מחריפים צעדים בשל הקורונה: אלה 11 ההנחיות החדשות של משרד הבריאות

משרד הבריאות וראש הממשלה הודיעו על בידוד של 14 יום לשבים מכל היעדים בחו"ל וכן על איסור כנסית זרים ממדינות אלו • יבוטלו כנסים ואירועים עם מעל 5,000 איש • על פי הערכות משרדי הבריאות והפנים, לפחות 50 אלף ישראלים יהיו בבידוד‎

מחטאים את כנסיית שינג'ונג'י בעיר דאגו / צילום: Yonhap, רויטרס
מחטאים את כנסיית שינג'ונג'י בעיר דאגו / צילום: Yonhap, רויטרס

משרד הבריאות מודיע על מגבלות נוספות בשל התפשטות נגיף הקורונה, החל מהיום, ובהם בידוד של 14 יום לשבים משוויץ, אוסטריה, צרפת, ספרד, גרמניה, וכן על איסור כניסת זרים ממדינות אלו. בנוסף, יבוטלו כנסים ואירועים עם מעל 5,000 איש, והטלת איסור על עובדי מערכת הבריאות והמערכות החיוניות לנסוע לחו"ל. ההוראה חלה רטרואקטיבית - כלומר אדם שחזר מאחד היעדים האלו לפני פחות מ-14 ימים יצטרך להיות בבידוד עד להשלמת התקופה. למשל: אם אדם חזר ביום שישי מאוסטריה, אז הוא חייב בבידוד עד ה-12 למרץ (8 ימים בלבד).  במשרדי הבריאות והפנים מעריכים היום, כי בעקבות ההנחיות החדשות עליהן החליטו היום ראש הממשלה ומשרד הבריאות, לפחות 50 אלף ישראלים יהיו בבידוד‎.

11 הצעדים החדשים להתגוננות מפני הקורונה עליהם הכריז הערב משרד הבריאות:

1. כל הישראלים השבים מכל יעד בחו"ל יחוייבו בבידוד בית למשך 14 יום. ההחלטה רטרואקטיבית מיום עזיבת היעד.
2. זרים ממדינות אלו לא יוכלו להיכנס לישראל, אלא אם יציגו יכולת מוכחת לבידוד בית. יישום החלטה זו ייכנס לתוקף בימים הקרובים.
3. חל איסור גורף לקיום כנסים בינלאומיים בישראל.
4. תושבי ישראל השבים מכינוסים בינלאומיים בכל מקום בחו״ל חייבים גם הם בבידוד בית של 14 יום.
5. חל איסור גורף על עובדי מערכת הבריאות לצאת לחו"ל.
6. חל איסור לקיים אירועים המוניים והתקהלויות מעל 5,000 איש.
7. אנשים שחזרו מכל יעד בחו"ל ב-14 הימים האחרונים לא רשאים להשתתף בהתכנסויות של מעל 100 איש.
8. המשרד ממליץ לנציב שירות המדינה לאסור באופן גורף יציאות עובדים לחו"ל.
9. המשרד ממליץ לבני 60 ומעלה ולבעלי מחלות רקע כרוניות כגון מחלות לב, סכרת, יתר לחץ דם, מחלות נשימתיות או דיכוי חיסוני להימנע מהתקהלויות וממגע עם אנשים ששבו מכל יעד בחו״ל או בעלי תסמינים או אנשים החשודים כחולים.
10. תיירים ששהו באיראן, עיראק, סוריה או לבנון ב-14 יום האחרונים לא יורשו להיכנס לישראל.
11. משרד הבריאות ממליץ להקפיד הקפדה יתרה על היגיינה ולהימנע מלחיצות ידיים.

ההשפעה של פרסום הנחיות משרד הבריאות כבר ניכרת בשטח. עשרות נוסעים בנתב"ג ירדו מטיסת איזי גט שהייתה אמורה להמריא לברלין. מיד כששמעו את ההנחיות החדשות, הנוסעים קמו וביקשו לרדת מהטיסה.

"בריאות וכלכלה הולכים יד ביד"

"אנחנו לא אוהבים את זה שבאים מכל העולם ואין שליטה מאיפה באו. זה לא רחוק ממגפה, זה משהו עולמי יש מדינות שעדיין לא הפנימו את חומרת המצב. יש מדינות שעדיין לא הפנימו עד כמה חמור המצב, ואנחנו בודקים את זה מדי יום", אמר שר הבריאות, יעקב ליצמן. "חלק מהנדבקים שהו באיטליה ולא דיווחו על כך, ואנשים נפגעו בדרך. אנחנו לא נהסס לעשות שום דבר. נעשה הכל כדי להחמיר איפה שצריך".

"אני מבין את ההשלכות הכלכליות, אם לא ננקוט בצעדים האלה, ההשלכה הכלכלית תהיה חזקה הרבה יותר. בריאות וכלכלה הולכים יד ביד, כשהבריאות הולכת צעד אחד קדימה. אנחנו נעשה הכל שכשהאירוע הזה ייגמר, נסתכל אחורה ונראה שהיינו בין המדינות שהתמודדו עם כך הכי טוב", אמר מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב. "יש 15 איש שחולים בישראל, ואנחנו יודעים ממי ומתי נדבק כל אחד מהאנשים. האירוע בשליטה, כאשר יש מדינות אחרות שכבר לא נמצאות במצב הזה. המטרה שלנו היא להאט את הקצב ולשמור על היכולת לזהות את האנשים שנדבקים. המסדר של ארגון הבריאות העולמי הוא: תהיו מהירים, וזה מה שאנחנו עושים. אנחנו רוצים להגיע לאנשים מהר ולבודד אותם, כדי לצמצם את פוטנציאל ההדבקה. זו הדרך הנכונה לשטח את העקומה. זה נראה כמו נטל גדול על הציבור, אבל האלטרנטיבה יותר גרועה. מדינות שלא עושות את זה, מגיעות לצעדים קשים יותר. באיטליה סוגרים בתי ספר וביפן מדברים על דחיית האולימפיאדה".

במשרד הבריאות הדגישו כי המצב בישראל בשליטה, וכי אין בנמצא חולה שנדבק בנגיף ולא שהה בחו"ל או בקרבת אדם ששהה בחו"ל. הצעדים שנקטנו עד עכשיו הוכיחו את עצמם, כשהשיקול המוביל הוא בריאות הציבור. ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הדגיש כי המטרה היא להאט את התפשטות הנגיף בישראל. "צריך להקפיד הקפדה אדירה על היגיינה אישית, ובין היתר להימנע מלחיצת ידיים. אם נמשיך לפעול כפי שאנחנו עושים, מדי יום ומדי שעה להיערך בהיערכות יתר נכונה - נוכל לצלוח את המשבר הזה יותר טוב מכל מדינה אחרת, כפי שאנחנו צולחים אותו כרגע".

גרמניה: מעל 200 מקרים מאומתים, שר הכלכלה שוקל תמריצים כלכליים

בגרמניה נרשמו נכון להיום כ-202 מקרים מאומתים של קורונה. כפי שנעשה במדינות אירופיות אחרות, הרשויות בגרמניה מנהלות חקירה אפידמיולוגית לגבי כל מקרה, ומציבות בבידוד מי שהיו במגע קרוב עם החולים. הן גם יוזמות ביצוע בדיקות זריזות למי שחשודים כנשאים של הנגיף. ביומיים האחרונים הגיע הנגיף לראשונה לברלין - יעד פופולרי בקרב ישראלים, שממנו יש ארבע טיסות ביום; שבעה מקרים דווחו עד כה בברלין, שניים מהם קשורים לביקור באיטליה ולגבי האחרים - לא ברור מקור ההידבקות. ברחובות ברלין אין השפעה ניכרת על העסקים או על התנועה. בתחבורה הציבורית נדיר לראות תושבים חובשי-מסכות, בין השאר משום שלא ניתן להשיג אותן יותר בבתי המרקחת.

מוקד ההתפרצות החמור ביותר בגרמניה נמצא בהיינזברג שבמערב המדינה, במדינת המחוז נורדריין וסטפאילה, שם אותרו עד כה כ-75 מקרים, רובם קשורים לזוג בשנות ה-40' לחייהם שחזר מחופשה באיטליה. בתי ספר נסגרו ברחבי המדינה במוקדי ההתפרצויות, בידוד ביתי נקבע לאלפי אנשים וכאמור - כמה מאות בני אדם מאושפזים. ההתפרצות בגרמניה גרמה לביטול יריד התיירות הגדול שתוכנן להתקיים בימים אלה, ולביטול שלל אירועים אחרים ברחבי המדינה. שר הכלכלה הגרמני פיטר אלטמאייר הודיע כי הוא שוקל תוכנית תמריצים שתסייע לעסקים הקטנים והבינוניים במקרה של התפרצות רחבה יותר.

צרפת: איסור על התקהלויות של מעל 5,000 בני אדם במתחמים סגורים

בצרפת נרשמו נכון להיום כ-212 מקרים מאומתים של קורונה, וארבעה קורבנות. בדפוס הדומה לזה שנרשם באיטליה ובגרמניה, בתחילה היו המקרים במדינה קשורים להידבקות בסין, אולם בימים האחרונים נראה כי יש עדויות להפצה מקומית, בין השאר בכנסייה בעיר מילוז (Mulhouse), ליד הגבול עם שוויץ וגרמניה. לפחות 100 בתי ספר ואוניברסיטאות במדינה נסגרו זמנית בגלל חשד להתפרצות מקומית של הנגיף, במיוחד בבריטני ובאואז. הממשלה אסרה על התקהלויות של יותר מ-5,000 בני אדם ב"מתחם סגור", והעובדים במוזיאון "לובר" העדיפו שלא לפתוח אותו למבקרים בימים האחרונים מחשש להידבקות בנגיף. בנוסף, בעקבות חשש של גורמי רפואה ממחסור במסיכות וציוד חיטוי הודיעה אתמול הממשלה על "הלאמת" מוצרים אלה, וכי היא תהיה אחראית לספק אותם לשירותי הבריאות. כ-15 מיליון מסכות הוצאו ממחסני החירום ומבתי אבות ומרכזים רפואיים אחרים, ויועברו לפי ראות הממשלה לגורמים המטפלים.

בספרד, שגם ממנה נאסרה כניסת תושבים לישראל, וישראלים השבים ממנה זקוקים לבידוד, מספר החולים עלה היום ל-167. מקרים התגלו במדריד וגם במיורקה. עד כה, גבר אחד, בן 69, מת כתוצאה מהמחלה, בעיר ולנסיה. כמו רבים מהחולים האחרים, גם הוא היה בביקור באיטליה בשבועות האחרונים. המדינה הכריזה כי כל משחקי הכדורגל והכדורסל ישוחקו ללא קהל, כדי למנוע את החמרת ההתפרצות.