בדרך לשבור שיא: היקף המשכנתאות השנה - 45 מיליארד שקל

שמונת החודשים הראשונים של השנה מהווים גידול של כ-10% לעומת התקופה המקבילה ב-2018 • הגידול במשכנתאות שנרשם השנה מיוחס בעיקרו לכניסתם לשוק הזה של לווי מחיר למשתכן

התחלות בנייה בפתח תקווה / צילום: גיא ליברמן
התחלות בנייה בפתח תקווה / צילום: גיא ליברמן

שוק המשכנתאות מוסיף להגיע לרמות שיא, על אף שבאוגוסט נרשמה ירידה של כ-10% בהיקף המשכנתאות שניתנו ללווים. עדיין שמונת החודשים הראשונים של השנה מהווים גידול של כ-10% לעומת התקופה המקבילה ב-2018, על אף שהיקפי העסקאות שבוצעו עד כה בתחום הנדל"ן למגורים, אינם יוצאי דופן. המשמעות של הנתונים החריגים היא ההשתתפות הערה של משתתפי מחיר למשתכן, שהנתח שלהם מכלל המשכנתאות שניתנו בחודשים האחרונים הגיע לכ-11%.

כ-6 מיליארד שקל ניתנו בחודש אוגוסט לרוכשי דירות כמשכנתאות. מדובר בגידול של כ-5% לעומת אוגוסט 2018 וירידה של כ-10% לעומת יולי השנה, שבו נרשם שיא של 4 שנים. ועם זאת 2019 בדרך לשבור שיאי משכנתאות. שמונת החודשים הראשונים של השנה נלקחו משכנתאות בהיקף של כ-45 מיליארד שקל, גידול של כ-10% לעומת 2018 וממדים דומים לאלה של שמונת החודשים הראשונים של 2015, השנה שבה נשבר שיא העסקאות הישראלי, שהגיע לרמה שנתית של 120 אלף.

2019 רחוקה מאוד מאותו שיא עסקאות, אבל בתחום המשכנתאות היא ככל הנראה תעקוף את 2015, משום שלקראת סוף אותה שנה, היקפי המשכנתאות ירדו מאוד, עקב המיסוי בגבוה שהוטל אז על משקיעים.

ומשום שאין מדובר בשנה יוצאת דופן מבחינת היקף עסקאות, הגידול במשכנתאות שנרשם השנה מיוחס בעיקרו לכניסתם לשוק הזה של לווי מחיר למשתכן. ואכן, אלה מהווים כ-17% מכלל הלווים שנטלו משכנתאות באוגוסט השנה, והיקף המשכנתה הממוצעת שלקחו הגיע לכ-598 אלף שקל. תופעה זו, כמו גם רכישות גדולות של זוגות צעירים שלא במסגרת מחיר למשתכן, הביאו את רמת המשכנתאות הגבוהות ביחס לשווי הנכס (LTV) לשיא של כ-37% מכלל האשראי שניתן באותו חודש.

כ-7,800 זכאים שרכשו דירות במסגרת מחיר למשתכן בחצי השנה בין מרץ לאוגוסט השנה, לקחו עד כה משכנתאות בהיקף כולל של כ-4 מיליארד שקל, סדר גודל של כ-507 אלף שקל לזכאי. הם מסבירים במידה רבה את הפריחה הגדולה בשוק הזה.

בחודש שעבר הדגישו בבנק ישראל כי היקפי המשכנתאות בגין מחיר למשתכן רחוקים עדיין מחשיפה מלאה, וזאת עקב כללי מחיר למשתכן, לפיו התשלומים על הדירות ישולמו בהתאם לקצב התקדמות הפרויקטים. זה יצר פער בין העלייה המשמעותית במספר ההלוואות, לבין העלייה המתונה בסך הביצועים של ההלוואות שלקחו הזוגות הצעירים שרכשו דירות במסגרת התוכנית.

"כתוצאה מכך, סביר כי איננו רואים את מלוא סכום ההלוואות הצפויות עבור אותן הלוואות, אלא רק את הביצועים שנעשו עד כה. עובדה זו, יחד עם העובדה כי גם בשוק החופשי כמות העסקאות לרכישת דירות חדשות עלתה משמעותית, מרמזת כי איננו רואים עוד את מלוא הגידול בביצועי המשכנתאות בגין עסקאות אלה, והעלייה בביצועים צפויה להמשך", נכתב בסקירת הבנק בחודש הקודם. בחודש הנוכחי ניכר, כי המגמה הזו נמשכת, ושבחודשים הקרובים נמשיך לראות נתוני משכנתאות גבוהים.