הצעת חוק: לשנות זמנית את חוק שירותי התעופה - זיכוי ולא החזר

ההצעה מבקשת לשנות את החוק זמנית עד לסוף חודש אפריל לפחות, כך שעל טיסה שעוכבה ב-5-12 שעות יינתן זיכוי עתידי – ולא החזר כספי • הצעת החוק הזמנית תאפשר קבלת החזר רק במקרה של ביטול טיסה – ללא פיצוי מעבר לכך

מטוס ממריא / צילום אילוסטרציה: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
מטוס ממריא / צילום אילוסטרציה: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

הצעת חוק דרמטית הונחה על שולחן הכנסת, והיא ממתינה להערות הציבור: הצעת החוק קוראת לשנות את חוק התעופה באשר לפיצוי על טיסה שהמריאה בעיכוב או בוטלה. השינוי יבקש כי על טיסה שעוכבה ב-5-12 שעות יינתן זיכוי עתידי - ולא החזר כספי.

הצעת החוק הזמנית תאפשר קבלת החזר רק במקרה של ביטול טיסה - ללא פיצוי מעבר לכך. ההצעה מבקשת לשנות את החוק זמנית עד לסוף חודש אפריל (לפחות).

מטרת החוק היא "לצמצם את נזקי חברות התעופה, עקב המשבר החריף אליו נקלע ענף התעופה האזרחית, בשל ההתמודדות העולמית עם נגיף הקורונה. בשל היקף עצום של ביטול כרטיסי טיסה על-ידי נוסעים מישראל ואליה, עקב החששות מווירוס הקורונה החדש, ומגבלות שהוטלו הן בהקשר כניסה לישראל והן בהקשר חובת בידוד בבית ובבית חולים, עלולות חברות התעופה להיקלע למשבר כלכלי חריף עד כדי חוסר פירעון".

החוק קובע כאמור פיצוי לנוסעים שטיסתם בוטלה, בהיקף שתלוי במרחק הטיסה: בין 1,300 לכ-3,100 שקל. "הוראת השעה המוצעת נועדה לצמצם את ההטבות להן זכאי נוסע, לתקופת הוראת השעה בלבד, ולאזן בצורה נכונה יותר בין העלויות והנזקים האדירים המצרפיים הנגרמים לחברות התעופה בעת הזאת, לבין הנזקים האישיים הנגרמים לכל נוסע ונוסע עקב איחור וביטול של טיסות".

ההסדר שמוצע קובע כי הצרכנים לא יפוצו מעבר להחזר כספי או זיכוי עתידי לשם יצירת איזון "ראוי בין חוסר הנוחות ונזקים נוספים הנגרמים לנוסע שטיסתו אינה ממריאה בשעה היעודה, לבין האילוצים התפעוליים אליהם כפופות כלל חברות התעופה (תקלה טכנית בלתי צפויה בכלי הטיס, אילוצי מזג אוויר, מרחב אווירי שנסגר בשל נסיבות פתאומיות, אי זמינות זמנית של מסלולי המראה/נחיתה וכיו"ב) הגורמים לעתים לאיחור בטיסות ואף לביטולן. המציאות בימינו שונה באופן קיצוני מהמציאות אליה הותאם החוק העיקרי: בשל החששות העולמיים ממגפת הקורונה עובר משק התעופה העולמי שינויים קיצוניים בזמן קצר - נפח התנועה העולמית יורד דרסטית עקב ביטול טיסות על-ידי נוסעים, כמו גם הגבלות על טיסות ועל כניסת בני אדם לשטחן של מדינות שקובעות המדינות השונות, כל אחת בהתאם למדיניות שלה".

בנימוק מפורט כי חברות התעופה נקלעו לקשיים בין היתר בגלל איסורים והגבלות שהוטלו על כניסת אזרחי מדינות שונות לישראל ובשל חובת בידוד שהוטלה על חוזרים מחו"ל. "במצב הנוכחי, חברות התעופה נפגעו אנושות ממשבר הקורונה - בשל ירידה עצומה בהיקף הביקושים, לעומת הוצאות קבועות גבוהות שיכולן לצמצם אותן מוגבלת מאוד (למשל במימון המטוסים). התמשכות מצב זה מהווה סכנה ממשית להמשך קיומן של חברות התעופה הישראליות כחברות בנות-קיימא. בנוסף, חברות תעופה זרות רבות השעו את טיסותיהן לישראל, כך שזמינות השירות של טיסות בין-לאומיות מישראל ואליה יורדת מיום ליום בקצב מהיר... יש חשיבות למשק בשימור יכולת הפעילות של חברות התעופה בכלל והישראליות בפרט. בנסיבות שנוצרו יש למצוא דרכים להקטין את הנזקים שנגרמים לחברות התעופה עקב המשבר החריף בענף".

הפורמט שמוצע הוא: באיחור או עיכוב בטיסה של בין 5 שעות עד 12 שעות הנוסע יהיה זכאי לשירותי סיוע של מזון ומשקאות ושירותי תקשורת, יהיה זכאי לכרטיס טיסה חלופי או אחר, אך לא יהיה זכאי להשבת התמורה. לגבי נוסע שטיסתו בוטלה, או שמועד המראתה הוא מאוחר/מוקדם ביותר מ-12 שעות ממועד ההמראה המקורי - הוא יהיה זכאי לכרטיס טיסה חלופי או להשבת תמורה, לשירותי הלנה של לילה אחד בלבד ומבלי להוסיף לכך את הפיצוי הכספי הקבוע בחוק. 

ההמלצה היא להחיל הוראה זו רטרואקטיבית מ-29 לפברואר, היום שבו חלה ירידה של 17% במספר הנוסעים לעומת התאריך המקביל אשתקד. יצוין כי אין הכוונה לשנות את עצם החיוב להשבת תמורה אלא רק לייצר לחברות התעופה "מרווח נשימה" הכרחי לביצועו.

הצעת החוק תאפשר לחברות התעופה להשיב כסף ללקוח (שבוטלה טיסתו) בטווח של 90 ימים, ולא 21 ימים כפי שקובע החוק כיום.