פוליטיקה של השתלחויות וריבים; מתק השפתיים נשמר לנתניהו

מירי רגב, שרת התרבות והספורט, היא אחת מאנשי העשור של "גלובס" • פרויקט מיוחד

מירי רגב/תצלום: תמר מצפי
מירי רגב/תצלום: תמר מצפי

השרה הבולטת בממשלת נתניהו מסכמת ארבע שנים וחצי בתרבות ובספורט, וניתן להעריך שזה לא היה תפקיד חייה. רגב נבחרה לראשונה בשנת 2009, ועד שנת 2015 הייתה חברת כנסת שלא תמיד נחשבה למסורה וצייתנית לראש הממשלה בנימין נתניהו. היא ידעה לבעוט במוסכמות ולהתנגד למהלכים שנתפסו בעיניה אנטי-חברתיים, אבל את העשור של רגב בפוליטיקה הישראלית אפשר לחלק לתקופה של עד מינויה לשרה, והתקופה שלאחריה. מהרגע שהפכה רגב לשרה, היא גם הפכה למחויבת ב-100% למשפחת נתניהו.

בתמורה, רגב זכתה לחיבוק חם מבלפור, והיום, בסופה של שנת 2019, היא מאמינה שתמיכה זו תשתלם לה, וכי בממשלה הבאה שתוקם על ידי הליכוד היא תשודרג באופן משמעותי.

רגב ליוותה מספר נסיעות של ראש הממשלה ורעייתו לחו"ל, נצפתה חולקת שולחן בבית קפה עם שרה נתניהו ומלווה אותה בקבלת שבת או בטיסות. היא התייצבה בשידורים אינספור כדי לפרגן לבנימין ולשרה, תמיד אגרסיבית, מתווכחת, לא מתנצלת.

את העשור של רגב לא ניתן לסכם ללא ההשתלחויות המילוליות שלה במהלך השנים האחרונות, בעיקר באנשי עולם התרבות של ישראל. היא כינתה אותם "קפוצי תחת", "צבועים" ו"כפויי טובה".

היא הרבתה להתרברב בסמכויות קיצוץ התקציבים אשר בידיה, וגם דיברה בבוטות רבה כלפי אנשי וגופי תקשורת: "מה שווה התאגיד אם אנחנו לא שולטים בו".

את מתק השפתיים שמרה רק לנתניהו ולאשתו, ונהנתה להיות מצולמת בהזדמנויות שונות כשהיא מהללת את נתניהו ואת פועלו. "אתה מנהיג גדול; עשית לנו שירות אדיר עם הרבה כבוד וגאווה, עקבתי כיצד התקבלת כמלך בהודו, זה מרגש עד דמעות", היא בירכה את נתניהו בשובו לישראל מביקור בן ימים מספר בהודו.
רגב היא פוליטיקאית קשה לעיכול על ידי חלקים נרחבים בימין ובשמאל ולפיכך, בעיתות קמפיין, ביקש ממנה ראש הממשלה נתניהו להיחשף קצת פחות, שמא תבריח בוחרים ימניים-ממלכתיים.

על פועלה במשרד התרבות והספורט הדעות חלוקות. יש מי שראו בה כמי שמוסיפה תקציבים ופעילויות תרבות לערי פריפריה, אך דו"ח של מרכז המחקר של הכנסת ב-2019 קבע כי על אף ״גידול מסוים בתקציבים, חלקה של הפריפריה בכלל הפעילות התרבותית נותר כמעט ללא שינוי". בענף הספורט, רגב ספגה ביקורת על התערבותה בפרשיית משחק הראווה של נבחרת ארגנטינה בקיץ 2018. הדבר הוביל בסופו של דבר לביטול המשחק באותה השנה.

דרכה קדימה תהיה סלולה באתגרים. רגב לא הסתירה בעבר שכבכוונתה להתמודד על ראשות הליכוד, אך נכון לסיום שנת 2019, רגב היא קודם כל נאמנה לנתניהו, ורק לאחר מכן חושבת על העתיד שלה עצמה.