בכירה בפדרל רזרב מציעה מפת דרכים חדשה לקביעת יעד אינפלציה

ליאל בריינארד, חברת מועצת הנגידים של הפדרל רזרב, מציעה שינוי שלפיו הבנק המרכזי ייקח בחשבון פספוסים קודמים של יעד האינפלציה שלו כשהוא מחליט איך לקבוע את מדיניותו

ליאל בריינארד, חברת מועצת הנגידים של הפדרל רזרב / צילום: Evan Vucci, Associated Press
ליאל בריינארד, חברת מועצת הנגידים של הפדרל רזרב / צילום: Evan Vucci, Associated Press

בכירה בפדרל ריזרב מציעה "מפת דרכים" חדשה לקביעת יעד אינפלציה על ידי הבנק המרכזי האמריקאי כבר בקיץ הקרוב. ליאל בריינארד, חברת מועצת הנגידים של הפדרל רזרב, מציעה שינוי שלפיו הבנק המרכזי ייקח בחשבון פספוסים קודמים של יעד האינפלציה שלו, 2% בשנה, כשהוא מחליט איך לקבוע את מדיניותו. כיום הפד אינו מתחשב בהחמצות קודמות של יעד האינפלציה שלו.

השינוי מיועד לעדכן את הגישה לקביעת שערי הריבית, בעולם שבו אינפלציה וריביות הן נמוכות בהרבה מאשר בעבר. לפד יש הרבה פחות מרחב להוריד ריביות כדי להתמודד עם האטה כלכלית, והוא נשען על רכישות נכסים ותקשורת עם הציבור על כוונותיו להשאיר את הריבית ברמה נמוכה.

"כדי להיות אפקטיבי עד כמה שאפשר, השימוש בארגז כלים מורחב למניעה צריך להיות משולב באסטרטגיה חדשה שמשיגה אינפלציה ממוצעת של 2% במרוצת הזמן", אמרה בריינארד בכנס של בית הספר לעסקים באוניברסיטת שיקגו.

לדבריה, באסטרטגיה כזו של "ממוצע אינפלציה גמיש", הבנק המרכזי ישאף זמנית לאינפלציה גבוהה יותר אחרי תקופות שבהן מדד המחירים לצרכן לא מגיע ל־2% בשנה. לדוגמה, הפד ישאף לאינפלציה של 2% עד 2.5% לזמן מה, אחרי כמה שנים שבהן האינפלציה הייתה בין 1.5־2%, כפי שקרה לאורך רוב העשור האחרון. גישה כזו תהיה גמישה מפני שהיא לא תאמץ כלל מכני של ממוצע אינפלציה.

תמריץ מוניטרי אחרי האטה

בריינארד הציגה רעיון זה ואחרים, כולל תוכנית לקביעת תקרה לריביות קצרות מועד כדי לספק יותר תמריץ מוניטרי אחרי תקופות האטה, בסוף השבוע האחרון.

הפדרל רזרב צפוי לדון בהצעות הללו בחודשים הקרובים, והיו"ר ג'רום פאוול יקבל את חוות דעתם של 16 חברי הוועדה המוניטרית של הבנק שכוללת ארבעה נגידים ו־12 נשיאי בנקי הפד האזוריים. בנאומה של בריינארד ביום שישי, היא הציעה טיוטה שיכלה לגבש קונצנזוס בנושאים אלו. בריינארד, שעבדה עם פאוול במועצה המוניטרית במשך שש שנים, סיפקה בעבר איתותים חשובים על שינויים אפשריים במדיניות הפד.

הבנק המרכזי האמריקאי הפחית את הריבית הבסיסית שלו שלוש פעמים בשנה שעברה, לטווח של 1.5% עד 1.75%. זאת במטרה להחליש את השפעת ההאטה עולמית על כלכלת ארה"ב. בינתיים ירד מדד האינפלציה מתחת ל־2%, הרף המועדף על ידי הפד.