2019: שנת השיא של כל הזמנים בהיקפי המשכנתאות בישראל

חגי תשרי, שנפלו השנה על חודש אוקטובר, הביאו אומנם לירידה חדה בהיקף המשכנתאות שנלקחה בחודש זה – 4.4 מיליארד שקל בסך-הכול – אולם מדובר בהיקף שגבוה ב-33% מחודש החגים בשנה שעברה, ובניכוי עונתיות, השוק נמצא בנתוני שיא

פרויקט מחיר למשתכן ביבנה / צילום: אייל פישר
פרויקט מחיר למשתכן ביבנה / צילום: אייל פישר

מחיר למשתכן ואי הוודאות הפוליטית מדהירים את שוק המשכנתאות והופך את 2019 לשנת השיא של כל הזמנים בהיקפי המשכנתאות - כך עולה מנתוני בנק ישראל. חגי תשרי שנפלו השנה על חודש אוקטובר הביאו אומנם לירידה חדה בהיקף המשכנתאות שנלקחה בחודש זה - 4.4 מיליארד שקל בסך-הכול - ואולם מדובר בהיקף שגבוה ב-33% מחודש החגים בשנה שעברה (שהיה ספטמבר), ובניכוי עונתיות, השוק נמצא בנתוני שיא.

המגמה של העליות בשוק הנדל"ן למגורים ברורה ובאה לידי ביטוי בשלוש אינדיקציות עיקריות: הראשונה מבחינת נפח העסקות. בשמונת החודשים הראשונים של השנה (אין עדיין נתונים לספטמבר ולאוקטובר), מספר העסקאות הגיע ל-73 אלף, עלייה של כ-9% לעומת מספר העסקאות שבוצעו בשנה שעברה ושל כ-8% לעומת העסקאות שבוצעו בין ינואר לאוגוסט 2017; השנייה, היא עליות המחירים שחזרו לפקוד את שוק הדירות. מתחילת השנה מדד מחירי הדירות עלה ב-2.6% ומחק כמעט כליל את הירידות שנרשמו ב-2018, כתוצאה ממחיר למשתכן; המגמה השלישית, היא, כאמור, גידול ניכר בהיקפי המשכנתאות שציבור רוכשי הדירות לוקח. בעשרת החודשים הראשונים של השנה הציבור לקח 54.9 מיליארד שקל כמשכנתאות, גידול של 13% לעומת התקוםפה המקבילה אשתקד, ושל 26% לעומת עשרת החודשים הראשונים של 2017.

כאמור, שתי סיבות יש לעליות הללו: כפי שהוכח בכל מערכות הבחירות האחרונות, מרגע היוודע דבר פיזור הכנסת, הציבור שב לרכוש דירות. ב-2019 קורה דבר נוסף - מספר פרויקטים גדול של מחיר למשתכן הגיע לבשלות, ולחתימה על חוזי רכישת הדירות על ידי הזוכים. בין חודש מארס לאוקטובר השנה נמנו למעלה מעשרת אלפים משכנתאות שניתנו לרוכשי דירות במסגרת מחיר למשתכן. כל זה נעשה, כשברקע הריבית הריאלית נמצאת במגמת ירידה חדה. נתון זה בא לידי ביטוי בהיקפי מיחזורי המשכנתאות, שנמצאים בשיא של 4 שנים.