גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מה ארה"ב יכולה ללמוד מהעשורים האבודים של יפן

שוק המניות האמריקאי מפגין עוצמה שנראית בלתי ניתנת לערעור, אבל כך גם נראה מדד הניקיי היפני בסוף שנת 1989 ● ואז הוא ירד ומעולם לא חזר, וכיום מצוי המדד במרחק 39% מתחת לשיא כל הזמנים ההוא ● לנוכח הדמיון בין שני השווקים הללו, האם זה יכול לקרות גם בארה"ב?

שר האוצר היפני טארו אסו בבורסת טוקיו / צילום: Kim Kyung-Hoon, רויטרס
שר האוצר היפני טארו אסו בבורסת טוקיו / צילום: Kim Kyung-Hoon, רויטרס

מדד 500 S&P נסק ב-800% ב-30 השנים האחרונות, כשהוא מתגבר על שווקים דוביים ומשבר פיננסי. זה נראה ממש כאילו המניות לא יכולות לרדת, לפחות לא לאורך זמן.

ב-29 בדצמבר 1989, מדד ניקיי היפני ננעל בשיא של 38,915.87 נקודות. ואז הוא ירד, ומעולם לא התאושש. כעבור 30 שנה, המדד מצוי במרחק 39% מתחת לשיא כל הזמנים ההוא. ויפן היא לא כזה מקרה חריג. מדובר בשוק מפותח של מסחר חופשי וטכנולוגיה - ובהרבה מובנים דומה לשוק האמריקאי.

אז האם מה שקרה שם יכול לקרות בארה"ב?

כמו יפן, לארה"ב יש אוכלוסייה מזדקנת וריכוז של תעשייה בידי מספר קטן של עסקים ענקיים. ב-2019, הריביות בארה"ב ירדו בתלילות, והציתו דיון רציני בשווקים, אולי בפעם הראשונה, בשאלה האם הריביות ארוכות הטווח יוכלו לרדת לאפס, או אף להיות שליליות. זה כבר קרה ביפן ובחלק גדול מאירופה.

"כלכלות מפותחות שמתבגרות ויש בהן רוחות-חזיתיות דמוגרפיות, הולכות לחוות רבים מהדברים שיפן מרגישה זה עשרות שנים", אמר ג'וזף אמאטו, נשיא ומנהל ההשקעות הראשי במניות בנויברגר ברמן. "זה כמעט בלתי נמנע".

מה יכולים שלושת העשורים האחרונים בשווקים ובכלכלה של יפן ללמד אותנו לגבי מה שצופן העתיד?

1. תשואות מתחת לממוצע

בעולם שהולך ונראה דומה יותר ליפן, התשואות שהמשקיעים יקבלו על נכסים שנעים בין מניות לאג"ח צפויות להיות מזעריות בשנים הבאות, לדברי אנליסטים ומנהלי תיקי השקעות. "זה לא שאין צמיחה כלכלית, זה רק שהיכולת שלנו לצמוח בשיעורים מתקבלים על הדעת בעתיד תהיה יותר ויותר מאתגרת", אמר ניל דוויין, מנהל תיקים ואסטרטג עולמי באליאנץ גלובל אינבסטורס.

הדמוגרפיה עדיין ניצבת לצדה של ארה"ב: האוכלוסייה שלה במקום ה-61 בעולם בהזדקנות, ואילו אוכלוסיית יפן זקנה בהרבה, במקום השני העולמי אחרי מונאקו, לפי ספר העובדות העולמי של סוכנות הביון המרכזית (CIA). ההזדקנות המהירה של יפן העלתה את עלויות שירותי הבריאות והפנסיה, האטה את הפריון וכרסמה את כוח העבודה בקצב שארה"ב לא התמודדה איתו עד כה.

אבל גם כלכלת ארה"ב הצטננה ללא ספק. תשואות האג"ח הממשלתיות, שהיו קרובות לשיאי שפל ב-2019, נסחרות בהרבה מתחת לממוצעים ההיסטוריים. רווחי החברות צפויים לסיים את 2019 ברמה כמעט זהה ל-2018 אחרי כמה רבעונים של צמיחה שתודלקה בעזרת קיצוצי מס. הפריון נחלש, לגידול שנתי ממוצע של 1.7% בשנים 2007-2018 - לעומת 2.7% בשנים 2000-2007.

שיעור הגידול השנתי בתמ"ג

"קשה לחשוב על תרחיש שמביא אותנו לתוואי של 3%", אמר דייב דונבדיאן, מנהל השקעות הראשי בחברת ניהול ההון הפרטי של בנק CIBC. בהתחשב בכך שהשווקים בארה"ב נראים יקרים בהשוואה לשווקים המקבילים להם בעולם, הוא מעריך שהמניות והאג"ח יניבו תשואות מתחת לממוצע בחמש עד עשר השנים הבאות, ואזורים פחות אהובים כמו שווקים מתעוררים יהפכו אולי לאטרקטיביים יותר בתקופה הזו.

עתיד שבו הצמיחה נדירה יותר גם יעמיד בסימן שאלה אסטרטגיות שתיגמלו את המשקיעים בעשור שחלף, כמו קנייה והחזקה פסיבית, תעודות סל או ציות לכלל הוותיק של חלוקת התיק ל-60% מניות ו-40% אג"ח.

יפן כבר מרגישה את הלחץ. קרן הפנסיה הלאומית שלה אינה צומחת מספיק מהר כדי לכסות את העלייה המהירה במספר הגמלאים ובתוחלת החיים. כתוצאה מכך, רשות השירותים הפיננסיים במדינה פרסמה ביוני דו"ח שמזהיר שבני זוג רגילים יצטרכו לחסוך לפחות 185,000 דולר בנוסף למה שהם הפרישו לפנסיה שלהם בשנות חייהם, כדי לתמוך בעצמם בגיל הפרישה. לכך יש השלכות מטרידות במדינה שבה יותר ממחצית הגמלאים מתקיימים על קצבאות הפנסיה לבדן, לפי משרד הבריאות, העבודה והרווחה היפני.

בארה"ב מתפתחת בעיה דומה במדינות וברשויות מקומיות שמנסות לספק את ההטבות המובטחות לעובדים שפרשו. קרנות פנסיה ציבוריות אינן יכולות במקרים רבים לספק תשואות בקצב שהן צריכות כדי לממן תשלומים עתידיים לגמלאים, ומנהלים רבים של קרנות כאלו הצטרכו להנמיך את התחזיות של מה שהן ישלמו בעתיד. מצב זה מאלץ את הרשויות לנקוט אמצעים לא מקובלים כדי להתגבר על הגירעונות במימון, כמו להשקיע בנכסים מסוכנים יותר כולל סחורות, אקוויטי פרטי או נדל"ן. כמה אנליסטים חוששים שהשקעות כאלו יפעלו כמו בומרנג בהאטה כלכלית ובמפולת בשווקים.

"הסוג הזה של סביבת תשואות נמוכות מאתגר משמעותית כל אחד שמספק פנסיות, מנהלי נכסים וגם את בני דור המילניום שיחסכו לעתיד", אמר דוויין.

2. המדיניות היא המפתח

לקח נוסף שנלמד מיפן, ובמידה גוברת גם מאירופה, הוא שריביות שליליות אינן מצב שקל לצאת ממנו. והן גם לא התרופה לכל דבר.

בעשור שחלף, הבנק של יפן, הבנק המרכזי האירופי, הבנק הלאומי השווייצי ועוד בנקים מרכזיים הורידו את הריביות שלהם אל מתחת לאפס כדי לנסות להדוף את האיום של סחרחורת דפלציונית. הניסוי הזה לא עבד. למעשה, בנקים מרכזיים שהשיקו ריביות שליליות בציפייה שהן יהיו תרופה לטווח קצר, לא יכלו לחזור מהן.

זה פגע באטרקטיביות של נכסים מניבי תשואה במדינות הללו ועיוות את מחירי הנכסים, אומרים משקיעים. תשואות האג"ח במדינות כמו גרמניה, צרפת ואוסטריה ירדו לרמות שפל. רווחי הבנקים נפגעו בגלל הירידה במרווחי הריביות, כלומר הפער בין מה שהם משלמים תמורת מימון ומה שהם מרוויחים מהלוואות.

"במקום ליצור או להאיץ פעילות כלכלית, ריביות שליליות רק מובילות למעשה ל'זומביפיקציה' של הכלכלה במרוצת הזמן", אמר הנס אולסן, מנהל ההשקעות הראשי של פידושיארי טראסט.

בינתיים לא נראה שריביות שליליות יגיעו לארה"ב בקרוב. יו"ר הפדרל ריזרב ג'רום פאוול אמר בעדותו בקונגרס בנובמבר ש"הריביות הנמוכות מאד ואפילו שליליות שאנחנו רואים ברחבי העולם לא יתאימו לכלכלה שלנו".

ובכל זאת, הבעיות של אירופה ויפן הן סיפור עם מוסר השכל שמראה שארה"ב אינה כולה להישען רק על מדיניות מוניטרית כדי לתמוך בכלכלה - בייחוד כאשר הריביות כבר ברמות נמוכות.

"ארגז הכלים פחות מלא מכפי שהוא היה ב-2007", אמר אמאטו מנויברגר ברמן. "כדי להמריץ צמיחה מעבר למה שמוגדר היום כתוואי שלה, צריך יותר עזרה מהצד התקציבי".

יפן נקטה לאחרונה בדיוק את הצעד הזה, כשהקבינט של ראש הממשלה שינזו אבה העביר בדצמבר תוכנית תמריצים בהיקף 120 מיליארד דולר כדי לקזז את השפעת ההאטה בכלכלה העולמית והעלאת מס הקנייה. לא ברור האם ארה"ב תוכל לעשות אותו הדבר בטווח הקרוב. השליטה בקונגרס נשארה חצויה, והפוליטיקאים מפנים את ההתמקדות שלהם לבחירות 2020.

כל זה לא עצר את השוק השורי במניות ובאג"ח עד כה. אבל אם הפוליטיקאים בארה"ב לא יצליחו לקדם רפורמות מבניות ממריצות צמיחה, בין אם בשירותי הבריאות, התשתיות או ההגירה, קשה לנחש מהיכן תקבל ארה"ב את הדחיפה הבאה לצמיחה שלה, אמר דוויין.

3. השווקים אינם הכול

הלקח האחרון: שיעור הצמיחה של כלכלת מדינה ושל השווקים שלה אינו מעיד בהכרח על רמת החיים של תושביה.

תושבי יפן נהנים מתוחלת חיים ממוצעת מהגבוהות בעולם, שיעורי הפשיעה נמוכים יחסית, ומערכות הבריאות והחינוך הציבוריות מקבלות ציונים גבוהים בדירוגים בינלאומיים. אבל עשרות שנים של צמיחה איטית גבו בכל זאת מחיר מהכלכלה. הצרכנים פסימיים יותר לגבי מצבם בעתיד, ומדד אחד של הסנטימנט הצרכני ירד בסתיו לרמה הנמוכה ביותר מאז 2013, השנה שבה משרד הקבינט היפני החל לערוך את הסקרים הללו.

ומתחת לפני השטח יש סימנים למתח מוגבר. עובדים צעירים חוששים שהם לא יוכלו להרוויח מספיק לפרישה לגמלאות. המבוגרים ניצבים בפני סיכויים קשים יותר: חמישית מהגמלאים היפנים (65 ומעלה) חיים בעוני יחסי, לפי ארגון OECD, לעומת ממוצע של 14% במדינות הארגון של הכלכלות המפותחות.

הממשלה מקווה שהעלאת מס הקנייה שהועברה באוקטובר תעזור למלא את קופתה בלי לפגוע בהוצאה הצרכנית. היא גם מרופפת את מדיניות ההגירה כדי לנסות להרחיב את כוח העבודה - למרות שמהגרים ליפן יגלו שקשה להם מאוד להשתלב בחברה הידועה כהומוגנית.

אין פתרונות קלים באופק. בזמן שמדינות אחרות בעולם מזדקנות, כמה מנהלי כספים מזהירים שיפן היא מקרה בוחן למה שעלול לקרות. "יפן היא מה שנקבל אם לא תהיה רפורמה מבנית בארה"ב", אמר דוויין. 

עוד כתבות

מרואן עיסא. האם חוסל? / צילום: מתוך הרשתות החברתיות

מספר 3 בחמאס ואחד מאדריכלי ה-7 באוקטובר: מי היה מרוואן עיסא?

תקיפה נרחבת בנוסיראת בשבוע שעבר נועדה לחסל את מרוואן עיסא, סגן מפקד גדודי עז א־דין אל־קסאם וכעת בחמאס בודקים האם הוא אכן חוסל ● זהו ניסיון החיסול השני שלו של עיסא, שהתחנך מגיל צעיר במוסדות שמזוהים עם האחים המוסלמים

נתן חץ, מנכ''ל אלוני חץ / צילום: איל יצהר

חברת הנדל"ן שמציגה: שכר של 45 מיליון שקל למנהלים למרות הפסדי עתק

עליית הריבית גררה הפחתות שווי של 2.6 מיליארד שקל בנכסיה של אלוני חץ, אבל רק בחו"ל, ונתן חץ משוכנע שהענף כבר נוגע בתחתית ● למרות הפסדי העתק, הבכירים באלוני חץ נהנו משכר של מיליוני שקלים ● וכמה עלה לחץ ההימור נגד השקל? ● שלוש תובנות מדוחות אלוני חץ

אתר בניה בישראל / צילום: שלומי יוסף

השרים כבר חגגו, אבל רק 1,000 עובדים זרים הגיעו לישראל

מספר עובדי הבנייה הזרים שהגיעו מתחילת המלחמה עומד על כ-1.5% בלבד מהכמות המתוכננת, אך שרי הפנים והבינוי והשיכון כבר חגגו בקבלת פנים

פרופ' אמנון שעשוע / צילום: Nasdaq, Inc

מרכב עד בנקאות: פיטורים של מאות עובדים בעסקים של אמנון שעשוע

בתוך חודשיים הבנק הדיגיטלי וואן זירו, חברת מכשירי העזר אורקם וכעת גם מובילאיי הודיעו על מהלכי התייעלות שבמסגרתם יפוטרו בסה"כ מעל 200 עובדים ● שעשוע בתגובה לפיטורים במובילאיי: "זו הייתה החלטה קשה" ● מקורבים לחברה טוענים כי אין קשר בין שלושת המקרים

רינת אשכנזי, הכלכלנית הראשית, הפניקס בית השקעות / צילום: טומי הרפז

הכלכלנית הבכירה שלא חוששת להשקיע "גם במקומות אקזוטיים כמו הודו ויפן"

רינת אשכנזי מהפניקס בית השקעות טוענת שהמניות בת"א דווקא הציגו תשואה סבירה בשנה האחרונה, וכי ההשוואה למדדי וול סטריט עושה להן עוול ● היא סבורה שסוכנויות הדירוג יופתעו לטובה מהכלכלה המקומית, ממליצה לפזר את ההשקעות ומאמינה בבנקים, חברות ביטוח ורשתות מזון

מימין: אלי פסח, ד''ר להבית אקרמן וטוני כהן / צילום: אוראל עזרא

רשת מכבי אסתטיקה משנה מודל פעילות ומקימה רשת שותפים בפריסה ארצית

במסגרת המהלך תעניק הרשת שירותים אסתטיים באמצעות מרכזים רפואיים, מרפאות וקליניקות פרטיות, במקביל למודל הקודם במסגרתו השירותים הוענקו בחמשת המרכזים הרפואיים של הקופה

אתר בניה בהולד / צילום: שלומי יוסף (עיבוד: טלי בוגדנובסקי)

קניתם דירה חדשה מקבלן? כנראה שלא תקבלו אותה בזמן

על רקע מחסור של עשרות אלפי עובדים בענף הבנייה, כמעט כל מי שרכש בשנים האחרונות דירה חדשה וטרם קיבל אותה, נמצא באי-ודאות לגבי מועד קבלת המפתח ● התוצאה: טריגר נוסף לעליית מחירי דירות יד שנייה

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

החברה שבה כל עובד עשירי היה במילואים: הסיפורים מאחורי הדוחות בת"א

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: התחזית האופטימית של מנכ"ל תדיראן להמשך וחברת ה-IT אברא טוענת - 10% מהעובדים היו במילואים, וההכנסות נפגעו ● מדור חדש

ג׳נסן הואנג, מנכ''ל ומייסד אנבידיה / צילום: Reuters, Walid Berrazeg

האירוע שכל התעשייה חיכתה לו: אנבידיה מציגה את הדור הבא של הבינה המלאכותית

הכנס השנתי של החברה הלוהטת בעולם התקיים בסן חוזה, וסיפק שורה של בשורות מרכזיות ● מהדור הבא של שבבי הבינה המלאכותית, דרך שיתוף פעולה עם אפל ועד לחידושים בענף הרכב ● כל הפרטים מהאירוע השנתי של אנבידיה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: מיכל רז חיימוביץ', shutterstock

אלו חברות התעופה שהודיעו רשמית על חזרה לישראל. מה הן מציעות?

דלתא ואיזיג'ט הכריזו בשבוע שעבר על חידוש הטיסות לנתב"ג, והן מצטרפות לשורת חברות תעופה נוספות שיחדשו בקרוב את הטיסות ● למרות העלייה בהיצע הטיסות, המחירים נותרו גבוהים, ורוב החברות לא מציעות מבצעים משמעותיים ● מתי כל אחת צפויה לחזור לארץ, ומה כלול במחיר?

מפגינים למען עסקה לשחרור החטופים בעזה / צילום: ציפי מנשה

המשלחת הישראלית הגיעה לקטאר והחלו שיחות מו"מ לעסקה

גורם ישראלי בכיר: "נציגי חמאס בקטאר לא יקבלו את ההחלטות. מי שיקבל את ההחלטות יהיה סינוואר" • משרד החוץ האמריקני ביקש מישראל מידע בעקבות דיווחים על מעצר כתב אל-ג'זירה בפשיטה על בית החולים • צה"ל תקף מחבלים ועמדות של חיזבאללה בלבנון, בנוסף למקורות הירי שביצעו שיגורים לעבר ישראל • עדכונים בולטים 

יו''ר ועדת החוקה, ח''כ שמחה רוטמן / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

המהפכה המשפטית עדיין פה: המהלך החדש של רוטמן והתגובה של נציב השופטים

יו"ר ועדת החוקה, ח"כ שמחה רוטמן, קיים היום דיון כדי לקדם מינוי נציב תלונות הציבור על שופטים שאינו שופט בית משפט עליון בדימוס, כפי היה ב-20 השנים האחרונות ● הנציב המכהן, שופט העליון בדימוס אורי שהם: "אין פה ניגוד עניינים"

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

החברה שמשגעת את העולם עומדת לקנות אותם בעסקת ענק: הכירו את רונן דר ועמרי גלר

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● "לעובדים היה קשה לתפקד דווקא כשהבינה המלאכותית 'התפוצצה'"

מטוסי F-35 / צילום: Associated Press, Tsafrir Abayov

חרם הנשק על ישראל: המסלול העוקף של הולנד, הסכנה שאורבת באירופה

בניסיון לעקוף את החלטת בית המשפט שאין לספק חלקי F-35 לישראל, משרד הביטחון ההולנדי בודק אפשרות להעביר את החלקים לאיטליה או לארה"ב ● במקביל, ניצחון העתירה בבית בבית המשפט בהאג הובילה לשורת דרישות דומות בצרפת, בדנמרק, בבריטניה ובספרד

תל אביב. החלטת ביהמ''ש הפחיתה משמעותית ואף ביטלה תשלום היטלי השבחה ברבעים 3 ו-4 / צילום: שלומי יוסף

עיריית תל אביב או בעלי הדירות: מי ינצח במאבק ששווה מיליארדים

לאחר שביהמ"ש ביטל היטלי השבחה לרובעים 3 ו-4 בת"א בהיקף של מיליארד שקל לפחות, עיריית ת"א מנסה להילחם על גביית הכספים והגישה בקשת ערעור לעליון ● לטענת העירייה, כיום ישנם 1,900 הליכי ערר על גביית היטלי ההשבחה ברובעים אלה

ולדימיר פוטין בנאום לאחר הבחירות ברוסיה. נבחר ל-6 שנים נוספות / צילום: ap, Alexander Zemlianichenko

פוטין נבחר לנשיא בפעם החמישית. מה צפוי עכשיו לרוסיה?

בעוד שהניצחון של ולדימיר פוטין בבחירות לנשיאות רוסיה לא מפתיע, היקף הניצחון שלו - עם כ-88% מהקולות - עלול לתת לגיטימציה למורשת ולמלחמה התוקפנית שלו ● הקדנציה החמישית בתפקיד תתמקד ככל הנראה במלחמה באוקראינה - ובלוודא שהרוסים ימשיכו לתמוך בה

אילוסטרציה: shutterstock

כבר שלושה עשורים מפנטזים על התרופה הזו, עכשיו היא אושרה

בסוף השבוע האחרון אושרה לשיווק בארה"ב תרופה של חברת מדריגל לכבד שומני, שוק שבמשך שלושה עשורים נחשב בעל פוטנציאל אדיר ומושא הפנטזיה של חברות תרופות ● האם התרופות נגד השמנה הרסו את החלום, ואיך ינסו התרופות הבאות בצנרת לפצח את השוק

לאה פרמינגר, סמנכ''לית השקעות, אלטשולר שחם / צילום: סם יצחקוב

זו מנהלת השקעות החדשה של אלטשולר שחם. האם השינוי בדרך?

בית ההשקעות הגדול בישראל, אלטשולר שחם, הודיע לאחרונה כי לאה פרמינגר תחליף את דני ירדני בתפקיד סמנכ"לית ההשקעות ● יש המעריכים כי הרקע של פרמינגר בתחום האלטרנטיבי עשויה ללמד על שינוי במדיניות ההשקעה באלטשולר שחם

הוות''ל לא עוזרת בהורדת מחירי הדיור / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

הוותמ"ל תהפוך קבועה ובענף זועמים: "זלזול בדמוקרטיה וברשויות המקומיות"

אנשי מקצוע מותחים ביקורת קשה על הממשלה, שעומדת להחליט על הפיכת הוועדה למתחמי דיור מועדפים לוועדת קבע ● זאת בטענה לרמיסת הרשויות המקומיות, תוכניות מתאר קיימות ומתנגדים, וליצירת מאגר של מלאי תכנוני לא מעודכן, שאינו תורם לירידת מחירי הדירות

המדינה שמצטרפת לציר הרשע של חמאס, רוסיה ואיראן

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: הסיבה לכך שאיחוד האמירויות מובילה השקעת ענק במצרים, דרום אפריקה משקיעה מיליוני דולרים ביצירת קשר עם חמאס ומסתבכת בארה"ב, והאלימות לא עוזרת לקרב את הפלסטינים למדינה ● כותרות העיתונים בעולם