בדרך להסכם? כך עשוי הליך ההדחה של טראמפ להשפיע על מלחמת הסחר עם סין

טראמפ עשוי לשאוף לעסקה מוגבלת כדי להגביר את שיעורי התמיכה בו, אבל בייג'ינג עלולה לגלות פחות נכונות להתפשר בהנחה שהנשיא פגיע • ניתוח

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ומקבילו הסיני שי ג'ינפינג / צילום: רויטרס, JONATHAN ERNST
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ומקבילו הסיני שי ג'ינפינג / צילום: רויטרס, JONATHAN ERNST

חקירת ההדחה של בית הנבחרים האמריקאי נגד הנשיא דונלד טראמפ עלולה להפעיל עליו לחץ חדש להשיג עסקת סחר מוגבלת עם סין כדי לגייס תמיכה פוליטית בעצמו לקראת מה שעשוי להיות המאבק המכריע של כהונתו, לפי משקיפים בוושינגטון ובבייג'ינג.

בו זמנית, אומרים אותם אנשים, הסיכויים ל"מיני-עסקה" כזו קלושים, מפני ששני הצדדים יתנגדו לביצוע ויתורים משמעותיים. סין עשויה להסתייג עוד יותר מעסקה, בהנחה שטראמפ פגיע מבחינה פוליטית.

"מישהו יצטרך להציג טיעון משכנע במיוחד לכך שסין רוצה עסקה ומעוניינת לעזור לטראמפ", אמר סקוט קנדי, מומחה בכיר לסין במרכז ללימודים אסטרטגיים ובינלאומיים בוושינגטון. "יכול להיות שיש להם עניין בעסקה קטנה, אבל הם לא מאמינים לארה"ב מספיק כדי לבצע את הוויתורים שנחוצים לעסקה גדולה".

בחירתו של טראמפ לנשיא ב-2016 הביאה איתה עמדה כלכלית נוקשה יותר של וושינגטון, עם תעריפי מכס שעולים בהדרגה ויקיפו ב-15 בדצמבר כמעט את כל היבוא מסין לארה"ב. ממשל חדש בארה"ב ב-2021 עשוי לבטל את המגמה הזו.

בעודו נלחם על המשך כהונתו, כמה תומכים של טראמפ מאמינים שהוא צריך לנסות לקצור כמה הישגים מהמדיניות הנוקשה כלפי סין, כדי להבטיח את תמיכת המחוקקים הרפובליקאים שמהססים כעת מה לעשות.

"מהסיבות הפוליטיות של הנשיא עצמו, יש היגיון בעסקת ביניים כלשהי, עם המשך דיונים על הנושאים המשמעותיים ביותר - כי שני הצדדים יוכלו לטעון להישגים עד יום הבחירות בארה"ב", אמר הסנאטור הרפובליקאי ג'ון קורנין מטקסס, שחבר בוועדת המסחר בסנאט. "בטוח הקצר זה ישרת את האינטרס שלו".

עמדתו של וונג יואייקו, מייסד המרכז לסין ולגלובליזציה בבייג'ינג, דומה. "הוא (טראמפ) זקוק לעסקאות סחר כדי להראות שהוא השיג התקדמות מסוימת", אמר וונג.

בשבועות האחרונים בכירים בממשל טראמפ וראשי עסקים דנו בדרכים שבהן יוכל כל צד להתפשר כדי להשיג מיני-עסקה כדי לעכב את העלאת המכסים המתוכננת ב-15 בדצמבר הקרוב, או להחזיר את המו"מ למסלולו המלא.

רוברט לייתייזר, נציג הסחר האמריקאי, שהוא בפועל שר לסחר חוץ, ובכירים משני הצדדים אמורים להיפגש החודש בוושינגטון כדי לנסות להתגבר על המבוי הסתום בשיחות מאז שדוברים אמריקאים האשימו את בייג'ינג במאי בנסיגה מכמה התחייבויות קודמות.

משקיפים מעטים רואים סיכוי לעסקה כוללת בטווח הקרוב, בהתחשב בחילופי ההאשמות בין הצדדים ובהתמדה שמפגין ממשל טראמפ בנושא המכסים. טראמפ עשוי אף להקשיח עוד יותר את עמדתו כלפי סין כדי להבליט את הרקורד שלו ולגייס את הבייס הפוליטי שלו, אומרים מומחים סינים.

"אני צופה עמדה קשוחה עוד יותר כלפי סין", אמר וונג יונג, פרופסור ללימודים בינלאומיים באוניברסיטת פקין.

האסטרטגיה של טראמפ, של הטלת מכסים חד-צדדית, עוררה התנגדות רחבה של ארגוני עסקים בארה"ב. ראשי עסקים הסתייגו גם מדרישת טראמפ באוגוסט שהחברות האמריקאיות ייערכו לעזיבת השוק הסיני, וכינו אותה דרישה מוטעית.

"אם ננטוש את השוק הסיני בבת-אחת, יחליפו אותנו חברות מאירופה ויפן למחרת", אמר קר גיבס, נשיא לשכת המסחר האמריקאית בשנגחאי, בהופעה בוושינגטון, "ולכן זה לא ישיג דבר".

משרד המסחר הסיני מסר בשבוע שעבר שחברות סיניות הסכימו לקנות "כמויות גדולות" של פולי סויה ובשר חזיר מארה"ב, אך לא ציין את הכמויות. סין דורשת שארה"ב תסיר את המכסים ותספק אישורים לחברות אמריקאיות למכור טכנולוגיה לחברת וואווי, שארה"ב הכניסה לרשימה השחורה שלה כסיכון ביטחוני.

בממשלת סין שוררת תחושה גוברת שוושינגטון מעוניינת להגביל את ההתפתחות הכלכלית של סין. ההשקפה הזו קיבלה בשבוע שעבר חיזוק מדיווחים על כך שממשל טראמפ ינסה להגביל את כספי ההשקעות האמריקאיות בסין ולהיפך, כולל חסימת חברות סיניות שרוצות להנפיק בבורסות בארה"ב.

משרד האוצר האמריקאי הודיע שלשום כי אין לו כל תוכניות לחסום הנפקות סיניות בארה"ב.

מבחינת טראמפ עצמו, חקירת ההדחה או מאבקים פוליטיים פנימיים אחרים עשויים לגזול זמן ואנרגיה שנחוצים לדיפלומטיה שנחוצה להשגת עסקת סחר, לפי ביל ריינץ', מומחה סחר ששירת במשרד המסחר כשהנשיא לשעבר ביל קלינטון היה בחקירת הדחה בפרשת מוניקה לוינסקי.

בעבר השתמש טראמפ ביחסיו המיוחדים עם עמיתו הסיני שי ג'ינפינג - שניהם הרבו להתרועע בפסגות או בכינוסים בינלאומיים - כדי להשיג פריצות דרך בדיונים מסחריים.

יו"ר ועדת הכספים בסנאט, הרפובליקאי צ'אק גרסלי מאיווה, אמר שתהליך ההדחה לא אמור להעיק יותר מדי על הדיונים עם סין, כל עוד ה"האנרגיה האישית" בין הנשיאים טראמפ ושי תימשך.

עדיין לא ברור אם טראמפ ישתתף בפסגת מנהיגי מדינות שיתוף-הפעולה האסיאני-פאציפי במחצית נובמבר, בהשתתפות סין. הנשיא לשעבר ברק אובמה ביטל השתתפות בוועידה כזו בעיצומו של מאבק פוליטי וסגירת משרדי הממשל ב-2013, ובכך הוא פגע במאמצים להשיג עסקת סחר באגן האוקיינוס השקט.

"אם טראמפ לא יגיע ל-APEC (ארגון מדינות האוקיינוס השקט), הסיכויים לעסקת ביניים כלשהי השנה יהיו קלושים מאוד", אמר כריס קרוגר, אנליסט ב-Cowen & Co.