מחקר: נשים שקודמו לתפקידים בכירים מתגרשות יותר מגברים

לדברי החוקרים, סיכויי הגירושים גברו גם כי נשים שקודמו לתפקידים בכירים יכלו למצוא פרטנרים אחרים מתאימים בסביבתן

גירושים / צילום: שאטרסטוק
גירושים / צילום: שאטרסטוק

סיכוייהן של נשים שקודמו למנכ"ליות להתגרש בתוך שלוש שנים מהמינוי גבוהים פי שניים לעומת גברים שקודמו לתפקידי מנכ"ל - כך עולה ממחקר בינלאומי חדש שפורסם בינואר ב-American Economic Journal: Applied Economics. הנתונים מובהקים יותר כאשר מדובר בנשים שניהלו מערכת יחסים מסורתית ופחות שוויונית עם בן הזוג.

המחקר, שנערך באוניברסיטת שטוקהולם, שבדיה, בחן את סיכויי הגירושים של גברים ונשים שהתקדמו בזירה הפוליטית, במגזר הציבורי ובמגזר הפרטי. לפי הממצאים, נשים שקודמו לתפקידים פוליטיים כמו ראשות עירייה ופרלמנט אחרי בחירות הכפילו את סיכוייהן להתגרש מבן הזוג. נשים שקודמו לתפקיד בכיר במגזר הציבורי העלו את סיכויי הגירושים ב-10%. מגמה דומה נמצאה גם בקרב רופאות, שוטרות ורוקחות בתפקידים בכירים. סיכויי הגירושים של גברים בתפקידים דומים לא הושפעו מהקידום.

במגזר הפרטי בחנו החוקרים נתוני 715 גברים ו-105 נשים מתחת לגיל 61, שמונו לתפקיד המנכ"ל בחברות פרטיות עם 100 עובדים ויותר. לדברי החוקרים, סיכויי הגירושים גברו גם כי נשים שקודמו לתפקידים בכירים יכלו למצוא פרטנרים אחרים מתאימים בסביבתן.

"העצמת נשים משליכה לא רק בפן העסקי, שבו נשים מטפסות למשרות נחשקות, אלא גם בפן האישי, שבו נשים לא נתפסות עוד כגורם מוחלש מבחינה חברתית, אלא להיפך", אומר עו"ד אוהד הופמן, מומחה לדיני משפחה וירושה ממשרד הופמן פרידנברג. "בהקשר זה, התמורות החברתיות השפיעו גם על מערכת המשפט, וכיום כאשר בני הזוג המתגרשים הם הורים לילדים קטינים, ההלכה של בית המשפט העליון בישראל מאזנת בין היכולת הכלכלית היחסית של ההורים. כך, ייתכן מצב שבו האם תשלם דמי מזונות ילדים לאב". 

עו"ד אוהד הופמן  / צילום: הופמן פרידנברג
 עו"ד אוהד הופמן / צילום: הופמן פרידנברג