רעות תקני לי: "משוגעת, שופינג זה לבזבוזים, לא לבנות עסק"

רעות לונברג, מקימת קבוצת הצרכנות האינטרנטית המונה 85 אלף עוקבים, התארחה היום בכנס "עושים שוק" של "גלובס" בנושא E-commerce • לונברג הסבירה על הפעילויות שהיא יוזמת, על שיתופי-הפעולה ועל ההעדפות של הישראלים - וגם חשפה מה המוצר הנמכר ביותר בקהילה שלה

רעות לונברג, מנהלת קהילת "רעות תקני לי", בכנס "עושים שוק" / צילום: איל יצהר, גלובס
רעות לונברג, מנהלת קהילת "רעות תקני לי", בכנס "עושים שוק" / צילום: איל יצהר, גלובס

רעות לונברג, שכולם מכירים כ"רעות תקני לי", האישה עם 85 אלף העוקבים שלא קונים שום דבר ברשת בלעדיה, הגיעה לכך במקרה. לונברג יצאה לחופשת לידה ארוכה, לאחר שהתפטרה מעבודתה כמנהלת פרסום. היא חשבה שתבלה את זמנה ביוגה תינוקות וריקודים עם מנשא ו"תעוף על החיים". בפועל, האימהות הגיעה עם לא מעט קשיים.

"לא ידעתי איך לאכול את זה", אמרה היום (א') לונברג בכנס "עושים שוק" של "גלובס" בנושא E-commerce. כשחשבה קדימה על הקריירה, לונברג אמרה לאנשים שהיא "רוצה לעסוק בשופינג", ונתקלה בתגובות כמו "היא משוגעת, שופינג זה לבזבוזים, לא לבנות עסק". יחד עם בעלה היא הקימה את "רעות תקני לי", קהילה צרכנית אינטרנטית עם 86 אלף חברים ברמת מעורבות של 90%. מדובר בקבוצת צרכנות, לא קבוצה שפותחים בה את הלב, ולכן מדובר באחוזי מעורבות מאוד גבוהים.

"בין היתר אנחנו כותבים מדריכים של איך לקנות ברשת - איך קונים באמזון או באסוס, מה עושים כשצריך לשלם מס, איך מאתרים חבילה שלא מוצאים, איפה קונים מוצרים לחורף או לבעלי חיים. יש לנו פוסט בקשות שבועי, שבו אני עוזרת לאנשים למצוא דברים שהם מחפשים ברשת, ויש לנו שיתופי-פעולה עם אתרים שונים בארץ ובחו"ל, החל מאיביי, אסוס ועלי אקספרס וכלה באתרים קטנים כמו ליסה אנגל, בולנז'רי ועוד.

"בארץ היו לנו שיתופי-פעולה עם דלתא, קסטרו, בנק הפועלים ורבים נוספים. אני בוחרת בפינצטה את שיתופי-הפעולה, ואנחנו מייצרים כוח רכישה מאוד טוב לספקים. לדוגמה, ביצענו שיתוף-פעולה עם עסק קטן של זוג שמייצר תבלינים. העליתי את החנות שלהם לקבוצה אחרי שהתנסיתי בעצמי, והמלצתי מאוד על ממרח הארטישוק בבלוג שלי. מיד לאחר מכן עדכנו אותי שבכל הזמנה כנראה הוזמן ממרח הארטישוק, וכרגע אי-אפשר להשיג אותו. כל זה קרה בגלל ההמלצה".

למה זה עובד?

"יש הרי לא מעט קבוצות צרכנות, מאימהות קונות ועד סבתא תקני לי. קודם כל - כי זה העסק שלנו, זה לא תחביב. אנחנו לוקחים את זה מאוד ברצינות. אנחנו בודקים, אנחנו שואלים, אנחנו הכול בשביל הקהילה. בשנתיים האחרונות כל הנושא של האונליין תפס קבוצה מאוד גדולה. אנשים מבינים שיותר קל ולפעמים יותר זול לקנות באונליין, במקום לנסוע בסוף יום עבודה לחנות. כשהבנו שהכול דיגטלי, הבנו שמישהו צריך לגשר על הפערים ולסייע לאנשים להכיר יותר טוב את העולם הזה.

"אנחנו מחפשים כל הזמן איך לחדש. אני ערה למה שקורה מסביב ומחפשת איך לתת מענה למשהו חדש ולענות לשאלות בקבוצה. אני כל הזמן חושבת איך להיות בפרונט ולא למחזר את עצמי. הסיבה הנוספת שזה עובד? אני ממש אוהבת לקנות. אני לא באה לחנך או לשפוט אף אחד. יותר חשוב לי שבקבוצה יהיה נעים וכיף, ואני מתלהבת יחד עם האנשים כשהם מקבלים את החבילות.

"אנחנו באמת קהילה, ולא לוח מודעות של מוצרים. יש שם אנשים שמשתפים בתובנות ומסייעים אחד לשני. יש שם הרבה יותר מרק צרכנות. אני משתפת שם את הסיפורים האישיים שלי, ואנחנו עושים גם מפגשי אוף-ליין. כשחגגנו שנתיים ל'רעות תקני לי' ,פגשתי את כל אנשי הקהילה, וזה קצת מעבר לניכור של פייסבוק. כסף הוא לא הכוונה שלנו. הקהילה מעל הכול. אנחנו לא ניקח כל שיתוף-פעולה ולא נפרסם בכוח דברים שלא מתאימים. קודם כל חשובה לי השקיפות שלנו מול האנשים".

אז איך מכניסים כסף?

"יש לנו שיתופי-פעולה עם גופים רבים. אם מבצעים רכישה דרך הלינק שלי - אני מתוגמלת על זה דרך האתר. הצרכנים לא משלמים יותר, וגם מעודדים את זה ולא מתמרמרים. אין פתיחת עיניים. וגם יש אתרים ישראלים שכבר עובדים בשיטת האפיליאציה. אם זה מוכר - מצוין. אם לא - לא קרתה שום טרגדיה. וכל האתרים מספקים טיפול אישי באנשי הקהילה ברמת שירות הלקוחות. תוכנית השיתופים שלנו מאפשרת לנו גם לקבל קופונים בלעדיים והטבות במיוחד עבורנו.

"יש לנו הרבה שיתופי-פעולה בישראל. הבנתי שהקהל אוהב את המותגים בארץ ואוהב לקנות בארץ, ורק רוצה להרגיש מיוחד ושיורידו לו את המחיר. שיתוף-הפעולה שלנו עם ישראל גדל מיום ליום. חלק מהפעילויות שלנו נסגרות מול משרד הפרסום, ויש לנו תמחור משלנו. אנחנו גם עושים הרבה מאוד כתבות, אני מרצה על בניית קהילה וצרכנות חכמה. בן הזוג שלי עושה הרצאות בתחום האפיליאציה".

מה הלאה?

"מחר אנחנו מקימים את ערוץ היוטיוב שלנו. חיפשתי פלטפורמה חינמית שאפשר לעשות בה משהו שיתפוס תאוצה וישרת את הקהילה. זו עוד פלטפורמה לשיתופי-פעולה. לפני שבוע גם השקנו אפליקציה, היא בגרסת בטא אבל עובדת. המטרה שלה היא להיות אינדקס מוצרים. אם אנשים מסתבכים בלמצוא מוצר בבלוג, באפליקציה זה יהיה מאוד נוח, ויהיו שם התראות כשהמחיר ירד".

מה ישראלים אוהבים לקנות?

"הכול, אבל הם מאוד מאוד אוהבים נעלי ספורט, מוצרים לתינוקות, מוצרי חשמל, אותם הפסיקו לפחד מלקנות אונליין, הן מהארץ והן מחו"ל. גם הלבשה תחתונה, למרות שאת זה קצת יותר מסובך לקנייה אונליין, אבל אנשים עדיין עושים את זה ויודעים מה עובד. קוסמטיקה קונים המון גם כן.

"המוצר הכי נמכר אצלי בקהילה הוא ויברטור. כשרק התחלתי עם הקהילה, העליתי פוסט שבו קראתי לאנשים לבקש מוצרים. מישהי בפרטי כתבה לי שהיא מתביישת, אבל היא מחפשת ויברטור ספציפי שעולה בארץ 500 שקל, וביקשה את עזרתי. העליתי פינה חדשה בקבוצה שנקראת 'אנונימית מבקשת'. נכנסתי לאמזון גרמניה ומצאתי את הוויברטור הזה ב-190 שקל. יחד עם האנונימית קנו עוד כמה נשים על הדרך. אחרי 10 ימים היא קיבלה את הוויברטור ואמרה לי תודה. העליתי את זה שוב לקבוצה וכתבתי שהאנונימית ביקשה וקיבלה. בנקודה הזו התחיל שיח מאוד מעניין - אנשים לא הבינו מה זה והעלו השערות, ואני רואה מאחורי הקלעים, במערכת של אמזון, שנקנו דרך הקבוצה מאות כאלה. אחרי כמה ימים המוכר באמזון גרמניה סגר את המשלוחים לישראל. יכול להיות שהוא חשב שזה איזשהו יבואן - הרי זה לא מוצר צריכה יומיומי, ופתאום הוא קיבל רשימת הזמנות מטורפת ישראל.

"יום אחד בן הזוג שלי מצא את הוויברטור הזה, אחרי חודשיים, באמזון ספרד. שוב התחיל טירוף, ונקנו משהו כמו 800 ויברטורים ביום. בסופו של דבר גם שם נסגרו המשלוחים לישראל, ועברנו לקנות באמזון ארה"ב, ואחרי זמן מה חזרנו לספרד. זה המוצר הכי הכי נמכר בקהילת 'רעות תקני לי'. זה מוצר שהרבה יותר קשה ללכת פיזית ולקנות בחנות, והוא גם יקר יותר בישראל".