איחוד בימין: בנט ושקד ירוצו יחד עם סמוטריץ'; קוראים לרפי פרץ להצטרף

זאת לאחר שרק אתמול פרסמו בנט ושקד הודעה הפוכה לפיה ירוצו בנפרד • בנט מסרב לצרף לאיחוד את איתמר בן גביר - ומנגד רפי פרץ, שחתם עם בן גביר על הסכם, לא מוכן לחזור בו • הבית היהודי בתגובה: "ריסוק הציונות הדתית"; עוצמה יהודית: "חיבור מגוחך שכולו כיסאולוגיה"

בצלאל סמוטריץ', איילת שקד ונפתלי בנט / צילומים: שלומי יוסף, כדיה לוי, עיבוד: טלי בוגדנובסקי
בצלאל סמוטריץ', איילת שקד ונפתלי בנט / צילומים: שלומי יוסף, כדיה לוי, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

תפנית במשא-ומתן הבלתי גמר בין הפלגים השונים בציונות הדתית. ראשי "הימין החדש", נפתלי בנט ואיילת שקד, חתמו היום (ג') עם יו"ר האיחוד הלאומי, השר בצלאל סמוטריץ', על ריצה משותפת בבחירות הקרובות; זאת לאחר שאמש כמעט ונסגר הסכם אחר בין האיחוד הלאומי לבין הבית היהודי של רפי פרץ.

בהודעה קראו בנט, שקד וסמוטריץ' לפרץ להצטרף אליהם, תוך שהם מדגישים כי ההסכם שנחתם משאיר דלת פתוחה לצירוף שוויוני ומכבד גם למפלגת הבית היהודי.

הקריאה הזו לא מתייחסת לאיתמר בן גביר ועוצמה יהודית, כלומר, לביטול החבירה בין פרץ לבן גביר שהוסכמה לפני כחודש.

בנט אמר בהודעה: "זה יום גדול. איחדנו מחדש את הבית. הובלנו לאחדות גדולה בימין האידאולוגי ובציונות הדתית - ממסורתיים ועד חרד"לים, מכיפה סרוגה ועד כיפת שמיים, מתל-אביב ועד קדומים. אני קורא לידידי הרב רפי פרץ להצטרף אלינו מיד למפלגה אחת מאוחדת לניצחון המחנה הלאומי".

שקד מסרה: "אני מברכת על החיבור עם האיחוד הלאומי. בצאלאל סמוטריץ' הוא שותף וחבר לדרך. החיבור עימו מאחד את כל זרמי הציונות הדתית והימין החילוני-האידאולוגי ויבטיח הקמת ממשלת ימין יציבה ובטוחה. אני קוראת לבית היהודי להצטרף אלינו".

סמוטריץ' מסר: "בשבועות האחרונים אנחנו עושים הכל כדי להגיע באחריות אמיתית לחיבורים שיביאו בשורה אמיתית ותקווה לבוחרי הציונות הדתית והימין האידאולוגי. לשמחתי עשינו הלילה צעד משמעותי וגדול, ובעזרת השם נשלים את האיחוד המלא עם הבית היהודי בשעות הקרובות". 

לפי ההסכמות סמוטריץ', קיבל את המקום השני, ושקד הוזזה לשלישי. אופיר סופר, מספר 2 של סמוטריץ', קיבל את המקום הרביעי - נדיבות יוצאת דופן של בנט כלפי סמוטריץ'. בימין החדש אומרים כי ההחלטה על כך נפלה לאחר שאמש דחה משה פייגלין יו"ר מפלגת זהות הצעה להצטרף לימין החדש, ובמקביל הפעילו מקורבי ראש הממשלה לחץ רב על בנט לפעול לאיחוד המלא בימין.

המשא-ומתן בין סמוטריץ' לפרץ כמעט והושלם אתמול אחר-הצהריים, אך באיחוד הלאומי טוענים כי הובטח להם שההסכם שהושג יאושר בוועידת הבית היהודי - מה שלא קרה, ככל הנראה בשל התנגדות ח"כ מוטי יוגב לרוטציה על המקום הרביעי עם אופיר סופר מהאיחוד הלאומי.

בבוקר הודיע האיחוד הלאומי על הפיצוץ במשא-ומתן עם פרץ ופתח מיד במשא-ומתן מואץ עם בנט ושקד.

ברקע המגעים לחצו של ראש הממשלה בנימין נתניהו על כל ראשי הפלגים הללו לרוץ ברשימה משותפת. הליכוד מעדיף מפלגה ימנית דתית אחת, כי זו מעבירה אליו שניים-שלושה מנדטים, ואין סכנה שאחת מהמפלגות הקטנות לא תעבור את אחוז החסימה. מנגד ישנם סקרים המראים כי בריצה נפרדת שתי המפלגות עוברות את אחוז החסימה ומקבלות יותר מנדטים מאשר בריצה משותפת.

נתניהו מיקד את הלחץ בנפתלי בנט, שלבסוף נכנע, אבל בנט מסרב לצרף לאיחוד כזה את איתמר בן גביר. רפי פרץ, שחתם עם בן גביר על הסכם, לא מוכן לחזור בו, והפלונטר כרגע בעינו, יום וחצי לפני תום מועד הגשת הרשימות. 

לפי דיווח של עמית סגל ב"חדשות 12", ראש הממשלה שוחח עם נפתלי בנט והבהיר לו כי יאלץ לפטר אותו אם לא ישכיל להתחבר עם שאר חלקי המפלגות בציונות הדתית. אם אכן הדיווח נכון, מדובר בשיא חדש של הפעלת לחץ על ראשי מפלגות הציונות הדתית להתאחד בבחירות אלה. נתניהו מעדיף מפלגה אחת שתעבור את אחוז החסימה ואיחוד כזה, לפי הסקרים, מעביר מנדט או שניים מהציונות הדתית לליכוד.

גורם בכיר בציונות הדתית אמר ל"גלובס" כי ראש הממשלה חצה קו מסוכן של התערבות, ומטרתו היא צידוק להפעלת קמפיין בתוך המחנה שיקטין למינימום את המפלגה הציונית דתית, ויעביר מנדטים לליכוד.

בינתיים הבשיל רק האיחוד עם בצלאל סמוטריץ', ונתניהו ממשיך להפעיל לחצים על בנט להסכים להכנסת הבית היהודי ועוצמה יהודית לרשימה המשותפת. רפי פרץ יו"ר הבית היהודי לא מוכן בשלב זה לבטל את ההסכם שחתם עם בן גביר.

בתוך כך, העיתונאית שרה ב"ק הסכימה להצעת יו"ר הבית היהודי רפי פרץ להצטרף לרשימת המלגה לכנסת. ב"ק תוצב ככל הנראה במקום השלישי לאחר פרץ ואיתמר בן גביר, איש עוצמה יהודית; אחריה ח"כ מוטי יוגב וח"כ לשעבר עידית סילמן. ב"ק מגישה תוכנית ברדיו "גלי ישראל" ובעלת טור שבועי ב"מעריב". היא מתגוררת בכפר עציון ואם לשישה ילדים. במשך שנים שימשה ככתבת בחברת החדשות של ערוץ 2.

שרה ב"ק / צילום: טל עבודי
 שרה ב"ק / צילום: טל עבודי

רק אתמול (ב') פרסמו בנט ושקד הודעה הפוכה לפיה ירוצו בנפרד: "הימין החדש תרוץ באופן עצמאי בבחירות הקרובות כמפלגה של הימין האידאולוגי והליברלי. זהו הסיכוי היחיד של גוש הימין להגיע ל-61 מנדטים ולניצחון. זאת במקביל לריצה במפלגה שנייה משותפת של השר בצלאל סמוטריץ, השר רפי פרץ ואיתמר בן גביר". 

הבית היהודי: "ריסוק הציונות הדתית"; עוצמה יהודית: "חיבור מגוחך שכולו כיסאולוגיה"

התגובה של הבית היהודי מעידה על הפתעה וגם על התנגדות ראשונית להצעה להתאחד ללא בן גביר: "נחשף פרצופם האמיתי של בצלאל סמוטריץ' ונפתלי בנט - ריסוק הציונות הדתית. נפתלי חוזר לטעות המרה של מועד א', ועכשיו הצטרף בצלאל לטעות החמורה.

"מתחילת הדרך קראנו לאחדות השורות, אך הם העדיפו לפצל את המחנה ולפגוע במחנה הימין כולו. פתאום לא מעניין את בצלאל פריימריז פתוחים, התמודדות דמוקרטית או מיזוג מפלגות, אלא רק הכיסא החם בימין החדש. הבית היהודי המאוחד ימשיך קדימה, ונודיע על המשך המהלכים בקרוב". 

מעוצמה יהודית נמסר: "לאחר שבנט נטש את הציונות הדתית, מי שמצטרף אליו הוא לא אחר מאשר בצלאל סמוטריץ' - והכול בגלל אגו: סמוטריץ' היה על סף חתימת הסכם עם הבית הבית היהודי המאוחד הלילה, ורק בגלל המקום הרביעי, שלא הובטח באופן סופי לאופיר סופר, הוא החליט לעבור לבנט ושקד ולהצטרף למי שנטשו אך לא מזמן את הציונות הדתית".

עוד נמסר מעוצמה יהודית כי "הימין החדש והאיחוד הלאומי מנסים למחוק את הציונות הדתית בחיבור מגוחך שכל-כולו 'כיסאולוגיה'. סמוטריץ' היתל בציבור במשך כל השבועות האחרונים בהצהרותיו על חיבור, אחדות, פריימריז ומיזוג, אבל מסתבר כי כל ההצהרות היו כדי לקבל מקומות ראשונים ומשודרגים. עוצמה יהודית והבית היהודי יפעלו לטובת שילוב גורמים נוספים ברשימת הציונות הדתית, וביחד נביא לניצחון הימין בבחירות".

כעת צפויה התערבותם של הרבנים הבכירים של הציונות הדתית, הרב חיים דרוקמן, הרב שמואל אליהו ואחרים.