האו"ם: ל-NSO הישראלית עשוי להיות קשר לפריצת הטלפון של ג'ף בזוס

הפריצה קרתה בשנת 2018, לאחר שבזוס קיבל הודעת וואטסאפ חשודה שנשלחה ככל הנראה מחשבונו האישי של יורש העצר הסעודי, כך אמרו מקורבים ל"גארדיאן" • NSO: "לא נעשה שימוש בטכנולוגיה שלנו"

ג'ף בזוס, מנכ"ל אמזון / צילום: רויטרס, Rex Curry
ג'ף בזוס, מנכ"ל אמזון / צילום: רויטרס, Rex Curry

מכשיר הטלפון הנייד של מנכ"ל אמזון, המיליארדר ג'ף בזוס, נפרץ בשנת 2018, לאחר שקיבל הודעת וואטסאפ חשודה שנשלחה ככל הנראה מחשבונו האישי של יורש העצר הסעודי, כך אמרו מקורבים ל"גארדיאן".

ארגון האו"ם קרא לחקירה מיידית לגבי "המעורבות האפשרית" של יורש העצר הסעודי. "המידע שקיבלנו מרמז כי המעורבות האפשרית של הנסיך הסעודי במעקב אחרי בזוס, נעשתה במאמץ להשפיע, ואולי להשתיק, על דרך בה מסקרים ב'הוושינגטון פוסט' (שבשליטתו של בזוס) את ערב הסעודית", נכתב בהצהרה מטעם נציגי זכויות האדם של האו"ם. 

"הפריצה לכאורה לטלפון של בזוס, ולטלפונים של אחרים, דורשת חקירה מיידית על ידי האו"ם ורשויות רלוונטיות נוספות. בנוסף דרושה גם חקירה של המעורבות הישירה, האישית והרציפה של יורש העצר במאמץ לטרגת את יריבו לכאורה". 

בנוסף, באו"ם מציינים כי מהניתוח הדיגיטלי עולה כי הפריצה נעשתה כנראה על ידי תוכנת ריגול (רוגלה) שזוהתה במקרי מעקב סעודיים קודמים, כמו תוכנת הריגול פגסוס של חברת NSO הישראלית. 

מ-NSO נמסר כי "החברה המומה ומזועזעת מהפורסם על פריצה לכאורה לטלפון של ג'ף בזוס. אם הסיפור הזה נכון, הוא ראוי לחקירה של כל הגורמים שמספקים שירותים מסוג זה כדי לוודא שלא נעשה שימוש במערכות שלהם במקרה זה. בדיוק כפי שציינו כשהסיפורים האלו צצו לפני חודשים, אנו יכולים להגיד באופן חד משמעי שלא נעשה שימוש בטכנולוגיה שלנו בתקרית הזו". 

כמויות גדולות של מידע נגנבו

ההודעת הוואטסאפ שהתקבלה מהטלפון של מוחמד בן סלמאן כללה ככל הנראה קובץ זדוני שחדר לטלפון של האדם העשיר בעולם, כך עולה מתוצאות הניתוח הדיגיטלי. הניתוח חשף כי "סביר מאוד" שהחדירה לטלפון הופעלה על-ידי קובץ ווידאו נגוע שנשלח מחשבונו של היורש הסעודי לבזוס.

השניים העבירו ביניהם חילופי דברים ידידותיים, כאשר ב-1 במאי אותה שנה נשלחה ההודעה עם הווירוס. כמויות גדולות של נתונים הועברו מהטלפון של בזוס תוך שעות, מסר מקורב הבקיא בפרטי המקרה. ב"גרדיאן" לא פורט מה נלקח מהטלפון או כיצד השתמשו בו.

התגלית שהמלך העתידי של ערב הסעודית אולי היה מעורב באופן אישי בפריצה הזאת תשלח גלים בוול סטריט ובעמק הסיליקון, וכמובן, היא עלולה לפגוע במאמצים להביא עוד משקיעים מהמערב אל ערב הסעודית. 

המידע החדש יעורר ככל הנראה שאלות בנוגע לנסיבות בהן פורסמו פרטים אישיים על חייו של בזוס - כולל הודעות טקסט - בצהובון אמריקאי כתשעה חודשים לאחר מכן.  

משגרירות ערב הסעודית נמסר: "הטענות הללו הן אבסורד. אנחנו קוראים לחקירה על הטענות הללו".