פייסבוק השיקה בישראל מערכת לניהול משפיענים

פייסבוק העלתה אתמול פוסט שקורא לגולשים בישראל להצטרף למערכת שתוכל להפגיש בין חברות פרסום ותוכן לבין משפיענים • העבודה עם מערכת המשפיענים של פייסבוק אמורה להציע למפרסם התנהלות שונה מזאת הקיימת עם חברות המשפיענים

משפיענית, אילוסטרציה / צילום: שאטרסטוק
משפיענית, אילוסטרציה / צילום: שאטרסטוק

התחרות האמיתית של חברות המשפיענים בישראל הגיעה לארץ: ל"גלובס" נודע כי לאחר תקופה ארוכה של פיילוט בעולם, פייסבוק משיקה מערכת לניהול משפיענים גם בישראל.

אתמול (ה') העלתה פייסבוק פוסט שקורא לגולשים בישראל להצטרף למערכת Brand Collabs Manager. הפוסט מזמין את הגולשים להירשם למערכת שמאפשרת להם להרוויח כסף בעזרת תוכן ממותג: "צרי קשר עם מפרסמים המעוניינים לקדם את המוצרים ואת השירותים שלהם באמצעות הקשר שיש לך עם העוקבים שלך, ולאחר מכן שתפי איתם פעולה בקמפיינים שיכולים להגביר את מעורבותך".

תעשיית המשפיענים הפכה בשנים האחרונות לאחת מתעשיות הלוואי המשגשגות בתחום הפרסום. התעשייה מתקיימת על הפלטפורמות של פייסבוק ואינסטגרם, אך עד פיתוח המערכת פייסבוק עצמה לא הרוויחה מעסקאות הפרסום - מי שהרוויח היו חברות המשפיענים והמשפיענים עצמם.

משפיענים שיש להם מספר רב של עוקבים יכולים לתרגם זאת להכנסה כספית משמעותית. התחום קוסם מאוד למפרסמים, אך הוא מציב מספר התמודדויות, ביניהן: בדיקת עוקבים מזויפים ובחינת הקשר והמעורבות שנוצרת אצל העוקבים עם התוכן שמקדם המשפיען.

פייסבוק זיהתה את הנישה המשגשגת לה בתוך ברשת החברתית בלי לתרום להכנסות שלה, ופעלה לשנות את המצב. לפני כשנה החלה החברה לבצע השקה רכה לפלטפורמת העבודה עם משפיענים, שמאפשרת חיבור ישירות בין יוצרי תוכן למשפיענים. בשלב הראשון המערכת נתנה מענה רק בפייסבוק ולא באינסטגרם, ונתנה אפשרויות גישה רק למותגים גדולים, ובעיקר אלה מארה"ב. כיום השימוש במערכת זמין למספר מצומצם של מדינות, אך בקרוב ירחיבו את הפעילות למדינות נוספות. 

העבודה עם מערכת המשפיענים של פייסבוק אמורה להציע למפרסם התנהלות שונה מזאת הקיימת עם חברות המשפיענים. למערכת יכול להירשם כל גולש, ובאמצעות הנתונים מפייסבוק המפרסמים יכולים לזהות משפיענים ומובילי דעה לפעילויות ספציפיות בקהילות מפולחות, ולא רק במספרים מוחלטים. זיהוי המשפיענים, אימות מעורבות הגולשים ומספר העוקבים - כל אלה נעשה על המערכת עצמה ומתוך הדאטה של פייסבוק, מה שיאפשר גם שקיפות רבה יותר וגם הוזלת התהליך למפרסמים.

למפרסמים ולגולשים מדובר בבשורה משמחת - אך לסוכנויות המשפיענים קצת פחות. כיום רוב סוכנויות המשפיענים מתקיימות בדיוק על קו תפר המחבר בין משפיענים לבין החברות שמייצרות את המותגים.

אחד הכלים שבהם מתהדרות חברות המשפיענים הוא ביכולת לזהות עוקבים אמיתיים ואינטרקאציות אמיתיות. בעבר אימות העוקבים נעשה באמצעות בקשות שהוגשו למערכות המידע של פייסבוק, אך לפני שנה סגרה פייסבוק את האפשרות לקבל הרשאות לשימוש במידע, בטענה של הגנת פרטיות המשתמשים שלה בעקבות חוקי הפרטיות שנכנסו לתוקף באירופה.

בהמשך קיבלו חלק מהחברות הרשאה מחדש, בעוד שאחרות טענו כי פיתחו כלים משל עצמן, ללא קשר למערכת של פייסבוק. בין אם אכן פותחו מערכות כאלה, ובין אם מדובר בטכנולוגיות שמטרתן בעיקר להרגיע מפרסמים - ברור שהכלים של פייסבוק לשימוש על הפלטפורמות של פייסבוק יהיו טובים ומהימנים יותר.

בכל הקשור לפעילות בישראל, חברות המשפיעים לא אמורות לחוש בינתיים איום, כי בישראל עיקר עבודת המשפיענים מתרחשת באינסטגרם. אבל אינסטגרם נמצאת בבעלות פייסבוק, ופייסבוק כבר הוכיחה בעבר שאין לה נטייה "להשאיר כסף על הרצפה". לכן מערכים בשוק כי השימוש במערכת המשפיענים יתרחב בהמשך גם לפלטפורמות האחרות.

בפייסבוק בחרו שלא להגיב לידיעה.