כלכלת ארה"ב | פרשנות

פרשנות: מה באמת גרם לפד להזרים אשראי שיכול להגיע ליותר מ-1.5 טריליון דולר?

ביום חמישי הוציא הפד הודעה מיוחדת כי הוא מתכונן להעניק למערכת הבנקאות האמריקאית אשראי, כסף שהוא מדפיס מן האוויר, בשיעור חסר תקדים • בהתחשב בעובדה שעד שבוע שעבר טראמפ ביטל את עניין הקורונה כפייק ניוז, נשאלת השאלה מה קרה פתאום

נשיא ארה,ב דונלד טראמפ ויו”ר הפדרל ריזרב ג’רום פאוול / צילום: רויטרס
נשיא ארה,ב דונלד טראמפ ויו”ר הפדרל ריזרב ג’רום פאוול / צילום: רויטרס

האם משהו רע קורה במערכת הבנקאית האמריקאית? האם התבשיל שהפדרל ריזרב בישל לנו בעמל כה רב עולה בלהבות, והפד בפניקה מוצדקת מנסה לכבות את האש? ביום חמישי הוציא הפד הודעה מיוחדת כי הוא מתכונן להעניק למערכת הבנקאות האמריקאית אשראי, כסף שהוא מדפיס מן האוויר, בשיעור חסר תקדים. בשלב הראשון הוא הציע לבנקים 1 טריליון דולר במהלך היומיים הבאים, 500 מיליארד בכל יום, וזאת כאשראי לתקופה של שלושה חודשים. כמו כן הוא הבטיח להעמיד לרשות הבנקים עוד 500 מיליארד דולר לתקופה של חודש בכל אחד מהשבועות הבאים.

אם כל האשראי הזה יילקח, ואולי המספרים עוד יעלו, הסכום הכולל שהפד עשוי להדפיס ולהלוות יכול להגיע ליותר מ-1.5 טריליון דולר. זאת לאחר שבימי השבוע שקדמו ליום חמישי שעבר, הדפיס הפד הלוואות לבנקים בכמעט 400 מיליארד דולר נוספים. בהתחשב בעובדה שעד שבוע שעבר נשיא ארה"ב ביטל את עניין הקורונה כפייק ניוז, זהו שינוי יכוון מדהים. השאלה כמובן היא מדוע (קפץ הפד)?

אין ספק כי הזרמה כזו למערכת הבנקאית מצביעה בבירור כי המערכת מצויה במצוקת נזילות קשה ביותר, אם לא בפשיטת רגל דה-פאקטו. ואין ספק שטלפון בהול מוול סטריט הבהיר לפד כי קטסטרופה פיננסית תתרחש עד סוף השבוע שעבר אם לא יזרים מיד טריליונים. אך מדוע? מה בדיוק התרחש? אומנם ירידת שערי המניות בבורסה עשויה להתחיל, תהליך שיביא למשבר כלכלי לאורך זמן, וגם ים החובות של החברות והעסקים באמריקה העומדים על הסך ההיסטורי של 18 טריליון דולר ,לפי דיווחי הפד עצמו, הם כמובן פצצת זמן מתקתקת. אך אלו יכולים להטביע את הכלכלה בתוך חודשים ולא בתוך שעות.

כפי שחזרנו פעמים רבות במהלך השנה וחצי האחרונות, בועת האשראי והגירעונות המונומנטליים שהפד הביא במדיניות הריבית וההרחבות, יצרו סדרה בלתי נגמרת של חוסר איזונים במערכת. אלו כוללים בין השאר עיוותים בהקצאת משאבים, בזבוזים וניפוח עסקים שאינם בני-קיימא, השקעות עתק ברכישות עצמיות של מניות, ופערי עושר גדלים. מעל הכול מדיניות הריבית אפשרה משחקים פיננסיים בהיקפים אדירים בכלל, ושוק נגזרים בן מאות הטריליונים בפרט.

מגדל הקלפים של שוק הנגזרים

האחרון, שוק הנגזרים, הוא בפני עצמו מגדל קלפים עצום ממדים בעל פוטנציאל הרסני מאין כמותו. ביום חמישי שעבר הגיע אליו כנראה רגע האמת. אחד מהגורמים הגדולים לחוסר האיזונים בכלכלה העולמית הוא העלות המתמשכת של מימון החוב האמריקאי, ובמיוחד במהלך עשר השנים האחרונות. זה עומד כיום על כמעט שליש מסך החוב העולמי. למימון החוב ולהגנת המלווים מפני השינויים החדים בעלותו בכלל, ובשער הדולר שבו הוא נקוב בפרט, נוצרו גם עשרות טריליונים של חוזי נגזרים בינלאומיים.

עם התפתחות המשבר, בנקים ברחבי העולם כנראה ביקשו לצמצם חשיפה זו. הצמצום הזה, יחד עם השינויים החדים בשערי הריבית על איגרות החוב ובמחיר הדולר בשבועיים האחרונים, יצרו כנראה לחץ נזילות עצום על הבנקים הגדולים, החשופים כאמור למאות טריליונים של חוזי נגזרים, הן בעניין הריבית והן לשערי המט"ח. נכון לסוף הרבעון השלישי של 2019 היו למוסדות הפיננסיים בארה"ב כ-250 טריליון דולר חוזי נגזרים.

מתוך זה, לחמשת הבנקים הגדולים באמריקה - גולדמן, ג'יי.פי מורגן, סיטי, בנק אוף אמריקה, ומורגן סטנלי - מעל 200 טריליון דולר. מהם 161 טריליון חוזים ביחס לשערי הריבית, 46 טריליון ביחס לשערי החליפין של המטבעות, 10 טריליון הימור על ניירות ערך ו-2 טריליון ביחס לסחורות (קומודיטיס). הסיכונים למערכת הפיננסית העולמית משוק הנגזרים משולל הרגולציה היו ידועים, ואף הצבענו עליהם במאמר כאן לפני מספר חודשים.

היטיב להבהיר זאת ה-Bank of International Settlement בספטמבר 2017: החיבור של מאזן פגיע עם קשיי נזילות עשוי ליצור בעיות מימון במקרה של לחץ בשוק. שוק סוער עשוי לגרום למצב שבו בנקים יתקשו לנהל את הפרשי השער בשוק הנגזרות-חליפין, עד כי אפשר שלא יוכלו לעמוד בהתחייבויותיהם קצרות הטווח, וכך להחריף ולהגביר את מצוקת המזומנים בדולרים, ובסופו של דבר להיות חדלי פרעון על התחייבויותיהם".

בתרגום פשוט, כאשר תירשם ההיסטוריה של השנים הסוערות שבפנינו, לשבוע השני של מרץ 2020 כנראה תירשם ההערה הבאה: "לראשונה בהיסטוריה נחלץ הפדרל רזרב ובשני טריליון דולר הוא חילץ את הבנקים שעמדו על סף חדלות פירעון. בזמנו לא ניתן כל הסבר איך פתאום נזקקו הבנקים לשני טריליון דולר בן לילה. אך היום אנו יודעים. זה היה כיסוי דחוף למאות טריליונים של דולרים של הימורים שהיו להם בשוקי הנגזרים אשר העמידו אותם ואת המשק כולו בסכנה גדולה".

השאלה שאיננו יודעים עדיין את התשובה עליה, היא מה יהיו הערות ההמשך ביחס למגדל הנגזרים וכמה טריליונים נוספים יידרשו מן הציבור כדי לחלץ את הבנקים המפסידים בחוזים אלו.

הכותב הוא עורך דין בהשכלתו העוסק ומעורב בטכנולוגיה. מנהל קרן להשקעות במטבעות קריפטוגרפיים, ומתגורר בעמק הסיליקון זה 22 שנה. מחבר הספר "A Brief History of Money" ומקליט הפודקסט KanAmerica.Com. בטוויטר: chanansteinhart