עמק הסיליקון מסתגל למציאות חדשה, באדיבות אדם נוימן

חברות רבות כמו אובר, WeWork ו-Juul היו בעבר הכוכבות של עמק הסיליקון, אך בשנה האחרונה שווי השוק שלהן צנח משמעותית, בהיקף שמגביר את אי הוודאות במגזר ההון סיכון לרמה שלא נראתה כבר שנים • "היינו במסיבה פרועה כמה שנים, ופתאום מישהו כיבה את האור"

אדם נוימן / צילום: שאטרסטוק
אדם נוימן / צילום: שאטרסטוק

חברות מ-WeWork ועד אובר, שהיו פעם החביבות ביותר על עמק הסיליקון, איבדו השנה ביחד כ-100 מיליארד דולר משווי השוק שלהן, ולכן ההתמקדות שלהן עוברת מצמיחה מהירה לרווחיות ויזמי ההון סיכון הופכים לזהירים יותר.

בשבועות האחרונים, חברת המנויים לכלי רכב Fair וחברת התוכנה UiPath הורידו פרופיל. חברת השכרת הקורקינטים Lime עברה גם היא "דיאטה" כדי להוכיח למשקיעים שהיא יכולה להיות רווחית.

"היינו במסיבה פרועה במשך חמש שנים, ופתאום מישהו כיבה את האור", אמר כריס דובוס, שחברתו Ahoy Capital משקיעה בחברות הון סיכון ובסטארט-אפים. "כולנו ממצמצים כעת ואף אחד לא יודע איך יסתיים הלילה הזה. כך מרגיש עמק הסיליקון כעת".

תעשיית הסטארט-אפים עדיין שוחה במזומנים, ועם שערי ריבית אולטרה-נמוכים לא צפויה ירידה נוספת בשוקי ההשקעות הפרטיים, אומרים משקיעים. ובכל זאת, היקף קריסת הערך מגביר את אי הוודאות במגזר ההון סיכון לרמה שלא נראתה כבר שנים. יש גם חשבון נפש וקריאה של משקיעים למשילות עסקית קפדנית יותר.

עסקאות מימון דורשות יותר זמן, כך אומרים יזמים, אנשי הון סיכון ויועצי חברות הזנק. עסקאות שחברות טכנולוגיה צרכנית שלפני חצי שנה היו נסגרות בשבוע או שבועיים, לוקחות היום חודש ויותר. סטארט-אפים שתכננו לגייס 80-100 מיליון דולר נאלצים להסתגל לגיוסים של 20-30 מיליון דולר.

נפילתה של WeWork, בעקבות תשקיף ההנפקה של החברה האם We שחשף את ההפסדים הכבדים, המשילות הרופפת בחברה וניגודי העניינים הרבים של המייסד אדם נוימן, הייתה מדהימה במיוחד. כשהיא חולצה בחודש שעבר על ידי בעלת העניין סופטבנק, WeWork הוערכה בכשמונה מיליארד דולר - לעומת 47 מיליארד דולר בסבב גיוס ההון הפרטי הקודם שלה השנה.

שווי השוק של אובר  נמוך היום ב-32 מיליארד דולר מהשווי בהנפקה שלה במאי השנה. ליפט היריבה איבדה כעשרה מיליארד דולר משווייה מאז הנפקתה במרץ. חברת הסיגריות האלקטרוניות Juul Labs, שהייתה בעבר שנייה ל-WeWork מבחינת הערכת שווי בשוק הפרטי, מפטרת כעת 16% מכוח העבודה שלה על רקע המסע של הרגולטורים נגדה, והשווי שלה ירד ב-14 מיליארד דולר לפי המשקיע הפרטי הגדול שלה.

"בכל כמה שנים, מישהו נותן לאנשים מכה על הראש", אמר יזם הון סיכון. "ההשלכה של WeWork על שוק המימון היא מהותית. ראיתי את זה בזמן אמת".

שותפים מוגבלים בחברות הון סיכון הביעו בחודשיים האחרונים חששות חדשים מהפסד כספם. מספר ההנפקות הראשוניות (IPOs) - אחת הדרכים לאקזיט של השותפים המוגבלים (מימוש ההשקעה ברווח) - ירד ביותר משליש ברבעון השלישי השנה ביחס לרבעון השני. מספר סבבי המימון הפרטי של חברות חד קרן, כלומר חברות הייטק שמוערכות במיליארד דולר לפחות, והערך הדולרי של כל סבב, ירדו ברבעון השלישי לרמת שפל מאז הרבעון השני של 2018.

Lime, חברת הקורקינטים מסן פרנסיסקו, עברה להתמקד ברווחיות בערים שבהן היא פועלת בעקבות שריפה המזומנים שלה, תחרות גוברת ובעיות רגולציה שגרמו למשקיעים להיות ספקניים בסבב גיוס ההון האחרון שלה ברבעון הראשון השנה. הסבב הזה נמשך יותר זמן מהרגיל, ומנהלי החברה אף לקחו משקיעים ספקנים למחסנים של החברה כדי להדגים בפניהם דרכי התייעלות חדשות, לפי מקור יודע דבר.

Lime, אגב, זקוקה שוב למימון - של כמה מאות מיליוני דולרים בדצמבר או ינואר, כך לפי אותו מקור. מעבר לכך היא תנפיק עוד אג"ח כדי לממן את הקורקינטים שלה. היא צופה רווחיות על בסיס מתואם, לפני מסים, בשנה הבאה.