ראש העיר קריית ביאליק יוזם: הוועדה המקומית תבדוק איתנות כלכלית של יזמי תמ"א 38

ראש העיר אלי דוקורסקי והוועדה המקומית לתכנון ובנייה קריות הודיעו על דרוש מהיזמים להציג אישורים המעידים על איתנותה הכלכלית של החברה או לחלופין ערבות בנקאית או אישית שלהם • זאת בניסיון למנוע עצירת פרויקטי תמ"א 38 עקב פשיטת רגל של היזמים

פרוייקטים של תמ"א 38 ברחוב קק"ל בקריית ביאליק / צילום: פאול אורלייב
פרוייקטים של תמ"א 38 ברחוב קק"ל בקריית ביאליק / צילום: פאול אורלייב

האם ועדות מקומיות לתכנון ולבנייה יוכלו לבדוק איתנות כלכלית של יזמי תמ"א 38, כתנאי לאישור הפרויקטים? יוזמה ברוח זו יוזם ראש עיריית קריית ביאליק אלי דוקורסקי, לאור מספר מקרים בעירו, שבהם יזמים נקלעו לקשיים כלכליים באמצע העבודות, וגרמו לבעיות קשות לדיירים.

קריית ביאליק היא אחת מהערים הבולטות בצפון בכל הקשור למימוש פרויקטים של תמ"א 38. ואולם לצד פרויקטים רבים מוצלחים, נוצרו מצבים, בהם היזם שחתם על הסכם מול בעלי הדירות וקיבל את היתרי הבנייה מהוועדה המקומית, נקלע לקשיים כלכליים תוך כדי ביצוע הפרויקט ועזב אותו באמצע. בקריית ביאליק מונה העירייה 5 פרויקטים שנעצרו באמצע: שניים ברחוב דליה, אחד ברחוב הפלמ"ח, אחד ברחוב ויצמן ואחד ברחוב שבטי ישראל.

פרויקט תמ"א 38 בקריית ביאליק שנתקע / צילום: דוברות עיריית קרית ביאליק
 פרויקט תמ"א 38 בקריית ביאליק שנתקע / צילום: דוברות עיריית קרית ביאליק

כתוצאה מכך, נאלצים בעלי הדירות להמשיך להתגורר בבניין שנמצא בהליך הבניה או לחלופין להוציא סכומים לא מבוטלים עבור שכירות, כאשר אין להם מענה, כתובת וצפי לסיום הבנייה.

לאור זאת, הודיע ראש העיר דוקורסקי, בשיתוף הוועדה המקומית לתכנון ובנייה קריות, על החלטה לדרוש מהיזמים להציג אישורים המעידים על איתנותה הכלכלית של החברה או לחלופין ערבות בנקאית או אישית שלהם.

החלטה זו, סבור דוקורסקי, תצמצם למינימום את הסיכוי שבעלי הדירות הבוחרים בעצמם את היזם יישארו ללא דירות או בהליך בנייה ממושך במקרה והיזם יפשוט את הרגל או יעלם.

דוקורסקי: "המחוקק לא נתן את הדעת לסוגיה ובפרויקטי תמ"א 38 אין ליווי של הבנק שנועד להבטיח את סיום הפרויקט או את הערבות הכספית לדיירים. אני מאמין כי לעירייה יש אחריות מוסרית לתושבי העיר, לכן אנו בוחנים דרכים יצירתיות שיאפשרו להגן עליהם מפני יזמים המחפשים רווח קל ונעלמים בעת הצרה".