גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

פולקסווגן T-CROSS: מכונית יעילה עם מנה הולמת של סטטוס

דגם הקומפקט החדש של פולקסווגן אמור לסגור פער שיווקי של המותג הגרמני בפלח הג'יפונים הפופולרי ● אבל אבזור תקני דליל ומחיר גבוה משל האחיות מבית, מציב אותו בעמדה מאתגרת מאוד על מטריצת התמורה לכסף

קבוצת פולקסווגן זוכה למקום של כבוד בספרי התאוריה השיווקית של תעשיית הרכב, בזכות אסטרטגיית ריבוי המותגים שלה שהפכה מודל לחיקוי ליצרנים רבים. אבל המחיר של האסטרטגיה הזו הוא קניבליזציה, ומי שמשלם אותה בשנים האחרונות, במיוחד בישראל, הוא מותג הדגל פולקסווגן.

הסיבה העיקרית לכך היא שפולקסווגן נופלת בין הכיסאות. המותג לא נהנה מהילת היוקרה של האחות אאודי, שיכולה לספק צידוק לרמת מחיר גבוהה מהממוצע בפלחים הרלוונטיים, שבה מציב אותה היצרן. מצד שני, המותג מתקשה מאד להתמודד תחרותית עם מיצוב ה-Value של האחיות סקודה וסיאט, שחולקות מפרטים דומים עד זהים.

התוצאה ניכרת בבירור בטבלאות המכירות בישראל. את 2019 סיים המותג פולקסווגן עם ירידה חדה של 25% במכירות לעומת 2018, וצניחה של כ-51% לעומת 2016. בפולקסווגן מתכחשים לבעיית המיצוב וטוענים רשמית שאחת הסיבות העיקריות לירידה הייתה העדר נוכחות בפלח הקומפקט SUV הלוהט. את הבעיה הזו אמור לפתור השנה הג'יפון החדש פולקסווגן T קרוס, שמבוסס על מכלולי סיאט ארונה ומיוצר לצידה בספרד, אבל מתומחר גבוה יותר.

חיצונית, השקיעה מחלקת העיצוב בוולפסבורג לא מעט מאמצים כדי ליצור בידול חזותי וזהות מותג, והתוצאה די אפקטיבית. הממדים החיצוניים של ה-T קרוס זהים כמעט לארונה, אבל את מקום החמוקיים העגלגלים, החרטום הספורטיבי והגג הצר אצל סיאט מחליף עיצוב "צ'אנקי", שטיפוסי למותג. זה אומר משטחי גוף אנכיים ושטוחים למדי, חרטום רבוע, מסיבי ומקושט כרום, שמזכיר מאוד את האח הגדול טוארג, ופרופיל שלוש קופסאות קלאסי. מהאח הגדול מגיע גם עיצוב הזנב, שבמרכזו פס מחזיר אור רוחבי שנמתח מקצה לקצה.

התוצאה הכללית נראית בוגרת ומכובדת. אבל המעצבים הבינו כנראה שהביקוש לעיצוב בוגר הוא די מוגבל בפלח הצעיר, ולכן הם מציעים חבילות הצערה אופציונליות ובולטות למרחוק, עם צבעים כמו כתום תפוז וטורקיז, שכוללות חישוקים ודיפוני פנים בצבע תואם. החבילות הללו לא מגיעות כרגע לישראל, כך שהתדמית תלויה בבחירת הלקוח. רכב ההדגמה שלנו, בצבע זהב מנצנץ, לא שידר מסר צעיר במיוחד אבל בהחלט שידר "כסף חדש".

רכב

עיצוב פנים פשוט

סף הכניסה ממוקם גבוה מהממוצע בפלח, וביחד עם תקרה גבוהה יחסית - הרכב מאפשר כניסה ויציאה נוחות מאוד לבני כל הגילאים. התחושה בתא הנוסעים אוורירית ומרווחת תודות לדפנות הצד הזקופות, משטחי השמשות הגדולים והמושב אחורי, שנע לאחור על מסילה על חשבון תא המטען.

בעת ישיבה מאחור קצת קשה להאמין שהרכב ניצב על בסיס גלגלים באורך 2.55 מטר בלבד - כמה סנטימטרים פחות מהממוצע בפלח הסופר-מיני. שני מבוגרים ממוצעי קומה יכולים להתמקם על המושב השטוח עם מרחב ברכיים וראש מתקבל על הדעת, וניתן אפילו לדחוק ביניהם מושב ילד קומפקטי. תא המטען מציע נפח שימושי, אבל פחות נדיב מסקודה קאמיק.

אחת הדרכים המקובלות בתעשייה ליצירת בידול פרימיום ולהצדקת מחירים גבוהים מהממוצע היא שדרוג תא הנוסעים באמצעות חומרים איכותיים וטכנולוגיה עילית מוחצנת. מעצבי הפנים של פולקסווגן כנראה החמיצו את השיעור הזה בבית הספר לעיצוב, וגרסת הבסיס בה נסענו הרגישה דלה ובסיסית עם לוח מחוונים אנלוגי בעיצוב פשוט ומסך מולטימדיה תקני כמו בגרסאות הבסיס של פולו, ארונה וכו'.

מתגי התפעול לקוחים מהמאגר המשותף של הקבוצה, והנהג והנוסעים עטופים במשטחים פלסטיים נוקשים שנראים ומרגישים זולים. אומנם איכות ההרכבה ובידוד הרעשים הם ברמה גבוהה, כמקובל בקבוצה הגרמנית, אבל כמה וכמה דגמים אירופים ויפנים מהדור האחרון, כולל בת הדודה סקודה קאמיק, מרגישים יותר נדיבים ומושקעים.

אפשר להתנחם בכך שפולקסווגן לא חסכה בתחום מערכות הבטיחות, ואפילו גרסת הבסיס של ה-T קרוס מצוידת בערכה מקיפה של מערכות סיוע אקטיביות, כולל בקרת שיוט מתקדמת וחיישנים היקפיים.

מנוע טורבו-בנזין עם שלושה צילינדרים בנפח 1 ליטר הוא כיום כמעט ברירת מחדל בפלח הזה, ואת המנוע של פולקסווגן כבר פגשנו באין ספור דגמים, גדולים וקטנים, של הקבוצה. גם ב-T קרוס הוא עושה עבודה יעילה, ול-115 כח סוס ו-20 קג"מ שלו אין שום בעיה להתמודד עם משקל עצמי צנוע של 1.17 טון בלבד.

המנוע לא מתקשה להאיץ את הרכב פלוס ארבעה נוסעים בעליות ארוכות ואין לו בעיה לצלוח בשלווה, תוך הפגנת יציבות כיוונית מרשימה, את כביש מספר 6 במהירויות שמקובלות בו בפועל.

כמו בכל הדגמים שמצוידים במנוע הזה, מצב התכנות הספורטיבי הוא כמעט ברירת מחדל והמצב הרגיל מיועד בעיקר לחובבי חיסכון רדומים. הדור האחרון של תיבת ה-DSG מרגיש זריז, רהוט ונטול קפריזות, וניתן לקוות שבעיות הילדות שלו נעלמו. כבר התרגלנו לקבל צריכת דלק מרשימה במנוע דומה, וגם ה-T החזיר כ-15 קילומטרים לליטר תחת רגל די אגרסיבית.

בנויה ללקוחות חוזרים

סקודה קאמיק שבה נסענו לאחרונה הציבה סטנדרטים גבוהים בתחום הנוחות, וה-T קרוס קצת עומד בצילה. ספיגת הזעזועים בעיר סבירה בהחלט וטובה מזו של הארונה, אבל שילוב בין בסיס גלגלים קצרצר וכיול מתלים גרמני ודי נוקשה משדר תחושה די קשיחה, אם כי לא קשוחה.

פסי הרעדה מסיביים עשויים להקפיץ את הנוסעים כהוגן. הכיול הזה מעניק התנהגות כביש נעימה והדוקה, שטיפוסית למותג, עם היגוי מעט כבד מהמקובל אבל די מהיר, ושלדה שמגיבה לפקודות ההיגוי בצורה מדויקת ובטוחה כל עוד לא דוחקים אותה יותר מדי. בקיצור, התנהגות שמתאימה בהחלט לבעלי כישורי נהיגה מתחת, וקצת מעל, הממוצע.

פולקסווגן T קרוס בסיסית עולה 130 אלף שקל, מה שמציב אותה קרוב לקצה העליון בפלח שלה. היא גם יקרה ב-12% מארונה FR בעלת אבזור עודף ובטווח של כ-5,000 שקל (בקיזוז הבדלי אבזור) מעל סקודה קאמיק שמרווחת ממנה.

בסך הכל מדובר במכונית יעילה וראויה, עם מנה הולמת של סטטוס. אבל המיקום הצפוף שלה על מטריצת התמורה לכסף ימשוך אליה בעיקר את הלקוחות הנאמנים מאוד של המותג פולקסווגן, שמחפשים אלטרנטיבה לגולף או לפולו וספק אם הוא יזרים למותג "דם חדש" מבחוץ. 

חלק מהמתחרות

סוזוקי ויטארה 2020

הוויטארה הפופולרית של סוזוקי מוצעת גם עם מנוע טורבו-בנזין בן שלושה צילינדרים בנפח 1 ליטר, שמייצר 110 כח סוס ו-16 קג"מ. התיבה האוטומטית היא בת 6 מהירויות וגרסת ההנעה הקדמית, שעולה 120 אלף שקל, מאיצה מאפס ל-100 ב-12.5 שניות. ב-130 אלף מקבלים גרסת 1.4 טורבו עם 140 כח סוס.

שברולט טראקס

123 אלף שקל עולה הטראקס, שארוכה וגבוהה מהפולקסווגן אבל ניצבת על בסיס גלגלים דומה. מנוע 1.4 ליטר טורבו מייצר 140 כח סוס ו-20 קג"מ ומשודך לתיבה אוטומטית בת שש מהירויות. משקלה גבוה יותר בכ-130 קילו מהפולקסווגן, האבזור הבטיחותי פחות מקיף אבל תא הנוסעים מאובזר היטב.

סיטרואן C3 איירקרוס

125 אלף שקל עולה הגרסה המאובזרת של האיירקרוס. הממדים החיצוניים דומים לפולקסווגן אבל בסיס הגלגלים הוא 2.6 מטר ותא המטען בולע 410 ליטר. המנוע הוא טורבו-בנזין עם שלושה צילינדרים בנפח 1.2 ליטר, שמייצר 130 כח סוס ומאיץ את הרכב מאפס ל-100 ב-10.5 שניות. השלדה נעימה ונוחה.

עוד כתבות

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

ביקור שר החוץ האמריקאי, אנתוני בלינקן, בישראל / צילום: אמיל סלמן-הארץ

דיווח: ארה"ב לא תטיל סנקציות על גדוד נצח יהודה

לפי ה-ABC, על היחידות ש"הפרו זכויות אדם" לא יוטלו סנקציות כמו אי העברת נשק אמריקני ● בשל ההפגנות הפרו-פלסטיניות: אוניברסיטת דרום קליפורניה הודיעה על ביטול טקס הפתיחה ● דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה ● כל העדכונים

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"