האם מחאת האנטי טיסות משבדיה הגיעה גם לגרמניה?

רשות התעופה הגרמנית מצביעים על ירידה של 12% בתנועת הטסים בטיסות הפנים בגרמניה בחודש נובמבר האחרון לעומת נובמבר אשתקד

הפגנה של מתנגדי הטיסות בווינה  / צילום:  Stay Grounded
הפגנה של מתנגדי הטיסות בווינה / צילום: Stay Grounded

האם מחאת האנטי טיסות מגיעה לגרמניה? נתונים שמפרסמת רשות התעופה הגרמנית מצביעים על ירידה של 12% בתנועת הטסים בטיסות הפנים בגרמניה בחודש נובמבר האחרון לעומת נובמבר אשתקד. Flyskam, התנועה המפנה אצבע מאשימה לענף התעופה, קמה בשבדיה ב-2018.

משמעות השם 'פלוגסקאם' הוא 'בושה לטוס' והסיבה נעוצה בזיהום הסביבתי שבו מואשם ענף התעופה. תומכי איכות הסביבה בשבדיה ובמדינות הסקנדינביות האחרות הגיבו בהתאם ושם נרשמה ירידה בתנועת הטסים שמעדיפים להתנייד ברכבת, גם אם המשמעות היא הכפלה במשך זמן ההגעה ליעד.

גרטה טונברג, הנערה השבדית שהפכה לסמל המחאה הסביבתית בעולמית והדוגמה שהיא מספקת כמי ששטה לארה"ב משך שבועות ארוכים במקום לטוס ולזהם, נותנת בוסט משמעותי לגל ה"בושה לטוס" שכעת מגיע גם לגרמניה. ענף התעופה לא יכול להישאר לקריאות הללו, ולראייה בכנס התעופה שנערך החודש בז'נבה הוקדש פרק מכובד לנושא איכות הסביבה, למהלכים שחברות התעופה מתכוונות לנקוט (הפחתה ב-50% של פליטת הפחמן עד לשנת 2050) ולכלים שעומדים לרשותן.

"לזכות" הענף עומדים שווקים שמצמיחים אותו קדימה: השוק הסיני שגדל בממדים עצומים מדי שנה, השוק ההודי וכמובן השוק בצפון אמריקה שממשיך להיות החזק ביותר (בעיקר לאור הפעילות הפנים הארצית). ויתור על טיסות טראנס-אטלנטיות כמו שטונברג בחרה לעשות הוא אקט שלא רבים מסוגלים לנקוט, אבל ויתור על טיסות פנים והתניידות ברכבת או ברכב בין מדינות שכנות, הוא מהלך שלשמחת חברות הרכבת, מתרחש יותר ויותר - ולא רק במדינות הסקנדינביות.

ענף התעופה בגרמניה מודאג לנוכח המספרים שמצביעים כאמור על ירידה בתנועת הטסים בטיסות הפנים, מנגד חברת הרכבת הגרמנית מדווחת על שיא במספר הנוסעים - כך שברור שבמשוואה הזו יש מי שמפסיד ומי שמרוויח לעומתו. זאת ועוד, גרמניה ביחד עם 9 מדינות מהאיחוד האירופי הצביעו בעד השתת מס סביבה על ענף התעופה. המס הזה, מתעקשים ביאט"א, ארגון התעופה העולמי, לא יביא להפחתת הזיהום האקלימי, אלא, לשיטתם, הוא בסך הכול יגדיל את קופות המדינות.

יאט"א (אירגון התעופה העולמי) מונה מהלכים של מעבר לדלק טבעי, הפחתת פלסטיק ומשקל ממטוסים, התייעלות במסלולים והצערת ציי מטוסים כמה שיוביל להפחתת פליטת הפחמן שלפי הארגון מסתכמת ב-2% מכלל פליטות הפחמן העולמיות, באותה נשימה יודעים בארגון שמחאת ה'בושה לטוס' לא תיעצר, להיפך. אם לא די בכך, הפרלמנט הגרמני מקדם מהלך שיוביל להוזלה של 10% במחירי הנסיעה הרכבת באמצעות רפורמה מיסויית. לצד העלייה במודעות הסביבתית שלא פוסחת על גרמניה מונה רשות התעופה הגרמנית סיבות נוספות שעשויות היו להשפיע על הנוסעים, בין היתר שיבושים שהיו בנמלי תעופה בגרמניה והובילו לביטולי טיסות, עם זאת משוכנעים שם שהמודעות הגוברת לאיכות הסביבה ולהשלכת ענף התעופה עליה, באה לידי ביטוי לא רק בדיבורים אלא גם במעשים של ממש.