יו"ר ה-SEC: הביטקוין דורש "פיקוח טוב יותר" לפני שיוכל להיסחר בבורסות

ג'יי קלייטון התייחס למעמדו של המטבע הדיגיטלי המוביל, כמה ימים לאחר שחברות הקריפטו האמריקאיות SolidX ו-VanEck החליטו למשוך את בקשתן לאשר השקה של קרן סל מבוססת ביטקוין • ממשלת גרמניה החליטה לאסור על הנפקת מטבעות "מקבילים" לאירו, כולל ליברה של פייסבוק

ג'יי קלייטון, יו"ר רשות ני"ע של ארה"ב / צילום: רויטרס
ג'יי קלייטון, יו"ר רשות ני"ע של ארה"ב / צילום: רויטרס

יו"ר רשות ניירות ערך האמריקאית (SEC), ג'יי קלייטון, דיבר היום (ה') בכנס שאירחה רשת CNBC וגופי השקעות מוסדיים בארה"ב, והתייחס בין השאר למעמדו של המטבע הדיגיטלי המוביל, ביטקוין. לדברי קלייטון, לביטקוין דרושה רגולציה טובה יותר לפני שהמטבע יוכל להירשם למסחר בבורסות גדולות לניירות ערך, כמו בורסת ניו יורק או נאסד"ק.

"אם משקיעים סבורים כי קיימת אותה הקפדה סביב גילוי המחיר של הביטקוין, כמו שיש בבורסות ניו יורק או נאסד"ק, הם טועים מאוד", אמר יו"ר ה-SEC. "עלינו להגיע למקום שבו נוכל להיות בטוחים כי המסחר בביטקוין מפוקח טוב יותר".

דבריו של קלייטון נאמרו כמה ימים בלבד לאחר שחברות הקריפטו האמריקאיות SolidX ו-VanEck החליטו למשוך את בקשתן מה-SEC לאשר השקה של קרן סל (ETF) מבוססת ביטקוין. מוקדם יותר החודש, אמר יו"ר ה-SEC כי בעוד ש"נעשית התקדמות" בעניין קרן סל מבוססת ביטקוין, עסקי הביטקוין עדיין נדרשים לתת מענה על כמה מהחששות שהעלתה בפניהם הרשות, וציין בין השאר את שירותי המשמורת על המטבע הקריפטוגרפי וכן את האיומים של מניפולציות מחיר בזירות מסחר בלתי מפוקחות, כמו רוב בורסות הקריפטו.

שער הביטקוין (BTC ) נסחר הערב ברמה של 9,900 דולר, לפי נתוני אתר CoinMarketCap, לאחר ירידה יומית של 3%. שערו הנוכחי משקף למטבע הדיגיטלי המוביל שווי שוק של כ-177.8 מיליארד דולר.

גרמניה אוסרת על הנפקת מטבע "מקביל" לאירו

בתוך כך, היום דיווחה סוכנות הידיעות "רויטרס" כי ממשלת גרמניה החליטה על מדיניות חדשה בנוגע למטבעות קריפטוגרפיים, שתאסור בשטחה של גרמניה על הנפקת מטבעות "מקבילים" לאירו, כהגדרתה, כולל המטבע הדיגיטלי "היציב" (stablecoin) המתוכנן על ידי פייסבוק, Libra.

על פי הדיווח, ממשלתה של הקאנצלרית הגרמנית אנגלה מרקל אישרה היום את ההחלטה בעניין האסטרטגיה החדשה. אף שהממשלה הביעה תמיכה בחדשנות דיגיטלית בתחום הכלכלה, היא מתנגדת, לדבריה, להנפקת מטבעות דיגיטליים על ידי חברות פרטיות. "אנו חייבים להגן על הצרכנים ועל ריבונות המדינה", אמר שר האוצר הגרמני, אולף שולץ. "אלמנט ליבה בריבונות המדינה הוא הנפקת מטבע, ולא נשאיר את המשימה הזאת בידי חברות פרטיות".

בשבוע שעבר הודיע שר האוצר הצרפתי ברונו לה מייר, כי צרפת תבלום את הפיתוח באירופה של פרויקט המטבע הדיגיטלי ליברה של פייסבוק, וזאת לדבריו, בגלל שהמטבע המתוכנן מאיים על "הריבונות המוניטרית" של ממשלות.

בתגובה לכך, שפי שפורסם גם ב"גלובס" השבוע, פרסם דיוויד מרכוס, הנמנה עם מייסדי ליברה ומכהן כראש Calibra, חברת הבלוקצ'יין של פייסבוק, סדרת ציוצים בטוויטר, שבה הבטיח כי ליברה לא יאיים על הריבונות המוניטרית של מדינות, מכיוון שהמטבע מתוכנן להיות "מערכת תשלומים טובה יותר הפועלת על גבי מטבעות קיימים".

בדיון שנערך בתחילת השבוע בכנס Ethereal בתל אביב, כפי שפורסם ב"גלובס", אמר תומר בראל, העומד בראש צוות הפיתוח הישראלי של Calibra ומכהן כסגן נשיא לתפעול בחברה: "ציפינו לכך שחילופי הדברים בנוגע לפרויקט, עם רגולטורים וקובעי מדיניות בעולם, יהיו קשים. זה לא מפתיע אותנו. גם אני מעורב במגעים האלה, ולפני כשבועיים ביקרתי בקוריאה הדרומית, שם השתתפתי בשיחות עם הרגולטורים המקומיים, ויש עוד רגולטורים רבים אחרים שאנו במגעים עמם".

רוצים להתעדכן בענייני בלוקצ'יין ומטבעות דיגיטליים? הצטרפו לערוץ הטלגרם קריפטו גלובס.