על רקע הבלגן בבריטניה: האיחוד האירופי הסכים לדחות הברקזיט

נשיא המועצה האירופי, דונלד טוסק, הודיע היום כי תאריך הפרישה החדש יהיה ה-31 בינואר 2020, אולם בריטניה תוכל לפרוש מהאיחוד עוד לפני כן, אם תאשר הסכם כלשהו בבית הנבחרים

דונלד טאסק, נשיא המועצה האירופית / צילום: Bartosz Banka/Agencja Gazeta, רויטרס
דונלד טאסק, נשיא המועצה האירופית / צילום: Bartosz Banka/Agencja Gazeta, רויטרס

האיחוד האירופי הסכים לדחות את מועד הפרישה המתוכנן של בריטניה ("ברקזיט") בשלושה חודשים, על רקע חוסר היכולת של הממשלה הבריטית להעביר בפרלמנט את הסכם הפרישה שגובש. נשיא המועצה האירופי, דונלד טוסק, הודיע היום (ב') כי תאריך הפרישה החדש יהיה ה-31 בינואר 2020, אולם בריטניה תוכל לפרוש מהאיחוד עוד לפני כן, אם תאשר הסכם כלשהו בבית הנבחרים.

ההכרזה של האיחוד האירופי היתה צפויה על רקע חוסר הרצון להתקדם עם פרישה בריטית ללא הסכם בתאריך הנוכחי - בעוד שלושה ימים - 31 באוקטובר 2019. היא נעשית גם על רקע הצעת חוק לפיזור הפרלמנט והליכה לבחירות חדשות שממשלתו של בוריס ג'ונסון צפויה להגיש היום. ג'ונסון זקוק לתמיכה מצד האופוזיציה בדרישתו ללכת לבחירות חדשות, ומעוניין לקבוע את התאריך ל-12 בדצמבר 2019.

.

טוסק כתב הבוקר בטוויטר כי האיחוד האירופי נעתר לבקשת בריטניה ל"פרישה גמישה" (Flextension). תאריכים מוקדמים יותר אפשריים לפרישה יהיו ה-1 בדצמבר או ה-1 בינואר 2020. ההצבעה היום בפרלמנט הבריטי על הקדמת הבחירות צפויה להתקיים בשבע (שעון ישראל).

ג'ונסון נכשל בשבוע שעבר בניסיון לאשר בפרלמנט את הסכם ה"ברקזיט" שגיבש עם האיחוד האירופי. בעקבות זאת, נאלץ לשלוח לבריסל מכתב המבקש דחייה בפרישה, למרות שאמר בעבר כי יעדיף להיות "מת בתוך שוחה" מלעשות זאת.