גרמניה | פיצ'ר

נפתח המרוץ להחלפת מרקל: האם כלכלת גרמניה מוכנה לקנצלר גבר?

ההולך ומתחמם המרוץ על ראשות המפלגה השמרנית בגרמניה (CDU), שיסייע לקבוע גם מי יחליף את הקנצלרית אנגלה מרקל בראש הכלכלה הגדולה ביותר באירופה

קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל / צילום: מייק סגר, רויטרס
קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל / צילום: מייק סגר, רויטרס

"האם גרמניה מוכנה לקנצלר גבר?", תהה באירוניה בשבוע שעבר השבועון הגרמני "דר שפיגל", עם פתיחת המרוץ ההולך ומתחמם על ראשות המפלגה השמרנית (CDU), שיסייע לקבוע גם מי יחליף את הקנצלרית אנגלה מרקל בראש הכלכלה הגדולה ביותר באירופה. 

ביום שלישי האחרון הודיעו שני המועמדים המובילים באופן רשמי על התמודדות, אחרי חרושת שמועות והדלפות. מצד ימין של המפה הפוליטית, עם גישה פרו-עסקית, אחרי יותר מעשור מחוץ לפוליטיקה ואחרי שעמד בראש דירקטוריון קרן ההשקעות "בלאק-רוק" בגרמניה - ניצב פרידריך מרץ (64). הוא נחשב לכוכב-עבר של המפלגה, שנסיקתו טורפדה על ידי מרקל אי שם בתחילת הכהונה שלה. מרץ שנתמך על ידי הלובי העסקי של המפלגה, הבטיח בעבר לפשט את חוקי המס של גרמניה עד "שיוכלו להיכתב כולם על תחתית של כוס בירה". הוא גם נתמך על ידי כוחות חזקים בתוך המפלגה, ובתוכם יושב ראש הפרלמנט הגרמני וולפגנג שויבלה. 

מולו יתמודד ארמין לאשט (59), ראש ממשלת אחת ממדינות המחוז הגדולות בגרמניה, נורדריין-וסטפאליה, שנחשב יותר ממרץ ל"ממשיך דרכה" של הקנצלרית ושייך לזרם המרכזי יותר במפלגה. לאשט הביע בעבר עמדות התומכות בהגירה ובאינטגרציה של הקהילה הטורקית הגדולה במדינה, ונחשב למקורב למרקל. מי שיחזק את מועמדותו, באופן מפתיע, הוא שר הבריאות יינס שפאן (39), שהודיע כי לא יתמודד בעצמו על ההנהגה אלא ישמש כסגנו. ברית זו היא אחת ההתפתחויות המפתיעות של הימים האחרונים. המועמד השלישי, נורברט רוטגן (54) מגיע מהשוליים, וינסה אולי לנצח כמועמד של פשרה בין שני המחנות. התשובה לשאלה של ה"שפיגל", מחוסר ברירה אחרת, לפיכך, תהיה חיובית. 

ההצבעה על תפקיד יושב ראש המפלגה - שאותו מפנה מי שהיתה אמורה להיות היורשת של מרקל אך פרשה לפני שבועיים, אנגרט קראמפ-קארנבאואר - תתנהל בקונגרס מיוחד בן יום אחד שיתקיים ב-25 באפריל. מי שייבחר, יכהן כראש המפלגה, תפקיד נפרד מתפקיד הקנצלרית (ראש הממשלה מטעם המפלגה), ומרקל צפויה להמשיך ולכהן בתפקיד. היא הבטיחה לעשות זאת עד ספטמבר 2021 אולם ספק אם תממש את הבטחתה עם מועמד כמו מרץ ייבחר. במקביל, מי שייבחר לתפקיד ייחשב מיד למועמד המוביל להחליף אותה גם כמועמד לראשות הממשלה. 

אחרי עשור וחצי של כהונה, המרוץ מזרים דם חדש במפלגה השמרנית. "הכלכלה חוזרת למרכז הבמה של ה-CDU ", הכריז העיתון הכלכלי "הנדלסבלאט" על ההתמודדות, ואמר כי בעוד מרקל העניקה את משרד האוצר לסוציאל-דמוקרטים, ואימצה עמדות משמאל ומימין, כולל השקעה עצומה בתחום הירוק, מי שייבחר מבין המועמדים צפוי להציב את המפלגה שוב לצדם של העסקים במדינה. לאשט אולי ידאג קצת יותר לתעשייה הכבדה של גרמניה, מרץ ינסה לדאוג קצת יותר לחברות ה"מיטלשטנד" (עסקים משפחתיים לא-גדולים), שהאיגודים שלהם תומכים בו כבר יותר משנה, אולם שניהם אמורים להחזיר את המפלגה למסלול בו ניצבה עד שמרקל שינתה את הכללים בפוליטיקה הגרמנית. כלי תקשורת אחרים התייחסו לשאלה אם המפלגה "תשבור ימינה" כדי לנסות ולזכות מחדש בקולות שאבדו לטובת המפלגה המתנגדת להגירה "אלטרנטיבה לגרמניה", והעריכו כי מרץ צפוי לקחת אותה רחוק יותר בכיוון זה מלאשט. 

בכל מקרה, תקופה של אי-ודאות פוליטית תסמן את החודשים הקרובים, שבהם מעמד הקנצלרית יהיה בספק, וגם עצם קיומה של הקואליציה הרחבה שהיא מובילה עם הסוציאל-דמוקרטים.