האם מיליוני קוראי "פורבס" קבעו שנתניהו חזק מאובמה ומצוקרברג?

נתניהו אכן מככב בקביעות בדירוגי "פורבס". אבל כשרגב סיפרה על כך בכנס היא טעתה בכל הפרטים •  המשרוקית של גלובס

מירי רגב: צילום: תמר מצפי
מירי רגב: צילום: תמר מצפי

שרת התרבות מירי רגב התייצבה מול קהל תומכי ליכוד והסבירה בלהט שגדעון סער לא מגיע לרמתו של המועמד שלה בפריימריז - רה"מ בנימין נתניהו. "עזבי מה מנהיגי העולם אומרים עליו", היא ציטטה חבר אמריקאי, "8 מיליארד איש שמדרגים את האנשים הכי משפיעים בעולם, בעיתון העסקי הכי מוביל בעולם, 'פורבס'... 8 מיליון איש קבעו שהוא במקום ה-20. לא ביל גייטס, לא אובמה, לא צוקרברג".

כתב "ישראל היום" יהודה שלזינגר, שהעלה סרטון של הנאום לטוויטר, מסר ל"משרוקית" שהוא צולם בכנס באור יהודה. הסרטון עורר מבול של תיקונים, מצד קוראים סתם ומצד עיתונאים, ובהם יניר קוזין מגלי צה"ל וחיים לווינסון מ"הארץ". השורה התחתונה: כמעט שום פרט שציינה רגב לא מדויק.

אבל בדברים של רגב יש גרעין של אמת, ונתחיל ממנו. המגזין האמריקאי "פורבס" מפרסם את הדירוג שלו מאז 2009. במהדורה האחרונה מ-2018, רק כשליש מ-75 המדורגים היו ראשי מדינות, ונתניהו ביניהם - מעל מנהיגי מדינות גדולות כצפון קוריאה, ברזיל, יפן וטורקיה. "פורבס" לא מציג את הדירוג לכל השנים הקודמות, אבל עוד ב-2009 נתניהו דורג במקום 46, ובוויקיפדיה מצאו (אנחנו לא הצלחנו לוודא) שנתניהו הוא אחד מ-16 אישים שהופיעו בכל מהדורה עד היום. זה לא דבר טריוויאלי.

עכשיו לשגיאות. ראשית, רשימת "פורבס" לא נקראת דירוג האנשים המשפיעים (influencial), אלא החזקים (powerful). את מדד המשפיעים מפרסם מגזין טיים. בכל מקרה, ב-2019 נתניהו נכלל גם בין 26 המנהיגים ברשימת טיים.

שנית, במהדורה האחרונה של מדד "פורבס" נתניהו לא נמצא במקום 20, אלא 26. את המקום ה-20 הוא תפס ב-2016.

שלישית, גייטס וצוקרברג כן ברשימה, מעל נתניהו, במקומות 7 ו-13 בהתאמה. שניהם שמות ותיקים בדירוג. אובמה היה בשלישייה הפותחת בכל מהדורה עד 2015, ונשמט בתום נשיאותו.

ורביעית, המדרגים: השגיאה של רגב לא הייתה הטענה על "8 מיליארד" מדרגים - היא תיקנה את עצמה ל"8 מיליון" - אלא בעצם תיאור הדירוג כסקר. לפי "פורבס", מי שקובע את הדירוג הוא בכלל פאנל של עורכים במגזין. כל אחד מדרג מאות מועמדים לפי 4 פרמטרים, והרשימה הסופית היא שקלול של התוצאות.

■ בשורה התחתונה: דברי רגב לא נכונים ברובם. "פורבס" מדרג עוצמה, לא השפעה; המדרגים הם עורכי המגזין ולא מיליוני אנשים; נתניהו במקום 26, מתחת לצוקרברג ולגייטס; ואובמה דורג מעליו כשהיה נשיא.

● תחקיר: יפתח בריל