גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כך זינק שווי השוק של מנצ'סטר סיטי, בדרכו ממועדון אנגלי מקומי לתאגיד בינלאומי

הנה סחורה שנראה שמחירה לעולם לא יורד - מועדוני ספורט • העסקאות האחרונות חושפות שוויים כמעט לא הגיוניים למועדוני הענק, עד שמגיעה העסקה הבאה וגורמת לקודמת להיראות "זולה" • מנצ'סטר סיטי הוא דוגמה לשוק שלא יודע שובע

שחקן מנצ'סטר סיטי, קון אגוארו/ צילום : רויטרס
שחקן מנצ'סטר סיטי, קון אגוארו/ צילום : רויטרס

לפני ארבעה חודשים פרסם המגזין "פורבס" את הערכת השווי השנתית של מועדוני הספורט בעולם. דאלאס קאובויז, ניו יורק יאנקיז, ריאל מדריד, ברצלונה וניו יורק ניקס זכו להערכת השווי הגבוהה ביותר. כל אחד מהם הוערך בארבעה מיליארד דולר ומעלה, כאשר קבוצת הפוטבול דאלאס קאובויז קיבלה את התואר "המועדון בעל השווי הגבוה בעולם הספורט" עם תג מחיר של 5 מיליארד דולר.

אם שמים לרגע בצד את הכותרות שהרשימה הזאת מייצרת, להערכות שווי בתחום הספורט יכולה להיות משמעות פרקטית אחת - לתת איזשהו כיוון למחיר הקבוצה במקרה של רכישה. יש רק בעיה אחת עם ההערכות הללו כשהן פוגשות את תעשיית הספורט - הקשר בינן לבין המציאות קלוש.

מועדוני ספורט לא מתנהלים לפי שום רציונל הגיוני. הם מפתיעים בכל פעם מחדש במחירים המנופחים שמשולמים על שחקנים, בשכר שקבוצות מציעות לשחקנים, וגם במחיר שגופים עסקיים משלמים כדי לרכוש נתח ממועדונים.

את הדוגמה האחרונה לקושי בקיום מנגנון אנליטי לשווי של קבוצות ספורט ראינו השבוע. קרן הפרייבט אקוויטי האמריקאית סילבר לייק (Silver Lake) רכשה 10% ממנצ'סטר סיטי ב-500 מיליון דולר, עסקה ששיקפה למועדון האנגלי שווי של 5 מיליארד דולר.

מדובר בעסקת השווי הגבוהה אי פעם למועדון ספורט, ורחוקה מאוד מההערכה שהעמיד "פורבס" למנצ'סטר סיטי בקיץ האחרון - 2.69 מיליארד דולר, שדירגה את המועדון במקום ה-25 בלבד מבין קבוצות הספורט בעולם מבחינת שווי שוק.

וזה לא קורה רק למגזינים או עיתונים שמנסים את כוחם בתחום. גם הבורסה לא משקפת את המציאות שתתרחש בעת מכירה של מועדון ספורט. מנצ'סטר יונייטד, שנמצאת בשפל היסטורי של 30 שנה מבחינה ספורטיבית, נסחרת בנאסד"ק לפי שווי של 3 מיליארד דולר. במקביל דחו לאחרונה הבעלים של המועדון הצעות רכישה מיורש העצר הסעודי, הנסיך מוחמד בן סלמאן, בסכום שלפי דיווחים כבר הגיעו ל-4 מיליארד דולר.

עסקי הספורט חסינים למשברים כלכליים

העובדה שמועדוני ספורט נרכשים הרבה מעבר לשווי "האמיתי" שלהם מראה עוד משהו: אמונה, די מוצדקת, שהתעשייה הזאת חסינה בפני כל משבר. הצמיחה שנתית של מועדוני הכדורגל הגדולים באירופה מתנהלת ללא שום קשר לצמיחה "האמיתית" ביבשת - בעשור האחרון הצמיחה הממוצעת של הקבוצות הגדולות באירופה, אלו המשייכות לטופ-20 מבחינת מחזור ההכנסות, הייתה דו-ספרתית. במהלך המשבר הפיננסי הגלובלי של 2008 קבוצות המשיכו להגדיל את ההכנסות, להשקיע ברכש, להעלות את רף השכר שהן משלמות, לבנות או להרחיב אצטדיונים.

והתשלומים הגבוהים עבור קבוצות קורים, כאמור, גם בגלל ששוק הספורט המקצועני לא מתנהל כמו עסק רגיל. הכל בו קורה מעבר למדדים של נורמליות. רואים את זה בעיקר בעסקאות לרכישת שחקנים בתקופת חלון ההעברות, שהסמן הקיצוני שבה הוא העסקה למכירת ניימאר לפאריז עבור 222 מיליון אירו.

אבל לא רק שם. למשל, גופי שידור שלא יודעים אם ישרדו מחר מתחייבים בארצות הברית לעשורים קדימה לרכישת זכויות שידור של קבוצות ספורט. תאגיד וורנר רכש ב-2012 את זכויות השידור של לוס אנג'לס לייקרס מה-NBA עד שנת 2032 תמורת 3 מיליארד דולר. קבוצת הבייסבול ניו יורק יאנקיז סגורה על הסכם שידורים עד שנת 2042. מי בכלל יודע מה תהיה טכנולוגיית השידור ואיך יצפו אז בכלל בספורט בטלוויזיה?

תהליך דומה גם בעסקאות חסות. הענף שממחיש יותר מכל עד כמה התחום הזה פרוע הוא הכדורגל. חברות מסחריות, שלפני 20 שנה היו מוכנות לשלם עד 10 מיליון דולר כדי לשים את שמן על חולצות המשחק של המועדונים הגדולים, משלמות היום 70-80 מיליון דולר לעונה. כבר ישנם דיווחים על עסקאות (מנצ'סטר יונייטד) של 90 מיליון דולר.

אז למה שבעלי הון לא יסכימו לשלם בתוך תעשייה פרועה כזאת כסף פרוע?

מה ייצא לשני הצדדים מהעסקה למכירת נתח ממנצ'סטר סיטי? מבחינת סילבר לייק, שמנהלת כ-48 מיליארד דולר נכון לשנת 2018 ומוכרת מהשקעות בחברות כמו סקייפ, Dell, סיגייט וגם אחזקות בבורסת הנאסד"ק בניו יורק - הרעיון הוא עסקת השבחה פשוטה. היא מאמינה שנכס גלובלי כמו מנצ'סטר סיטי ימשיך לצמוח, ובעוד כמה שנים היא תמכור הלאה את חלקה ברווח. 

עד כמה מאמינה סילבר לייק בתעשיית הספורט והכדורגל בפרט, אפשר להבין מהעובדה שהיא שילמה מחיר אסטרונומי על מועדון שנמצא תקופה ארוכה תחת חקירה של אופ"א בעקבות חשד להפרות חמורות של רגולציית ה"פייננשל פייר פליי". עונש, אם יהיה כזה, עלול להגיע עד כדי הרחקה מהשתתפות בליגת האלופות, ובמקרה הפחות גרוע רק יגרור אמברגו בשוק ההעברות השחקנים לתקופה מסוימת.

דרך לעקוף את כללי ה"פייר פליי"

מה יוצא מהמכירה למשפחת המלוכה מאבו-דאבי שמחזיקה במנצ'סטר סיטי, הרי הסברה הרווחת היא שכסף לא חסר להם. אז מאין הצורך בהכנסת שותפים?

לאורך זמן, הנשיאה בנטל של קבוצת כדורגל תחרותית היא לא פשוטה, ודאי בעידן שבו הרגולציה על השקעות בעלים בכדורגל היא בעייתית. כך יכולה סיטי להראות לאופ"א, הרגולטור, שהיא עושה פעולות הגיוניות מבחינה כלכלית כדי להשקיע במועדון.

לפני שלוש שנים נפרדו הבעלים מאבו-דאבי מנתח של 13% מהמועדון, שמכרו לקונסורציום הסיני צ'יינה מדיה קפיטל עבור 400 מיליון דולר. וכעת עוד 500 מיליון דולר. כלומר, במהלך של ארבע שנים החזירו הבעלים מאבו-דאבי 900 מיליון דולר, באמצעות מכירת 23% מהמועדון. אם מביאים בחשבון שהם רכשו את המועדון לפני 11 שנים ב-300 מיליון דולר, הרי שהם כבר שילשו את ההחזר על ההשקעה הראשונית. כל זה כשהם נשארים בעלי השליטה, ההחלטות בידיים שלהם בלבד וכו'.

לא מעט בעלים של מועדוני כדורגל מכניסים בשנים האחרונות שותפים כדי לשאת בנטל ולהזרים כסף שישמש לפרויקטים גדולים, כמו סיוע במימון אצטדיון או הבטחה שהמועדון ימשיך להיות תחרותי דרך רכישת שחקנים יקרים. באתלטיקו מדריד הכניסו בנובמבר 2017 את עידן עופר כשותף ב-15%, שלפי דיווחים הזרים למועדון כ-50 מיליון אירו. משפחת גלייזר הנפיקה 10% ממנצ'סטר יונייטד בבורסה, שהזרימו למועדון 233 מיליון דולר, ויתור על אחזקות שכאמור לא גרם לשום שינוי ברמת יחסי הניהול וקבלת ההחלטות במועדון.

אבל סיטי רוצה להשיג במכירת האחזקות עוד משהו. יו"ר מנצ'סטר סיטי, חאלדון אל-מובארק,  דיבר בראיון נדיר השבוע לרשת sky על המשך הכוונות של סיטי להתרחב בעולם. זה כבר לא רק המועדון שמשחק בפרמיירליג האנגלית. סיטי רואה את עצמה כמועדון גלובלי. היא לא רואה את עצמה רק כמועדון כדורגל, אלא כחברה גלובלית - ממש כמו נייקי, אמזון או תאגיד תרופות. יצירת שלוחות גלובליות דרך מנגנון של קבוצות כדורגל, יסייע ביצירת קשרים ליצירת שלוחות למנגנונים חשובים יותר בעולם האמיתי, בקשרי חוץ או קשרי מסחר, שישרתו את אבו-דאבי הרבה מעבר למגרש הכדורגל.

סיטי מחזיקה כיום 24 קבוצות נוער, ובוגרים גברים ונשים בשלוש חטיבות בעולם - במנצ'סטר, בניו יורק ובמלבורן. ההשקעה הגדולה הבאה צפויה להתרחש בניו יורק, שם מנסה המועדון לסגור סופית עסקה למציאת שטח לבניית אצטדיון כדורגל שישמש את ניו יורק סיטי, שכרגע משחקת באופן זמני ב"יאנקי סטדיום", אצטדיון הבית של קבוצת הבייסבול ניו יורק יאנקיז. להשקעה בתשתיות יש ערך משמעותי - את הכסף שמשקיעים בעלים בתשתיות מותר להזרים ללא הגבלה, והוא אינו מוגדר כאסור על פי תקנות אופ"א.

בשנים האחרונות רכשה סיטי גם נתחים מקבוצת הכדורגל היפנית יוקוהאמה מרינוס; באפריל 2017 היא השקיעה ברכישת קבוצת הכדורגל אתלטיקו טורקו מאורוגוואי, וארבעה חודשים אחר כך רכשה 44.3% מקבוצת הכדורגל הספרדית ג'ירונה. בפברואר השנה רכשה נתח מקבוצת הכדורגל הסינית סיצ'ואן ג'יוניו, מתוך כוונה ברורה להתפתח לשוק הסיני ולהגיע גם להודו.

מי היה מאמין ב-2008 שמועדון בינוני מהעיר מנצ'סטר ייגע כמעט בכל פינה בעולם? ושתוך עשור אחד בלבד דווקא הוא יהיה מועדון הספורט שנמכר לפי עסקת השווי הגבוהה בעולם? 

עוד כתבות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, Shutterstock

הסימנים מצטברים: האינפלציה בארה"ב עקשנית במיוחד

סימנים על כך שהאינפלציה בארה"ב עיקשת במיוחד ממשיכים להכביד על שוק המניות האמריקאי ● באפריל המגמה החריפה, כשהמדדים המובילים רשמו חודש גרוע במיוחד, ודוחות חברות הענק הצביעו על התקררות במכירות ● כלכלנים: תסריט שבו האינפלציה תחזור ליעד בלי פגיעה חדה בצמיחה או בתעסוקה רחוק מאוד

חממת קנאביס / צילום: Shutterstock

הבשורה מאמריקה שהקפיצה את מניות הקנאביס, גם בת"א

ממשל ביידן הודיע כי הוא בוחן הקלות במגבלות על סם הקנאביס, ושלח את מניות החברות הגדולות בענף לזינוק של עשרות אחוזים בוול סטריט

רחפן של חברת DJI הסינית / צילום: ap, Shizuo Kambayashi

אחרי טיקטוק, ארה"ב בדרך לחסום את פעילות ענקית הרחפנים הסינית

הצעת חוק חדשה קוראת לחסום את הגישה של חברת DJI הסינית לתשתיות התקשורת בארה"ב, מחשש לריגול ● הערכה: המהלך יקפיץ את מחירי הרחפנים בארה"ב, המשמשים בעיקר חקלאים

במה העשירים משקיעים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

לא מתלהבות ממניות: כך המשפחות העשירות מנהלות את הכסף שלהן

מחקר של ג'יי פי מורגן בחן את דפוסי ההשקעה של משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● המשפחה העשירה הממוצעת משקיעה בעיקר בנכסים לא סחירים, משלמת 6 מיליון דולר בשנה על ייעוץ השקעות, ומצפה לתשואה של כ־11% בשנה

מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

לא בעזרת הצבא: כך יכולה ישראל להכריע את איראן

התקיפה האיראנית הכושלת נגד ישראל יצרה חלון הזדמנויות נדיר לסיכול התחמשותה הגרעינית של איראן ● במקום לפתוח בעימות צבאי, מהלך בעל השפעה מוגבלת, לו מתנגדת הקהילה העולמית, ישראל צריכה לגבש כוח משימה בין־לאומי שמטרתו לחנוק את איראן במישור הכלכלי

שוטרים פורצים לבניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: ap, Cliff Owen

המשטרה משחררת את אוניברסיטת קולומביה, וטראמפ משחרר את לשונו

כיבוש קמפוס האוניברסיטה הניו יורקית בידי פרו–פלסטינים הסתיים, לאחר שבין המוחים התגלתה נוכחות של "מהפכנים מקצועיים" ● האלימות בקמפוסים תועיל לדונלד טראמפ, המוביל בסקר האחרון בהפרש ניכר, וחושף בגלוי את הבוז והטינה שלו כלפי ישראל וכלפי נתניהו

מאנגר ובאפט באסיפת משקיעים קודמת של ברקשייר האת'וויי / צילום: ap, Nati Harnik

"מעבר לעידן חדש": האסיפה השנתית של ברקשייר כבר לא תהיה אותו הדבר

משקיעים נערכים לתחושת "כיסא ריק" בכינוס השנתי של ענקית ההשקעות ברקשייר האת'וויי בשבת ● זאת לאחר שבנובמבר שעבר הלך לעולמו צ'רלי מאנגר, יד ימינו הוותיק של המנכ"ל והמשקיע האגדי וורן באפט ● המשתתפים יחפשו רמזים לעתיד הניהולי של ברקשייר

יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press

פאוול שולל העלאת ריבית נוספת ומרגיע את המשקיעים

הריבית בארה"ב נותרה על שיעור של 5.5% בהתאם לציפיות ● עפ"י ההערכות, הנתונים הכלכליים החיוביים בארה"ב, לצד האינפלציה הדביקה, מרחיקים את הסיכויים להפחתת ריבית בטווח הקרוב ● פאוול הדגיש כי הנתונים הכלכליים לא נתנו לפד את הביטחון להוריד את הריבית, אך שולל אפשרות להעלאת ריבית

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה מעורבת בוול סטריט; תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב צללו

הנאסד"ק ירד ב-0.3% ● AMD וסופר מיקרו צללו בעקבות הדוחות ● מחירי הנפט ירדו במעל ל-3% ● הפד הותיר את הריבית ללא שינוי ופאוול שלל העלאות ריבית נוספות ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

דני דנון, הליכוד / צילום: דפי הירשפלד

האם בשנה האחרונה נהרגו יותר מ-140 עובדי סיוע הומניטרי ברחבי העולם?

איך סופרים כמה עובדי סיוע הומניטרי נהרגים ברחבי העולם? זה מורכב ● המשרוקית של גלובס

מדד פוטסי הבריטי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

מגמה מעורבת באירופה; קוואלקום מזנקת במסחר המוקדם לאחר הדוחות

הדאקס נסחר סביב רמות הבסיס ● הניקיי ירד ב-0.1% ● בסין לא התקיים מסחר לרגל יום הפועלים ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר

אילוסטרציה: shutterstock

התשואה באפריל נחתכה, אז למה מנהלי ההשקעות בטוחים שבקרוב שוק המניות ישוב לעלות?

החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי היכה באפיקי הגמל והפנסיה: באפריל נמחקה כשליש מהתשואה שהושגה ברבעון הראשון של השנה ● כלכלנים מסבירים כי החשש מהתפרצות מחודשת של האינפלציה מעיב על ביצועי שוק המניות, אבל מעריכים כי "לא תהיה מפולת"

נתב''ג. חברות התעופה הבינ''ל מהססות לשוב לפעילות / צילום: Reuters, Nir Keidar

מבנגקוק ועד טורנטו: אפשרויות הטיסה מצטמצמות במיוחד לשורה של יעדים

יונייטד איירליינס הודיעה השבוע על דחייה נוספת בהפעלת הקו לארה"ב, והיצע הטיסות הישירות ליעדים רחוקים נותר כמעט בבלעדיות בחברות התעופה הישראליות ● ובזמן שהמחירים ממריאים, בענף חוששים: "אין פוטנציאל להגברת הטיסות הישירות עד שהתמונה תתבהר"

אייל רביד / צילום: עומר וידר

שימוע לפני הגשת כתב אישום למנכ"ל ובעלי ויקטורי אייל רביד בפרשת תיאום המחירים

רשות התחרות זימנה את אייל רביד, מנכ"ל ובעלי רשת ויקטורי, לשימוע לפני הגשת כתב אישום, וזאת בגין התבטאויות פומביות שבאמצעותן ניסה להגיע להסדרים להעלאת מחירים

5,000 דולר לפליט: המצרי שמגלגל מיליונים על חשבון תושבי עזה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארה"ב וסעודיה קרובות מתמיד להסכם, גם בלי ישראל, אסמעיל הנייה כבר כמעט שבועיים באנקרה, במצרים עושים מיליונים מפליטים בעזה וארה"ב משלבת טכנולוגיה ישראלית בנגמ"שים ● כותרות העיתונים בעולם 

אוניברסיטת UCLA / צילום: Associated Press, Jae C. Hong

עימותים אלימים בין פרו-פלסטינים ותומכי ישראל באוניברסיטת UCLA

באוניברסיטת UCLA שבקליפורניה הוחרפו העימותים בין המפגינים וכוחות הביטחון הגיעו על מנת להפריד בין הניצים ● באוניברסיטת קולומביה הגיעו אמש השוטרים מצוידים ברימוני הלם ופשטו על הבניין בו התבצרו המפגינים הפרו-פלסטינים

ב-OECD מעריכים כי המלחמה תוביל לפגיעה בתוצר בישראל בהמשך השנה / צילום: ap, Ariel Schalit

ארגון ה-OECD: הצמיחה בישראל תרד, ענף הבנייה יתאושש באופן חלקי

בדוח שפרסם ה-OECD צוין כי המלחמה תפגע בתוצר של ישראל ב-2024 ● לצד זאת, להערכתם, קיים חשש כי רכיבי ההשקעות וענף הבנייה יתאוששו באופן חלקי בלבד ● בדוח מציינים לחיוב את העלאת המע"מ ל-18% ב-2025, ומעריכים כי האינפלציה בישראל תרד בהמשך השנה

גדי מזור, מנכ''ל BioCatch / צילום: Zelazny

בדרך להנפקה? השליטה בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ׳ נמכרת לפי שווי של 1.3 מיליארד דולר

קרנות ההון סיכון האמריקאיות ביין קפיטל ומאבריק ונצ'רס מכרו מניות בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ' בהיקף המתקרב ל-750 מיליון דולר ● את המניות רכשה קרן הפרייבט אקוויטי פרמירה בעסקה ששיקפה לחברה שווי של 1.3 מיליארד דולר ● לפי הערכת גלובס, ביוקאץ' מועמדת להנפקה ישראלית בנאסד"ק במהלך השנתיים הקרובות

הפגנות פרו-פלסטיניות באוניברסיטת סטנפורד / צילום: Reuters, Carlos Barria

היום שהכה בתדהמה והמשמעות של להיות יהודי: חמישה לקחים מסטנפורד

עו"ד יותם ברגר מסיים בקרוב את שנתו השנייה באוניברסיטת סטנפורד, אבל במקום לקדם את הדוקטורט שלו, הוא מבלה חלק ניכר מזמנו בפעילויות "הסברה" בגלל ההפגנות האנטי־ישראליות ● מה הוא למד על חבריו באוניברסיטה, ולמה הפתרון למשבר יכול להגיע מהנהלות של האוניברסיטאות?