בדרך לסגר מלא ומחסור חמור במזומן? הקורונה לא עוצר את הפייק ניוז

מתקפת הפייק ניוז של נגיף הקורונה הגיעה היום גם למגזר העסקי • הקורבן הפעם היה בנק הפועלים, שהודעה מזויפת הודיעה על סגירת סניפיו • וגם: אנשי משרד הבריאות נאלצים להתמודד עם ידיעות שקריות בזמן שהם מנהלים משבר בריאותי חסר תקדים

ישראלים שהיו בבידוד עם חשש לקורונה הולכים להצביע בבחירות בקלפי מיוחד / צילום: Ariel Schalit, AP
ישראלים שהיו בבידוד עם חשש לקורונה הולכים להצביע בבחירות בקלפי מיוחד / צילום: Ariel Schalit, AP

התפשטות וירוס הקורונה ברחבי העולם הובילה גם ל"וירוס" מזן אחר לחלוטין: מתקפת פייק ניוז הנמשכת לאורך כל שעות היום, ברשתות החברתיות ובווטסאפ. היום, הגיעה המתקפה גם למגזר העסקי; זייפנים הפיצו הודעה בשם בנק הפועלים, שבה בדו סיפור מפורט כי הבנק "נאלץ לקחת החלטה כבדת משקל, במסגרתה כל עובד אשר יכול לבוא במגע עם לקוח - עבודתו נפסקת לאלתר החל מיום א' הקרוב. בתחילת השבוע נעדכן לגבי פתיחת סניפי חירום. יצוין כי מימון מלא של 100% ימי היעדרות אלו יבוצע ע"י וע"ח הבנק". אם לא די בכך, הרחיקו לכת מפיצי ידיעת הכזב בעוד צעד אחד, וכתבו כי "מחקר ניהול סיכונים שערכנו קיימת אפשרות בסיכוי סביר של מחסור חמור במזומן בתקופה הראשונה במכשירים אוטומטיים. תבוא על כך הודעה מסודרת לכלל לקוחות הבנק".

והאמת? לא היו דברים מעולם - מדובר בפייק מוחלט מן המסד עד הטפחות. הבנק מיהר להוציא הבהרה לכלל העובדים, שבה כתב: "בשעות האחרונות מופצת הודעה שקרית בשם בנק הפועלים לפיה ניתנה הנחייה למרבית העובדים שלא להגיע אל מתקני הבנק. מדובר בהודעה כוזבת חסרת שחר שאיננה מטעם הבנק - אנו ממשיכים לפעול בהתאם להנחיות משרד הבריאות וככל שתהיינה התפתחויות נעדכן את העובדים באמצעים המקובלים הרשמיים".

סגר רחב על ישראל? שקר

בנק הפועלים הוא אמנם מצטרף חדש למערכה, אך גופי הבריאות נדרשים להתמודד שעה שעה עם הודעות מזויפות הזורעות פאניקה ציבורית רבה. אמש הופצה הודעה קולית של אישה, שטענה שהיא יודעת בוודאות על כך שמשרד הבריאות מתכנן להטיל סגר רחב על ישראל לאחר חג הפורים: "יש לנו מישהי שאנחנו מכירים שקרובת משפחה שלה עובדת במשרד הבריאות. הם מתכוונים לעשות סגר של שבועיים על המדינה. לא עבודה, לא מכולות ולא נסיעות. אף אחד לא יצא מהבית. זה מידע מסווג!! תצטיידו באוכל!!". גם המקרה הזה, לא היה ולא נברא. משרד הבריאות, העוסק כעת בניהול משבר בריאות חסר תקדים, נדרש מדי כמה שעות לפנות את אנשיו להוצאת תגובות המבהירות כי לא היה ולא נברא, ומפצירות בציבור להתעדכן דרך ערוצי התקשורת או אתר המשרד.

לאורך השבועות האחרונים, מופצות הודעות שקריות בהן מזייפים אנשים שלא ברור מה המניע שלהם, צילום מסך של אתרי חדשות, ובהם הם כותבים את כל אשר עולה על דעתם. זה קרה בשבוע שעבר למעריב, אך ידיעות הכזב הרבות ביותר, מופצות כשהן מזייפות את דף הבית של אתר החדשות YNET. אמש, זויפה ידיעה הטוענת כי הקורונה הגיעה לפירמת הייעוץ EY שהחליטה לשחרר את כל עובדיה הביתה עד להודעה חדשה, היום הופץ צילום שקרי הטוען כי לפי משרד הבריאות "יוצאי יהדות תימן פיתחו עמידות לקורונה".

בשבוע שעבר פורסמו ידיעות מפוברקות העושות שימוש שקרי בדף הבית של ynet לפיהן ישנו חולה בדבוריה, עוצר הוטל על מושב דבוריה, וזו רשימה חלקית ביותר, כמובן. "זיופי מסך הבית שלנו זו רעה חולה כבר זמן רב, הרבה לפני פרוץ הקורונה. כל זב ומצורע שרוצה לקדם איזשהו פייק, עושה פוטו-שופ שקרי ומפיץ בווטסאפ", אומר ל"גלובס" יון פדר, העורך הראשי של ynet , ומסכם בהמלצה לציבור: "העצה שלי: אל תפיצו צילום מסך כלשהו בטרם נכנסתם ל-ynet ובדקתם שהוא אמיתי. ב-99.9% מהמקרים מדובר בפייק. מי שבאמת מצטט את ynet יעשה בדרך-כלל לינק".