עם היד על השאלטר: הכירו את האיש ששלח עשרות אלפי ישראלים לבידוד

הוא נחשב ליד ימינו של ליצמן וידוע ביכולות המו"מ הקשוחות שלו מתקופתו באוצר • כך מוביל מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב את המלחמה בנגיף הקורונה

משה בר סימן טוב  / צילום: שלומי יוסף, גלובס
משה בר סימן טוב / צילום: שלומי יוסף, גלובס

התגובה הישראלית למגיפת הקורונה הייתה עד כה שונה מזו של חלק מהמדינות שהיו בסיכון. בהכללה, נסגרו גבולות מול מדינות רבות יותר, סורבה כניסה לישראל ממדינות רבות יותר וכשהגיעה המחלה בכל זאת לישראל, הוטלו על הציבור מגלות חמורות יותר. מי שמנחה את הקו הזה הוא סגן שר הבריאות יעקב ליצמן, ומי שמוציא אותו לפועל הוא מנכ"ל המשרד משה בר סימן טוב. אז מיהו בר סימן טוב, ששולט היום בגורלנו?

משה בר סימן טוב המכונה "ברסי", אינו רופא אלא הגיע מן העולם הכלכלי. הוא החל את הקריירה באוצר, ואחר כך בביטוח לאומי, שם שימש בין היתר כרכז תחום הבריאות והיה חבר בסל הבריאות. לאחר מכן שימש במגוון תפקידים במגזר הפרטי, כציר כלכלי בשגרירות ישראל בוושינגטון, וגם כסגן הממונה על התקציבים באוצר. בתפקיד זה באוצר, הוא ניהל מטעם האוצר את המו"מ עם הרופאים במסגרת סכסוך העבודה שהוביל לשביתת הרופאים ב-2011, וכונה "השוטר הרע" של האוצר בפרשה.

מינויו ב-2015 למנכ"ל משרד הבריאות התקבל בהתנגדות ההסתדרות הרפואית אשר הגישה גם בג"ץ נגד המינוי, אך מינויו אושר והוא הפך למנכ"ל הראשון שאינו רופא. בר סימן טוב נחשב ליד ימינו של ליצמן, איש "יהדות התורה". גורם המכיר את השניים מספר: "ליצמן הוא זה שמתווה את האסטרטגיה ובר סימן טוב מוציא לפועל. הם עובדים כצוות. לעיתים קרובות ההחלטות מתקבלות על ידי בנימין נתניהו, שמאוד מעורב במשרד.

בתחום הקורונה ההנחיות מגיעות חד משמעית מנתניהו. "בר סימן טוב הוא איש פוליטי מאוד משופשף, בזכות כל המאבקים שניהל באגף התקציבים. הוא יודע לעבוד בצורה טובה מאוד מול המשרדים האחרים, לייצר משברים ולעשות ספינים כדי להוציא תקציבים מהאוצר". גורם נוסף שהיה בקשר עם בר סימן טוב בעבר טוען, כי מלבד עבודת הצוות הצמודה שלו עם הגורמים שמעליו בהיררכיה, "הוא גם נוטה לגבות חזק מאוד את מי שמתחתיו, לפעמים גם בהחלטות שנראות מן הצד כמאוד לא פופולריות".

נהנה ממאבקים פוליטיים

בר סימן טוב זכה באגף התקציבים לתדמית של אדם עמיד מאוד בפני לחצים שאף נהנה ממאבקים פוליטיים, גם כשהם מתקיימים מול אוכלוסיות שאינן חזקות, כמו המתמחים ברפואה. בראיון ל"גלובס" באותה תקופה הודה כי הוא נהנה מן המאבק, אבל ציין: "יש לי אולי התבטאויות ציניות, אבל תפיסת העולם שלי לא צינית".

תכונות אלה באו לידי ביטוי בשבועות האחרונים כאשר משרד הבריאות קיבל החלטות מהירות לגבי סגירת גבולות, וכעת גם לגבי מניעת התכנסויות. אולם מבחינת הרופאים, התכונות הללו מופנות כעת יותר לעזרתם, ופחות נגדם.

למרות היכולות הפוליטיות של בר סימן טוב, ההשקעה של הממשלה במערכת הבריאות היא מהנמוכות בין מדינות ה-OECD, ושיעור ההשתתפות הממשלתי של ישראל בבריאות של האזרחים גם הוא מן הנמוכים בעולם. בר סימן אמר כי המערכת אכן יעילה, אך השקעה נוספת הייתה יכולה להוביל לתוצאות טובות יותר. כעת ניתן יהיה לראות האם מערכת הבריאות, שההשקעה הנמוכה בה עד כה לא באה לידי ביטוי מלא בתוצאות, יכולה לעמוד גם במשבר הקורונה.