צ'ק אין | פיצ'ר

חצי שנה לפני הקיץ: עכשיו הזמן להזמין טיסות לאוגוסט

חצי שנה לפני הקיץ, מי שעוד לא הזמין לעצמו טיסה ומתכנן לצאת לחופשה - מוטב שיזדרז • החיסכון בהזמנת טיסה לאוגוסט עכשיו לעומת הזמנת אותה טיסה ביוני יכול להגיע ל–50% מהמחיר • וגם: כך תפתרו את דילמת ה"איך אפשר לדעת מראש מה יהיה"?

ליסבון / צילום: shutterstock, שאטרסטוק
ליסבון / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

טיסה לקיץ כבר הזמנתם? כמדי שנה, ככל שגדלה תנועת הישראלים שיוצאים לחו"ל בקיץ - הביקוש מעלה את המחיר. מה עושים? מנסים לסגל הרגלי צריכה מהצרכן האירופאי ולהזמין טיסות כמה שיותר מוקדם, לא רק לטובת החיסכון הכספי אלא גם כדי לשריין מלון ואפילו חדר ספציפי - בעיקר בחופשה בפורמט משפחתי. בתזמון הנוכחי, חצי שנה לפני חופשת הקיץ, מי שעוד לא הזמין לעצמו טיסה ומתכנן לצאת לחופשה הקיץ - מוטב שיזדרז. בכל הנוגע לבתי מלון ולחבילות נופש - הרציונל הוא שונה ונפרט על כך בהמשך.

מייסד קבוצת "טיסות סודיות" המאתרת טיסות זולות, יניב לניס, מסביר כי מי שהזמין טיסות עם פתיחת מכירתן (בטווח של 300-350 ימים בדרך כלל) עשה כנראה את העסקה המשתלמת ביותר, כאשר גם המזמינים כעת יוכלו לחסוך. כמו תמיד הספונטניים - אלו שאדישים באשר ליעד הטיסה או למועד שלה, יכולים להמשיך לחכות לדילים של הרגע האחרון. אלו, מסביר לניס, יהיו בעיקר בקרב סיטונאים ששריינו טיסות שכר וחבילות נופש. עבור המזמינים עצמאית מלון וטיסה בנפרד, מסביר לניס, הזמנה מוקדמת של טיסה היא קריטית לשורת החיסכון. כמה קריטית? לפי סמנכ"ל איסתא רונן קרסו מי שמזמין טיסה לאוגוסט עכשיו לעומת מי שיזמין את אותה טיסה בחודש יוני יכול לחסוך 50% במחיר. "טיסות ישירות לניו יורק או לתאילנד שמוצאים עכשיו ב-1,000 דולר לאוגוסט, יעלו פי 2 לפחות אם הן יוזמנו חודש-חודשיים לפני. בסופו של דבר היצע המושבים בכל טיסה הוא מוגבל והמחיר מזנק כי תמיד יש מישהו שמוכן לשלם הרבה יותר", אומר קרסו.

חיסכון של 25%-30% ממחיר הטיסה

האינטרס של הסוכנים הוא כמובן שנשלם כבר עכשיו על מוצר שיסופק לנו בעוד כמה חודשים אבל מדי שנה המחירים שעולים מצביעים על חוקי ההיצע והביקוש בעולמות התעופה: עם העלייה בביקוש גם המחיר עולה. לפי לניס, "באוגוסט האחרון מצאנו טיסה הלוך ושוב לקפריסין ב-70 דולר (עם סייפרוס איירליינס). טיסה כזו עולה כעת כ-120 דולר ובקיץ היא תגיע ל-250-350 דולר ואפילו ל-450 דולר בשיא של אוגוסט. בספטמבר מצאנו טיסות לאיינדהובן (עם טראנסאוויה) במחיר של 100 אירו. טיסות אלה עולות כיום לפחות 200 אירו והמחיר יגיע בקלות ל-400 אירו".

מבחינת מנכ"ל גוליבר זיו רוזן, מי שיזמין טיסה לאירופה כעת לעומת מי שיזמין בחודש מאי יחסוך 25%-30% ממחיר הטיסה. מי שכבר הזמין עד לחודש נובמבר חסך 10% נוספים בממוצע. בין הדוגמאות שמספק רוזן למחירי טיסות בהזמנה כעת לעומת הזמנה כשלושה חודשים לפני הקיץ טיסה לברצלונה שעולה כ-370 דולר כעת לעומת 530 דולר - המחיר המשוער לאותה טיסה בחודש מאי. טיסה לאתונה שעולה כעת 225 דולר תעלה כ-323 דולר, טיסה לבנגקוק (כולל עצירה) שכיום אפשר למצוא בכ-720 דולר תעלה לפי רוזן בעוד 3 חודשים כ-1,030 דולר.

בחדרים - הסוד הוא בדמי הביטול הזולים

בהזמנה של חדר בבית מלון הפער במחיר למקדימים להזמין פחות מובהק. כאן היתרון בהזמנה מוקדמת הוא היצע החדרים בעיקר במלונות המבוקשים כמו ריזורטים וכפרי נופש. בשונה ממחיר לכרטיס טיסה גמיש שהוא בר ביטול ללא קנס ושעולה אפילו פי 2 ממחיר של כרטיס טיסה "רגיל", בהזמנה של חדר במלון הפרמיה שתאפשר לבטל את ההזמנה מהווה נגזרת סמלית יחסית. "אנחנו רואים שיותר מזמינים מלונות עם אופציה לביטול והם עוקבים אחר המחיר. אם הוא יורד הם מבטלים ומזמינים מחדש או שמזמינים במלון אחר", אומר לניס.

גם בכל הנוגע לחבילות הנופש הרציונל פועל אחרת. לפי לניס, "את רוב החבילות יפרסמו בינואר-פברואר. המזמינים מראש ייהנו ממבחר גדול אבל לא ממחירים נמוכים. הסיטונאים ינסו למקסם רווחים בהתחלה אבל המחיר יירד ככל שיעלה הלחץ על חבילות שלא נמכרות". היצע החבילות כיום מתמקד ביעדים מסוימים דוגמת אגן הים התיכון, איי יוון או מזרח אירופה והדילים ברגע האחרון מטבעם יידרשו רוח ספונטנית ופחות בררנית ליעד החופשה או לתאריך שלה.

אמנם יש גידול במספר המקדימים להזמין חופשה לקיץ אבל עדיין - פה זה לא אירופה. המנטליות של הישראליות כוללת חשש מובנה של "איך אפשר לדעת מה יהיה" בהזמנה לחופשה בעוד חצי שנה. את הדילמה הזו פוטרים ביטוחי ביטול נסיעה שמאפשרים לקבל החזר של עד 80% מהמחיר ששולם, אם החופשה תבוטל מכל סיבה שהיא. ככל שמדובר בחופשה משפחתית, מספר רוזן על גידול ברכישת הפוליסה הזו.

"מי שמזמין מוקדם תופס את המחיר הזול אבל מצד שני אני מבין את החשש של הצרכנים לשלם חצי שנה מראש", אומר קרסו שמתייחס גם לשער הדולר הנמוך שפועל לטובת הצרכנים כיום. "יגידו שיש לנו אינטרס כי אנחנו סוכני נסיעות שרוצים למכור אבל אני אענה שלא מרמים פה אף אחד. זו השיטה. זה טוב לנו, זה טוב לצרכן וזה טוב גם לחברות התעופה שכשהן מוכרות מראש הן יכולות להגביר את הגמישות שלהן, לתכנן לו"ז ואפילו להגביר היצע. גם מזה הצרכן מרוויח". 

היעדים החמים של 2020: ליסבון ופאפוס, תאילנד וסלוניקי

ולאן נטוס? מנכ"ל Cheapflights.co.il , יניב פרנקל מציין כי "אם בעבר הישראלים נסעו בעיקר לבירות אירופה, הרי שהיצע הטיסות הגדל פתח עשרות יעדים חדשים במחירים מוזלים לצד היצע טיסות הקונקשן שמנגיש יעדים רבים: אל תאילנד הצטרפו המלידביים, מאוריציוס, קובה, פנמה ועוד". לצד איי יוון וקפריסין (בדגש על פאפוס) פרנקל מציין בין היעדים לקיץ 2020 את סוצ'י וליסבון - שמסתמנת ככוכבת הקיץ גם בחברות אחרות. ב"טיסות סודיות", על בסיס מאות חיפושים מסמנים גם את טביליסי ואמסטרדם. באיסתא מציינים כמובן את ניו יורק, היעד המוביל לישראלים לצד תאילנד, איטליה ואיי יוון. בגוליבר מציינים גם את בוקרשט ובודפשט בחמישיה הפותחת של הישראלים לקיץ. שירלי כהן עורקבי, סמנכ"לית השיווק והמכירות באשת טורס מזהה חזרה לנופש בטורקיה (אנטליה ובודרום) כשהיא מהמרת גם על התחזקת הטיסות ליפן "בזכות האולימפיאדה והטיסות הישירות" (שתפעיל אל על מחודש מארס).

מזמינים מראש? "גלובס" משאיר לכם טיפ

* אחרי שערכתם השוואת מחירים - מצאתם טיסה במחיר מעולה? הזמינו. לא חייבים להזמין טיסה ומלון יחד. בכל מקרה תוכלו לבטל הזמנתכם תוך 14 ימים

* העדיפו להזמין חדר במלון עם אופציה לביטול. בינתיים עקבו אחר המחיר שיכול לרדת גם במלונות סמוכים

* מומלץ להוסיף ביטוח ביטול נסיעה - ודאו שהוא מאפשר ביטול מכל סיבה
 
* פרסו את העסקה לתשלומים - אם חברת התעופה תקרוס - תוכלו לעצור תשלומים עתידיים

* מה המחיר הסופי? ודאו שהזמנתם יחד עם כרטיס הטיסה את כל השירותים הנלווים - מזוודות, הושבה במידת הצורך וכד׳.