיבות ביטחונית וחשיבות של מורשתנו" - כך אמר הערב (ג') ראש הממשלה בנימין נתניהו בנאום בכפר המכבייה, בהכרזה שהוכנה מראש.

"השאלה היא מי ינהל את המשא-ומתן עם הנשיא טראמפ, מי יגייס את הנשיא טראמפ לצידנו? אני או גנץ ולפיד. גנץ ולפיד אמרו שיעקרו 80 אלף מתיישבים. אצלי אף אחד לא ייעקר. הם אמרו שיש ליישם את לקחי ההתנתקות. אצלי לא תהיה עוד התנתקות". כך אמר נתניהו. "אני מאמין שהדמוקרטיה מחייבת שאציג בפניכם לפני הבחירות את מה שאני מתכוון לעשות. ברור שתוכנית טרמאפ תבוא לפתחנו מהר מאוד, אני מבקש לקבל מכם מנדט ברור להחיל את הריבונות הישראלית על כל היישובים. מתוך כבוד לנשיא טרמאפ ואמונה בידידותינו, אמתין על החלת הריבונות עד להצגת התוכנית של הנשיא".

נתניהו הרחיב על שיתוף-הפעולה עם ממשל טראמפ: "בכוונתי להחיל ריבונות בתיאום מרבי עם ארה"ב, זה יחייב הקמת קואליציה שמחויבת לעקרונות הללו והיערכות ביטחונית מתאימה. יש מקום אחד שבו ניתן להחיל מיד לאחר הבחירות, אם אקבל מכם אזרחי ישראל מנדט לעשות זאת.

ראש הממשלה הוסיף על הרקע להחלטתו: "בימים האחרונים בשלו התנאים המדינים לכך, היום אני מודיע על כוונתי להחיל את הריבונות הישראלית על בקעת הירדן וצפון ים המלח, זה יהיה הצעד הראשון איתו אקבל את אמונכם". 

את דבריו סיכם נתניהו בהסברים על חשיבות הסיפוח: "מדוע הדבר כה חשוב, כי זה הוא הגבול המזרחי של ישראל. יחד עם רמת הגולן שהנשיא טראמפ הכיר בריבונותינו בה, זו היא חגורת הביטחון שלנו במזרח. זה הוא קיר המגן במזרח המבטיח שלא נהיה מדינה של כמה קילומטרים. ולכן צה"ל חייב לשבת בכל בקעת הירדן ולא רק בציר צר אשר ליד המים. בכל הבקעה, במובן הרחב. אבל כדי שצה"ל ישב שם תמיד, הכרחי שצהל יהיה שם לעד. כפי שקיבעתי את אחיזתנו בגדר בדרום וברמת הגולן, כך אני מבקש לעשות מול בקעת הירדן".

ראש הממשלה עבר להציג את המתווה על המפות. המתווה המסומן החל מדרך אלון ועד נחל עוג, המשמעות היא שאין סיפוח של אזור יריחו, תוך השארת צירי גישה לפלסטינים מזרחה למעברות הירדן. "יחד עם החלת הריבונות בכנסת הבאה, אביא לממשלה הבאה תוכנית לחיזוק ההתיישבות בבקעת הירדן", הוסיף נתניהו.

מפת מתווה סיפוח בקעת הירדן / צילום: משרד ראש ממשלה
 מפת מתווה סיפוח בקעת הירדן / צילום: משרד ראש ממשלה

נתניהו התייחס גם להיתכנות הדמוקרטית של מהלך הסיפוח: "אני רוצה להדגיש, אנחנו מדינה דמוקרטית, לא אעשה דבר ללא מנדט ברור מן הציבור ולכן אני מבקש מנדט ברור ואני מאמין שיש הזדמנות ייחודית וחד-פעמית לעשות דבר שיש עליו הסכמה רחבה".

לאחר הצגת המפה אמר ראש הממשלה כי "אף ראש ממשלה לא הביא מפה כזו בפני הבוחר. היא מפה מדויקת והגיונית. לא היתה לנו הזדמנות כזו מאז ששת הימים וספק אם תהיה לנו עוד הזדמנות. תנו לי את הכוח להבטיח את ביטחון ישראל".

נזכיר כי הבוקר נמסר מקמפיין נתניהו והליכוד כי ראש הממשלה ימסור "הודעה דרמטית", כך כלשונם, בשעה 17:00. בשעה האמורה הודיעו דוברי נתניהו כי ההצהרה נדחתה ל-18:00.

במהלך היום עתרו מספר מפלגות ליו"ר ועדת הבחירות השופט חנן מלצר בבקשה למנוע את שידור ההצהרה בערוצי הטלוויזיה, תחנות הרדיו ואף באתרי החדשות וואלה ו-ynet בטענה שמדובר בתעמולה אסורה. מלצר דחה את הבקשה, בטענה כי "חזקה על גופי התקשורת כי יבדקו בזמן אמת אם יש ערך חדשותי, ואם יגיעו למסקנה שיש בדבריו משום תעמולת בחירות או חריגה מערך חדשותי, הם יפסיקו מיזמתם את השידור החי לשם עריכתו, קודם לשידורו מחדש, ללא מסרים תעמולתיים".

יו"ר ועדת הבחירות ציין כי "החלטה זו ניתנת בהתבסס על הצהרות הליכוד ובהנחה שלא יהיו בסביבת נתניהו מסרים תעמולתיים של הליכוד. אני סמוך ובטוח כי נתניהו והליכוד מודעים לנפקויות האפשריות, אם יתברר שהיה אי-דיוק בהצהרות שנמסרו לי".