כשבסין משתעלים, אנחנו מרגישים את ההשפעה בכיס ועל המדפים

הודעת קסטרו כי "אין צפי למועד חזרת הפעילות בסין לסדרה" שברה את האופטימיות, שלא לומר התעלמות, של חברות האופנה הציבוריות בישראל מהמשבר בסין • התוצר של סין מהווה כ-20% מהתוצר העולמי, וההשפעות יגיעו למגוון רחב של שווקים, ובהם גם רכב, חשמל, אלקטרוניקה ומזון

סופרמרקט בהונג קונג / צילום: Kin Cheung, AP
סופרמרקט בהונג קונג / צילום: Kin Cheung, AP

החששות מהשפעות נגיף הקורונה ממשיכים להעיב על שוק הקמעונאות בישראל. לאחר שמספר חברות אופנה כבר דיווחו על השלכות של הסערה בסין על פעילותן, תוך שהקפידו להרגיע את המשקיעים בבורסה המקומית, היום (ב') הודיעה קסטרו כי "אין צפי למועד חזרת הפעילות בסין לסדרה, החברה אינה יכולה להעריך ההשפעה על תוצאותיה".

בכך שברה קסטרו, אחת מקמעונאיות האופנה הגדולות בישראל, את הטון הרגוע והדי אופטימי שהורגש עד כה. עד היום, למעט דלתא ועדיקה, נמנעו חברות האופנה הציבוריות הגדולות להתייחס למשבר, כנראה מתוך תקווה שחופשת החג בסין שהוארכה בשבוע עד אתמול תסתיים, ושהיום המפעלים יחזרו לעבוד. ואולם בפועל נראה כי חלק ניכר מהמפעלים הסיניים לא שבו לעבודה.

בשבועות האחרונים ענף הקמעונאות המקומי עוקב בחשש אחרי התפשטות הנגיף בסין ובמדינות נוספות, כשהאפשרות שההשפעות יורגשו בישראל בתוך כשלושה חודשים מתגברות ומתעצמות, לצד אי-הוודאות בכל הנוגע לשוק הסיני. ההשפעות הרוחביות הללו נוגעות למגוון רחב של שווקים, ביניהם אופנה, רכב, מזון ומוצרי חשמל ואלקטרוניקה.

מפניות לעשרות גורמי מפתח בשוק הקמעונאי בישראל עולה כי השוק כולו עוקב בדריכות אחר ההשפעות האפשרויות. בעוד שחלקים מסוימים מדווחים על חששות אדירים בנוגע לחברות שחשופות, אחרים מבקשים להרגיע ולהדגיש כי פוטנציאל הפגיעה בשווקים אחרים נמוך בהרבה.

לפני כשבועיים הכריז ארגון הבריאות העולמי על התפרצות הנגיף החדש ממשפחת נגיפי הקורונה, שידיעות ראשונות עליה הגיעו מסין במהלך דצמבר 2019, כעל מגפה עולמית. בניגוד למשבר הקודם, כשהעולם התמודד עם הדיווחים על וירוס הסארס ב-2003, היום הכלכלה העולמית חשופה לשוק הסיני באופן ניכר בהרבה. עד כמה? נכון להיום התוצר של סין מהווה כ-20% מהתוצר העולמי, וכ-35% מהצמיחה העולמית במונחי כוח קנייה, כך שמדובר בהשפעה בהיקפים אדירים.

מבחינת הכלכלה הסינית, העיתוי בו התפרצה המגיפה היה "נוח" יחסית - בדיוק בימים בהם מציינים במדינה את ראש השנה הסיני, כך שגם ככה היה צפי להאטה בפעילות בתקופה זו, אך ככל שהימים נוקפים, כך גדל הסיכוי שההשפעה תורגש בשווקים נוספים.

"חברות שפעלו באזורים הנגועים כבר מושפעות בצורה חזקה ונאלצות לסגור מפעלים ולהקפיא פעילות. בהמשך הפגיעה יכולה להשתרשר הלאה", אומרת ל"גלובס" חגית ציטיאט-לוין, מנכ"לית חברת ביטוחי האשראי בססח. לדבריה, "עד כה לא ראינו השפעה משמעותית, אבל אם זה יתפתח - ההשפעה עשוי להיות אדירה. אנחנו משק קטן שמאוד תלוי ביבוא וביצוא".

בהקשר זה מוסיפה ציטיאט-לוין כי "פוטנציאל ההשפעה הוא אדיר. כרגע מדברים על עליית מחירים, וזה בהנחה שיש חלופה לקנות ממנה, וגם זה לוקח זמן. כלומר, אם חברה מייצרת היום בסין ורוצה לעבור למשל לייצר בטורקיה, זה תהליך שעשוי להתעכב ואף להביא לתעריפים גבוהים יותר. עבור חברות גדולות ובינוניות מדובר במכה שניתן יהיה לספוג, אבל שחקנים חלשים עלולים להיכנס לסחרור. יש פה אפקט דומינו שיכול להתפתח עד כדי פשיטות רגל. בתחומים כמו חומרי גלם ומוצרי אלקטרוניקה, כמו גם בתעשיית הרכב, קשה להחליף ספקים מעכשיו לעכשיו".

מי הספיק להוציא מסין את קולקציית הקיץ 

אז מי צפוי להיפגע? ראשית, נתחיל מתחום האופנה. כפי שכבר הקדימו ולדווח שתי חברות ציבוריות ישראליות - עדיקה ודלתא - למשבר ישנה השפעה על החברות המייצרות בסין. אבל הן לא היחידות, למעשה כל רשתות הקמעונאות שעוסקות בתחום "האופנה המהירה" - כלומר קולקציות מתחלפות באופן תדיר ובהתאם לביקושים - ומייצרות את עיקר הסחורה שלהן בסין, חשופות לפגיעה.

מבט בדוחות קמעונאיות האופנה הישראליות הגדולות מגלה כי רובן, אם לא כולן, מייצרות בסין. כך למשל, מדוחות קסטרו עולה כי מרבית מוצרי הקבוצה מיוצרים על-ידי ספקים וקבלני משנה בסין, וכן מיוצרים מוצרים נוספים בהיקפים קטנים במדינות בדרום-מזרח אסיה. כתוצאה, ציינה קסטרו, "החברות חשופות להגבלות ולשינויים שעשויים לחול באזורים אלה". כמו כן, היא "חשופה לשינויים בעלויות הכותנה, אשר עשויים לייקר את עלות הייצור של מוצריה על-ידי ספקיה". אך היא אינה היחידה: גם בדוחות קבוצת גולף מפורט כי "חלק מהותי ממוצרי הקבוצה המיוצרים בחו"ל מיובאים מסין", וגם בדוחות של קבוצת פוקס מצוין כי "מרבית מוצרי הקבוצה מיוצרים על-ידי ספקים וקבלני משנה בסין".

כאמור, עד היום נמנעו חברות האופנה הציבוריות הגדולות בישראל מלהתייחס למשבר, ורק היום בשעות הצהריים קסטרו יצאה בהודעה ראשונה בנוגע לחשיפתה להשפעות המשבר בסין. החברה עדכנה כי על אף הצפי לסיום החופשה, נמסר לה על-ידי מספר ספקים סיניים, "המייצרים חלק ממוצרי הקבוצה", כי "בעת הנוכחית אין הם חוזרים לפעילות סדירה", בשל "אי-הבהירות הקיימת בסין בדבר התפשטות נגיף הקורונה והאמצעים שיש לנקוט על מנת לצמצם את החשיפה אליו". 

קסטרו אומנם פרסמה את הדיווח רק היום, אלא שאתמול (א') יוסי גביזון, מבעלי המניות בקבוצה, צוטט בכתבה שפורסמה באתר ynet בנושא אחר, כשהוא אומר בנוגע להשפעת וירוס הקורונה: "כל יום שעובר גורם לכך שנתקשה להשלים את המחסור בסחורה. אם סין תהיה סגורה שלושה-ארבעה חודשים, תקרה קטסטרופה עולמית, המחירים יעלו, והחברות יקבלו סטירה מצלצלת".

כעת השאלה המכרעת עבור הקמעונאיות היא לא רק מתי המפעלים יחזרו לפעול, אלא מי מהן הוציאה את הסחורה לעונת הקיץ מסין לפני ראש השנה הסיני, ומי לא. בכירים בענף העריכו בשיחה עם "גלובס" כי קמעונאיות שלא הוציאו את קולקציית הקיץ שלהן מחוץ לסין לפני החג, נמצאות במצב "קריטי" ו"דרמטי"; וכי "כל יממה נוספת שחולפת תקשה על השלמת הסחורה". בנוגע לקולקציות הבאה בתור - קולקציית החורף - נראה כי עדיין מוקדם לדעת, והשאלה הגדולה היא מתי המפעלים יחזרו לפעול.

צפי למחסור בדגים בכלל, וטונה בפרט

ענף האופנה כאמור אינו היחיד שחשוף להשפעות הנגיף. גם שוק המזון הישראלי עוקב בערנות אחר ההתפתחויות בסין. בכירים בענף מזהירים בשיחה עם "גלובס" מפני צפי לחוסרים ועליות מחיר בכל הנוגע למוצרים ולחומרי גלם המיובאים מסין, ובראשם דגים בכלל וטונה בפרט. מנגד, אחרים מעריכים כי "אין אימפקט אמיתי", וזאת משום ש"רק אחוז מקניות המזון שלנו מגיעות מסין".

עדי פנחס, מנכ"ל חברת הייעוץ קומודקס המתמחה בגידור ומסחר בסחורות וחומרי גלם, אומר בשיחה עם "גלובס" כי להערכתו, "בהסתכלות של חודשיים-שלושה קדימה, כמעט בכל מוצר יש רכיב שמגיע מסין, בין אם זה מוצרי אלקטרוניקה, ובין אם זה פלסטיק ליצירת בקבוקי או פחיות למשקאות".

הוא מציין כי "קודם יתחילו עיכובים כי חלפים מסין לא הגיעו, וכשיש עיכוב מבקשים לחפש אלטרנטיבות". כך, "במקרים רבים החלופה גרמנית או טורקית יקרה יותר. כבר עכשיו ספקיות בתחום המזון בישראל נערכות לעיכובים ולמחירים הרבה יותר גבוהים. ככל שהחלק הסיני גדול יותר במוצר, כך המחירים יעלו יותר".

להערכתו, "המחסור ביצוא והפנייה לאלטרנטיבות יקפיצו מחירים שלושה עד שישה חודשים קדימה. בחודשיים-שלושה הקרובים התפתחות המחלה תקבע עד כמה זה יעלה לנו בכיס, ועד כמה בקיץ הקרוב נראה עליית מחירים".

ואולם לדברי פנחס, יש גם מקום לאופטימיות, שכן עדיין לא ברור אם כל העלייה במחיר תתגלגל למדפים. "ישנם שני וקטורים שעשויים להשפיע על המחיר - האטה עולמית שעשויה לקזז את הייקור, ומצד שני המפעלים בסין סגורים כבר שלושה שבועות. בעיניי הלקח מהאירוע הזה עבור החברות הגדולות יהיה לבחון את המשקל הרב שהן נתנו לסין עד היום, ולבקש להוריד את המשקל לסין בעתיד". 

עדי פנחס / צילום: עמית שעל
 עדי פנחס / צילום: עמית שעל

במקום אייפונים, מייצרים מסכות לעובדים | אופיר דור

חופשת ראש השנה, החג החשוב ביותר בלוח השנה הסיני, החלה ב-24 בינואר, יום אחרי שהסגר על העיר ווהאן וסביבתה, מקור התפשטות נגיף הקורונה, נכנס לתוקף. במקור החופשה הייתה אמורה להסתיים ב-30 בינואר, אך הרשויות הסיניות הודיעו על הארכתה בעשרה ימים נוספים, כחלק מהניסיונות לעצור את התפשטות הנגיף. רק היום חזרה סין לעבודה באופן רשמי אחרי כשבועיים וחצי של חופשה כפויה. אלא שגם החזרה הזו תהיה הדרגתית וזהירה, על רקע עליה נוספת במספר המקרים החדשים של הידבקות במחלה, לאחר שכבר היה נראה כי אלה נמצאים בירידה. על-פי הנתונים האחרונים שפרסמו הרשויות הסיניות, ב-24 השעות שהסתיימו ביום ראשון בחצות נרשמו 3,062 מקרי קורונה חדשים, עלייה של 15% מהיממה שלפני.

כאמצעי זהירות, הרשויות המקומיות ברחבי סין מחייבות מפעלים לעמוד במגבלות ובתנאים נוקשים לפתיחתם. במחוז גוואנגדונג בדרום סין למשל, מרכז הייצור הסיני, נדרשים מפעלים לבדוק אחת ליום את החום של העובדים, לחטא את אזורי העבודה ולשמור מלאי גדול של אמצעי מיגון. מפעל פוקסקון בעיר שנג'ן, המרכיב את מכשירי האייפון לאפל, הוא בין אלה שהורו לעובדיהם לא לחזור לעבודה, כאשר חלק מקווי הייצור במפעל בכלל הוסבו לייצור מסכות עבור העובדים במקום אייפונים. באזורים אחרים נדרשים המפעלים לדאוג כי עובדיהם החוזרים לעיר אחרי החופשה הארוכה ישהו קודם 14 יום בבידוד, לפני שיורשו לחזור לעבודה. כמובן שאין מה לדבר בשלב הזה על חזרה לפעילות בחלקים גדולים של מחוז חביי, שעדיין נמצאים תחת אותו הסגר.