ניצחון זמני לרוכבי האופניים: המגבלות החדשות יידחו עד לקיום שימוע ציבורי

שלושה שבועות לאחר שהודיעו ברכבת ישראל על הגבלת העמסת אופניים בשעות השיא, שר התחבורה דוחה את יישום המהלך • ההחלטה הסופית תתקבל רק לאחר שימוע ציבורי

אופניים ברכבת ישראל / צילום: רכבת ישראל
אופניים ברכבת ישראל / צילום: רכבת ישראל

ההנחיה שלא לאפשר לרוכבי אופניים לא מתקפלים לעלות לרכבת בשעות השיא נדחית בשלב זה - כך החליט שר התחבורה בצלאל סמוטריץ'. "אנחנו כרגע משהים את כניסת הנוהל לתוקף. נשב, נחשוב, נקשיב, ורק אז נפרסם נוהל מעודכן", אמר השר.

בחודש שעבר הודיעו ברכבת ישראל ובמשרד התחבורה על הגבלת העלאת אופניים לרכבות בשעות העומס. זאת, על רקע הגידול במספר הנוסעים ברכבות בעשור האחרון, ובכלל זה עלייה במספר זוגות האופניים שמועלים לרכבות בשעות השיא ופוגעים ביתר הנוסעים.

על פי ההנחיות החדשות שהוקפאו, החל מה-1 בדצמבר אמורה הייתה להיות מוגבלת העלאת אופניים מתקפלים, אלא אם הם ארוזים בתיק נשיאה ייעודי לרכבות בימי חול בשעות העומס, בין השעות 6:00-9:00 ובין השעות 15:00-19:00. אך ההחלטה הסופית אם להחיל הגבלות כאלה ואחרות, תתקבל לאחר קיום שימוע ציבורי ושקוף, שבו הציבור יוזמן להביע את עמדתו.

ברכבת ישראל אומרים כי הם מתכוונים לפרסם בקרוב מאוד קישור באתר האינטרנט שבו כל אחד יוכל לתת הארות\הערות על מדיניות האופניים ברכבת. בנוסף, ייתכן כי גם קבוצות רוכבים יוזמנו להשמיע את עמדתן פרונטלית. השימוע בנוגע לנהלי האופניים ברכבת יפתח למשך שבועות ספורים בלבד, וההחלטה הסופית צפויה להתקבל לאחר עבודת מטה וקבלת ההערות הסופיות. ניתן להעריך כי ההחלטה הסופית תתקבל באזור חודש ינואר 2020.

רוכבי אופניים שהתאגדו תחת הקבוצה "ישראל בשביל אופניים" הביעו את מחאתם על ההנחיות, ואף תכננו להגיש עתירה לבג"ץ במטרה למנוע את יישומן. עם זאת, בקבוצה שהובילה את המאבק נגד המגבלות לא מתכוונים להסתפק בכך, והם מקווים לשכנע את משרד התחבורה והרכבת "לאמץ פתרונות מוצלחים יותר בטווח המיידי, הבינוני והארוך".