אלו הם הכבישים שבהם משרד התחבורה רוצה להפעיל נתיב פלוס

במשרד התחבורה בוחנים את הרחבת "נתיב פלוס" לכבישים נוספים, כשבין היתר שוקל המשרד לייעד נתיבים לתחבורה ציבורית ונסיעה שיתופית בכבישים 1 ו-4 • המשרד מקדם את הנתיבים החדשים למרות שלא מתבצעת אכיפה מספקת בקיימים: אחד מכל 4 נהגים בנתיב נוסע בו בניגוד לחוק

פקקי תנועה באיילון/ צילום: איל יצהר
פקקי תנועה באיילון/ צילום: איל יצהר

במשרד התחבורה בוחנים את הרחבת "נתיב פלוס" לכבישים נוספים, כשבין היתר שוקל המשרד לייעד נתיבים לתחבורה ציבורית ונסיעה שיתופית בכבישים 1 ו-4. נכון להיום, פועלים שני נתיבים במתכונת זו - אחד בנתיבי איילון והאחר בכביש החוף. במשרד התחבורה מדגישים כי טרם התקבלה החלטה בנושא, וכי בכל מקרה נבחנות מספר חלופות באשר ליישום הרחבת התוכנית. בין החלופות הנבחנות, שוקלים במשרד התחבורה לחנוך "נתיב פלוס" חדש בין מחלף גנות לצומת עד הלום בשני הכיוונים של כביש 4, וכן בחיבור בין כביש 1 ו-38 ובין מחלף בן שמן לקיבוץ גלויות שבכניסה לתל אביב.

נתיבי העדפה לקארפולים מיושמים מתחילת אוקטובר בנתיבי איילון דרום (20) בין מחלף מבוא איילון לקיבוץ גלויות לשני הכיוונים. הנתיבים, שהחלו לפעול בתחילת אוקטובר, עוררו ביקורת ציבורית רבה, כאשר נהגי המכוניות האשימו את שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' בהחמרת בעיית הפקקים מבלי מתן פתרון הולם לבעיות התחבורה הציבורית. יחד עם זאת, כבר בראשית דרכו של הפרויקט, הדגיש השר כי הוא מעוניין להרחיבו באם ישיג את מטרותיו.

כעת, עם בחינת הרחבת הפרויקט, נשאלת השאלה האם הוא אכן משיג את מטרותיו. לפי נתוני משרד התחבורה, פער הנסיעה בין הנתיב הרגיל עומד על כ-20 דקות בשעות העומס, אך עם זאת מתברר כי לא מתבצעת אכיפה מספקת של נסיעה כחוק בנתיב, ונהגים רבים הנוסעים לבדם ברכב, נוסעים בו באין מפריע כשהם מאטים את התנועה. תצפית שנערכה לאחרונה על ידי עמותת אור ירוק חושפת כי הנהגים לא חוששים להיתפס על ידי המשטרה ולשלם קנס, כשאחד מכל ארבעה נהגים בנתיב נוסע בו בניגוד לחוק.

במהלך התצפית שהתבצעה בשעות הבוקר נסקרו כ-650 כלי רכב, כאשר 170 כלי רכב נצפו נוסעים בניגוד לחוק - כ-25%. "לפני שפותחים עוד נתיבי נסיעה חדשים חשוב לוודא כי בנתיבים הנוכחים מתבצעת אכיפה ונסיעה משותפת מקבלת באמת עדיפות על פני נסיעה של אדם בודד", אומר עוז דרור סמנכ"ל אסטרטגיה בעמותת אור ירוק. "נתיבים ייעודיים יכולים להיות פתרון טוב לבעיית עומסי התנועה אם הם פועלים באופן מלא ומתבצעת אכיפה אפקטיבית באמצעות נוכחות משטרתית ואמצעי אכיפה אלקטרוניים. המטרה היא לא להגביר את הקנסות על הנהגים ובכך להעשיר את קופת המדינה, אלא ליצור אווירה מונעת עבירות תנועה".