דעה: לסגור כבישים בשבת לטובת רוכבי האופניים

נחוץ פתרון מיידי שיפחית את מספר הנפגעים מבין רוכבי אופני הכביש • דעה 

אופניים / צילום: מתוך אתר Laka - ביטוח אונליין לאופניים
אופניים / צילום: מתוך אתר Laka - ביטוח אונליין לאופניים

אין כמעט חודש בו לא שומעים על רוכבי אופניים שמקפחים את חייהם מפגיעת רכבים בכבישים בינעירוניים. מדי שבת עולים אלפים של רוכבי אופניים על הכבישים הבינעירוניים - וכמות הרוכבים רק הולכת וגדלה.

ישראל לא התברכה בתשתיות מפותחות בתחום האופניים. למשל, בשנת 2017 הכריזו משרד התחבורה וחברת נתיבי איילון על פרויקט אופני דן, שירשת את גוש דן ב-150 ק"מ של נתיבי אופניים. הפרויקט היה אמור להסתיים עד סוף 2019, אך סופו אינו נראה באופק. 

על כן נחוץ פתרון מיידי, שיפחית את מספר הנפגעים מבין רוכבי אופני הכביש.

מניעה מוחלטת של רכיבת אופניים בכבישים בינעירוניים היא גזירה שציבור הרוכבים אינו יכול לעמוד בה. על כן, פתרון שניתן לביצוע באופן מהיר יחסית וללא צורך במשאבים רבים, נעוץ בסגירה של כבישים דלילי תנועה באופן מושכל ומידתי. לשם כך נדרשת חקיקה, שכבר קיימת בארה"ב ובמדינות מערביות רבות.

מדובר בסגירה של מספר כבישים ספציפיים למספר שעות בימי שבת בבוקר, כאשר הכבישים עמוסים ברוכבים.

ב-2012 כבר עברה בקריאה טרומית בכנסת הצעת חוק לפיה המשטרה, בתיאום עם משרד התחבורה, תוכל לקבוע כבישים שבהם תבוצע סגירה הרמטית למספר שעות לטובת רוכבי האופניים. הצעת החוק הזו לא קודמה על ידי הממשלה.

סגירת כבישים בין עירוניים, אף למספר מועט של שעות בשעות הבוקר, היא פעולה שיכולה לפגוע במשתמשי הדרך שאינם רוכבי אופניים, אך פגיעה זו היא מידתית ולתכלית ראויה.

פתרון נוסף הוא קיומם של "כבישים מאובטחים". מדובר בכבישים שיתוגברו בנוכחות משמעותית של משטרת התנועה, שיסבו את תשומת לב הנהגים לכך שמדובר בכבישים עתירי רוכבי אופניים. רוכבי אופניים שידעו כי ישנם "כבישים מאובטחים", ינתבו עצמם לאותם כבישים ובכך תפחת הסכנה לרוכבי האופניים ויופחת השימוש בכבישים רגילים.

מתן פתרון הולם לרוכבי אופני הכביש באמצעות חקיקה הוא צו השעה ויפה שעה אחת קודם לאסון הבא.

הכותב הוא שותף במשרד עורכי הדין נשיץ ברנדס אמיר ורוכב אופניים בסופי שבוע