נתניהו: "אנחנו מקצים חבילה מיידית של 10 מיליארד שקל, ניתן סיוע נוסף"

רה"מ וראשי האוצר מסרו היום הצהרות על ההיערכות הכלכלית להשלכות נגיף הקורונה • חלוקת התמיכה: מיליארד שקל למשרד הבריאות ומיליארד שקל נוספים לצרכים מיוחדים, כמו משטרת ישראל, שירותי הכבאות ובתי הסוהר • הקרן לעסקים שנפגעו תוכפל מ-4 מיליארד שקל ל-8 מיליארד שקל

ראש הממשלה בנימין נתניהו במסיבת העיתונאים היום / צילום: לע"מ
ראש הממשלה בנימין נתניהו במסיבת העיתונאים היום / צילום: לע"מ

ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר האוצר משה כחלון, שר הכלכלה אלי כהן, נגיד בנק ישראל אמיר ירון ומנכ"ל משרד האוצר שי באב"ד מסרו היום (ד') הצהרות על ההיערכות הכלכלית להשלכות נגיף הקורונה. "המצגות יהיו קצרות, אחריי ידברו שר האוצר, מנכ"ל משרד הבריאות. אני אהיה חייב לעזוב לשיחה עם דבי ברקס, האחראית האמריקאית", אמר בנימין נתניהו.

"אנחנו מקיימים קשר רצוף דרך המל"ל, וזה חיוני לטיפול במשבר. היום הדיון הוא כלכלי. אנחנו עוקבים מקרוב, לקורונה יש השפעה גדולה על המשק העולמי ושלנו. אנחנו נכנסים למשבר הזה במצב כלכלי טוב יחסית, אבטלה נמוכה, צמיחה גבוהה, יחס חוב-תוצר טוב. המערכת הבנקאית שלנו איתנה. אלה הם יתרונות גדולים בכניסה למשבר הזה", המשיך נתניהו. "ועם זאת, יש כאן אתגר גדול שכולם מרגישים אותו, וניתן לטפל בו באופן שנצלח את המשבר בשלום. לא בלי קושי, לא בלי הקרבה, אבל יחד בצורה מיטבית. מטרתנו היא לאפשר תפקוד רציף של המשק. אנחנו מקצים חבילה מיידית של 10 מיליארד שקל - 6 מיליארד שקל על 4 מיליארד שכבר אמרנו. זו עזרה ראשונה ככל שנידרש. נעקוב על בסיס יומיומי. ניתן סיוע נוסף.

"מיליארד שקל ילכו להצלת חיים, מערכת הבריאות. אם מישהו עובר את זה כשפעת, לא קרה כלום, אבל אם יהיה לזה משמעות של חיי אדם... אנחנו מגדילים את מלאי התרופות, לאפשר הצטיידות רפואית והכנת צוותים רפואיים, הכנת בתי חולים. 

"הנושא השני - הגדלת קרן סיוע לעסקים. תקציב הקרן עולה מ-4 מיליארד שקל ל-8 מיליארד שקל אחרי התייעצות עם שר האוצר והנגיד. מגדילים את הקרן פי שניים. מבקשים מעסק שנפגע, הוא זכאי לבקש מן הקרן, הורדנו את הריביות. כל אחד יכול לפנות ולבקש עזרה, שזה יהיה ברור.

"פתחנו אתר ייעודי, כדי להיות נגישים ולאפשר לכם לפנות ולבקש עזרה. הבנקים היו סגורים אתמול, אבל מיד נדע מה היקף הפניות. ענף התיירות יקבל עדיפות. אבל כל עסק שנפגע יכול לפנות ולבקש סיוע באמצעות קרן תזרימית. 

"מלאים - אין מחסור של סחורות בישראל. רוב התעבורה שלנו היא ימית, ונדאג שהיא לא תיפגע. נבצע הקלות ליבואנים בהכנסת חומרי גלם, לא יהיה מחסור בחומרי גלם. אספקת אוויר - נעשה כל מה שצריך כדי לאפשר. נגייס את חיל האוויר ואת חברות התעופה. ענף התעופה הוא נפרד, וניתן לו טיפול פרטני ונפרד. חשוב להבין שזה עורק החיים שלנו, ונשמר אותו. לכן ענף התעופה יקבל סיוע שלא קשור ל-10 מיליארד שקל. 

"מיליארד שקל נוסף יינתנו לצרכים ייחודים - זה כולל משטרה, כבאות, בתי סוהר, ואנו חושבים איך לטפל בבתי הסוהר, כאשר לא ניכנס לבעיות שראינו במדינות אחרות. שמירה על שירותים חיוניים, אסדות הגז, בתי אבות ועוד. כל זה עזרה ראשונה, ונעקוב ונעניק סיוע נוסף". 

"הצמיחה הגבוהה מסייעת לנו להתמודד" 

שר האוצר משה כחלון אמר כי "כפי שאמר נתניהו, אנו נכנסים למשבר הזה כשהמשק במצב טוב, עם אבטלה נמוכה, למרות שאנחנו רואים פיטורים מענף התיירות. קיבלנו דיווח על פיטורים משירות התעסוקה. אבל בשל המצב הטוב, אפשר יהיה להחזיר חובות ולשמור על דירוג גבוה".

"הצמיחה הגבוהה מסייעת לנו להתמודד. במשרד האוצר יש ישיבות יומיות עם בנק ישראל ועם משרד הכלכלה. אנו עוקבים שעה אחרי שעה ומגיבים בהתאם", המשיך כחלון. "גייסנו גם צוות חוץ-ממשלתי, אנשים בכירים מהשוק. העמדנו קרן שרובה להלוואות לעסקים, לתזרימים. לפי הדיווחים, יש התעניינות גדולה בקרן הזו. עסקים פונים ומתחילים לקבל את הכסף. זה עניין של בין שבוע ל-9 ימים עד שמקבלים את הכסף. ההליך נגיש, לא מסורבל, כל עסק יכול לגשת בצורה פשוטה ויעילה ולקבל את ההלוואה בתנאים מאוד טובים, ריבית נמוכה. הערבות שצריך לשים מאוד נמוכה, לא כמו בעבר. 

"אנחנו בתקופה לא קלה. לא נסתיר את זה ולא נייפה את זה. זהו אירוע שלא הכרנו בעבר, ואנחנו לא יודעים איך הוא יסתיים. הכול בניצוחו של ראש הממשלה. אם המגיפה לא תיפסק, אנחנו נוציא סט כלים נוסף למשק".

שר הכלכלה אלי כהן אמר כי "אחד הדברים החשובים ביותר הוא שהתעשיות ימשיכו לייצר, זו שרשרת האספקה ליבוא ויצוא, קווי השילוח פועלים, ואנחנו נערכים לכל התרחישים. כרגע הכול פועל בסדרו, אבל אנחנו בתיאום עם המל"ל כדי שיהיה המשך. *6680 זה המוקד של משרד הכלכלה. יש פרטים באתר של המשרד. המטרה היא לסייע לעסקים". 

כהן התייחס להצטיידות מזון על-ידי אזרחים ואמר כי "אין הנחיות לאגירת מזון, ואין הצדקה לכך. אנחנו בקשר עם הרשתות הקמעונאיות. יש להן מלאי. הקורונה לא עוברת באמצעות מוצרי מזון, ויש ייצור מזון בתוך המדינה שמממשיך כסדרו. הכול מספיק מלאי לחודשים קדימה, וזה בלי להביא בחשבון את מלאי החירום". 

"מטרת-העל - לתמוך בפעילות הכלכלית"

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, אמר כי "בנק ישראל, ואני בראשו, ננקוט כל צעד להגן על המשק. מטרת-העל היא לתמוך בפעילות הכלכלית של המשק. כך שיוכלו לצלוח את התקופה הנוכחית. ראש הממשלה, שר אוצר ואנוכי עובדים בשיתוף-פעולה מלא. משרד האוצר, בתיאום עם בנק ישראל, יסייעו לכך באמצעות הקרן הייעודית לעסקים, כדי שיוכלו להתמודד במצב הביניים. הנגיף פוגש את הכלכלה הישראלית בנקודת התחלה טובה מאוד. יחס חוב-תוצר, אבטלה, יתרות מט"ח ומערכת פיננסית חסונה מגדילים את עמידות המשק. כאשר משבר הקורונה יסתיים, אנו מקווים שנחזור לצמיחה נאה.

"המערכת הבנקאית במצב טוב, עם תיק אשראי איכותי ויכולת להתמודד עם תרחישים שונים. זימנתי את ראשי הבנקים הגדולים, והמערכת הבנקאית נרתמה מיד כדי לתמוך בפעילות העסקית במשק, כגון הלוואות בריביות נמוכות ועוד. אנחנו עוקבים אחרי הבורסות בעולם ובארץ. ניכר כי חרף הירידות בעולם, השווקים בישראל מתפקדים היטב. בכל מצב של החמרה בשווקים בעולם, יש לבנק ישראל כלים כדי להחזיר נזילות. הפעילות המוניטרית ממשיכה להיות רחבה".

אחד העיתונאים בקהל שאל על מערך הטיפול בענף התעופה. מנכ"ל האוצר, שי באב"ד, ענה כי "השיח עם חברות התעופה הוא נפרד. התרחישים שלנו הן שלא יהיו טיסות לישראל, או שהן יירדו באופן דרסטי. אנחנו יושבים כרגע עם חברות התעופה על התוכנית העסקית שלהן ועל התזרים. בשלב הזה מדברים על מענה תזרימי לצלוח את המשבר".

שאלה נוספת הייתה על כך שבמד"א אומרים כי חלק מהחולים לא מקבלים ערכות בדיקה. באב"ד אמר כי "אנחנו הקצנו מיליארד שקל, למרות שמשרד הבריאות ביקש פחות. הבריאות לפני הכול, כלל המשאבים בתקציב למערכת הבריאות יינתנו".

באב"ד התייחס לקרן שהוקמה. "הקרן תוכל לסייע לעסקים להמשיך לפעול. הקריטריונים לקבלת הקרן הם שעסק מסוים הוא נפגע קורונה. הריביות יהיו אטרקטיביות, הערבות נמוכה, וזאת כדי להקל על העסקים. בנוסף, במקומות עבודה שיוציאו עובדים לחל"ת, הביטוח הלאומי ייתן מענה למצב של חל"ת". 

שאלה נוספת הייתה מה המקור התקציבי לתמיכה בהיקף 10 מיליארד שקל. מנכ"ל האוצר באב"ד אמר כי "לא צריך מקור תקציבי ל-10 מליארד שקל. המדינה נותנת רק ערבות, ומשכללים את הערבות. המקור תקציבי מאוד נמוך".

שאלה נוספת הייתה לגבי צעדים נוספים בהמשך. באב"ד השיב כי "בנוגע לצעדים נוספים - ראש הממשלה יציין אותם בהמשך".