מדד הדיוק בטיסות: מי עומדת בראש, ואיפה מדורגת אל על?

חברת התעופה הדייקנית ביותר היא LATAM Airlines הדרום-אמריקאית - כך קובע דוח של אתר Flightstats המבוסס על 1.35 מיליון טיסות שבוצעו בחודש אוגוסט, אחד העמוסים בשנה, ברחבי העולם • לפי הדוח, כ-39% מהטיסות של אל על נחתו באיחור

אל על / צילום: סיון פרג'
אל על / צילום: סיון פרג'

חברת התעופה הדייקנית נכון לחודש אוגוסט 2019 היא LATAM Airlines - כך קובע דוח של אתר Flightstats המבוסס על 1.35 מיליון טיסות שבוצעו בחודש אוגוסט ברחבי העולם.

Flightstats הוא אתר המנטר מידע ונתונים של נמלי תעופה וחברות תעופה ברחבי העולם. LATAM היא חברת תעופה מדרום אמריקה שגם מפעילה טיסות ישירות בין ישראל לסאנטיאגו בירת צ'ילה, כולל עצירת בסאו פאולו, ברזיל.

הדוח מתייחס לזמן הנחיתה ביחס ללו"ז המקורי, כשאיחור נקבע במקרה בו הנחיתה התבצעה באיחור של 15 דקות לפחות.

במקום השני ממוקמת חברת התעופה אירופלוט הרוסית, שגם היא פועלת מישראל; והשלישית היא חברת התעופה הנחשבת לטובה בעולם ושלצערנו לא טסה לישראל - סינגפור איירליינס.

אל על דורגה במקום ה-39 מבין 42 החברות בדירוג. לפי הדוח, כ-39% מהטיסות שלה נחתו באיחור. משך האיחור הממוצע של אל על הוא 51 דקות. בחודש אוגוסט תנועת הנוסעים של אל על הסתכמה בכ-640 אלף נוסעים (הלוך ושוב).

מתחת לאל על מוקמו רק שלוש חברות: איג'פט אייר, סעודיה, וסוגרת את הרשימה החברה הפורטוגלית TAP.

ביולי - מצבה של אל על היה עגום עוד יותר

בחודש יולי התמונה הייתה דומה ועבור אל על אף עגומה יותר: את המקום הראשון תפסה אז חברת התעופה הרוסית אירופלוט כחברה הדייקנית, אחריה דורגה LATAM, ושלישית דורגה חברת התעופה היפנית ANA. ביולי דורגה אל על במקום ה-41 מתוך 43 חברות, לאחר שבאותו חודש הטיסה כ-633 אלף נוסעים.

הממוצע העולמי, נכון לחודש אוגוסט, קובע כי 23% מכלל הטיסות נחתו באיחור. משך העיכוב הממוצע עומד על כ-58 דקות. במקרים כאלה לנוסעים לא נותר אלא לספוג את האיחור, משום שלפי חוקי התעופה, הנוסעים זכאים לפיצוי רק בעיכובים של שלוש שעות ויותר בטיסות שהמריאו מאירופה או של חברות תעופה אירופיות שממריאות מכל נמל תעופה.

החוק באיחוד האירופי מגדיר פיצוי של 250 אירו לטיסה במרחק של עד 1,500 ק"מ; פיצוי של 400 אירו במקרה של טיסה במרחק של 3,500-1,500; ופיצוי של 600 אירו לטיסה במרחק הגדול מ-3,500 ק"מ.

החוק הישראלי מיטיב יותר עם חברות התעופה ופחות עם הנוסעים, והוא קובע פיצוי רק במקרה של עיכוב בפרק זמן של 8 שעות ויותר. הפיצוי תלוי מרחק טיסה: 1,300 שקל לטיסה במרחק של עד 2,000 ק"מ; 2,060 שקל בטיסה במרחק שבין 2,000 ל-4,500 ק"מ; ופיצוי של כ-3,100 שקל לטיסה במרחק של יותר מ-4,500 ק"מ.

בין נמלי התעופה הדייקנים: סאו פאולו וטוקיו

איחורים הם לא רק נחלתם של חברות התעופה, גם לנמלי התעופה יש צד בעניין, ולכן אתר Flightstats מדרג גם אותם. בהלימה לחברת התעופה הדייקנית לפי הדירוג, גם נמל התעופה הדייקן של החודש העמוס בענף התיירות הוא נמל התעופה של סאו פאולו, ברזיל. במקום השני מדורג נמל התעופה של מיניאפוליס בארה"ב, ובמקום השלישי נמל התעופה הבינלאומי של טוקיו.

לפי האתר, ב-30 הימים האחרונים בוטלו ברחבי העולם 43 אלף טיסות, ונרשמו 614 אלף עיכובים - ביניהם גם אלה של חברת התעופה בריטיש איירוויז, שביטלה ביומיים האחרונים (בימים שני ושלישי) אלפי טיסות לאור שביתת טייסיה, כולל את כל הטיסות בקווים לישראל וממנה. שיבושים נוספים צפויים להתרחש בלוח הטיסות של בריטיש איירוויז גם ב-27 בספטמבר.