חיסון לקורונה: האג"ח הממשלתיות ממשיכות לטפס גם בימי המפולת בשוק המניות

זאת בשל היותן מחד נכס בטוח המהווה "מקלט" בימי סערה בשווקים ומאידך נכס אטרקטיבי להשקעה בתקופה של הפחתה בריבית

הבורסה בת"א / צילום: איל יצהר
הבורסה בת"א / צילום: איל יצהר

בצל המפולת בשוקי המניות, איגרות החוב הממשלתיות הארוכות הן לפי שעה האפיק המרכזי שהמשיך לייצר תשואות חיוביות גם בימי התפשטות נגיף הקורונה. בחודשיים הראשונים של 2020 זינקו מדדי האג"ח הממשלתיות הארוכות וסיפקו למשקיעים מטריית הגנה מפני השפעות הנגיף. זאת בשל היותן מחד נכס בטוח המהווה "מקלט" בימי סערה בשווקים ומאידך נכס אטרקטיבי להשקעה בתקופה של הפחתה בריבית. 

כך מדד אג"ח שקליות בריבית קבועה לתקופה של 10 שנים ומעלה עלה בכ-6.9% מתחילת השנה ואילו המדד המקביל של איגרות החוב הממשלתיות הצמודות למדד המחירים לצרכן עלה בכ-6% (למרות ירידה של כ-0.8% היום). אג"ח ממשלתית שקלית לפדיון במארס 2030 משקפת היום תשואה שנתית לפדיון של 0.6% ואילו אג"ח ממשלתית צמודה למדד המתוכננת להיפדות במאי 2029 נסחרת לפי תשואה שלילית של 0.84%.

מגמה דומה נרשמת גם בשוק הסולידי בארה"ב, שם ירדה התשואה השנתית לפדיון על האג"ח הממשלתיות ל-10 שנים, מ-1.9% בתחילת ינואר לשפל של 1.16% בסוף פברואר. בבנק לאומי ציינו היום כי ירידת התשואות בשוק האג"ח הממשלתי בארה"ב הייתה חדה במיוחד במהלך השבוע האחרון וכי "בטווח הקרוב לפחות נראה כי פערי התשואה השליליים בין ישראל לארה"ב צפויים להמשיך ולהצטמצם".

ד"ר גיל בפמן, הכלכלן הראשי של לאומי, ודודי רזניק, אסטרטג ריביות בלאומי שוקי הון, כתבו היום (א') כי "אם עד לפני כעשרה ימים השוק גילם הורדת ריבית אחת במהלך השנה הקרובה, במהלך סוף השבוע האחרון עבר השוק לגלם קרוב לארבע הורדות ריבית במהלך השנה הקרובה, כאשר הורדת ריבית מגולמת במלואה כבר בהודעת הריבית הקרובה באמצע חודש מארס. בכל הקשור לתשואות הארוכות מדובר בתשואות שפל שלא נרשמו מעולם, גם בזמן שריבית הפד הייתה ברמת השפל עד לסוף שנת 2015". השניים הוסיפו כי "היתרון הגדול של הפדרל ריזרב (פד) הינו בעובדה כי הריבית בארה"ב גבוהה יחסית ויש מקום למספר הורדות. זהו לא המצב באירופה ביפן ובמידה רבה בבריטניה".

"גם בישראל דרגות החופש של בנק ישראל כאמור מצומצמות מאוד ולפחות כרגע לא נראה עדין כי אנחנו בתסריט של גלישה גם בישראל לרמת ריבית שלילית. בנק ישראל בהודעת הריבית הדגיש את הנכונות להפחתת ריבית ולצעדים נוספים בהמשך על פי הצורך שעשוי להתעורר לנוכח ההתפתחויות הכלכליות השונות".

עוד ציינו בכירי לאומי כי "התממשות של תרחיש פסימי במידה רבה יותר מזה שבנק ישראל מציין, לפיו תושג השתלטות על המגיפה רק לקראת סוף יוני 2020, עלולה, לפי אומדננו, להאט את צמיחת המשק הישראלי בשנת 2020 באופן משמעותי יחסית, שמשמעותו צמיחה נמוכה מ-2%. זאת, לצד עלייה מסוימת בגירעון התקציבי ובשיעור האבטלה, ירידה זמנית באינפלציה והורדה, ככל הנראה, של ריבית בנק ישראל".

לפיכך ממשיכים השניים להמליץ על החזקה במח"מ בינוני-ארוך ומדגישים את האטרקטיביות של התשואות ל-20 שנה ומעלה, לאור ירידת התשואה באג"ח ל-10 שנים. השניים מעדיפים גם את האפיק השקלי הלא צמוד, וזאת מאחר שלדבריהם "לנגיף הקורונה צפויה השפעה דפלציונית על המשק הישראלי בוודאי בחודשים הקרובים. המשך ירידת מחירי הנפט בעולם צפוי להמשיך וללחוץ את מדדי המחירים הקרובים כלפי מטה".