נפלו בין הכיסאות? מה יעלה בגורל עובדי אבטחת הטיסות שפזורים בחו"ל

יותר מ-1,000 עובדים משתייכים לאגף הביטחון של אל על כעובדי משרד החוץ • "אומרים לנו לחזור לארץ, אבל אין טיסות, ואף אחד לא דואג להחזיר אותנו לארץ", סיפר אחד העובדים ל"גלובס"

נמל התעופה בן-גוריון, ריק מנוסעים / צילום: RAMI AMICHAY, רויטרס
נמל התעופה בן-גוריון, ריק מנוסעים / צילום: RAMI AMICHAY, רויטרס

5,500 מעובדי אל על הוצאו לחל"ת לאור משבר הקורונה, מדובר בכ-85% מעובדי החברה והחברות הבנות של אל על. אלא שעובדים רבים שנמצאים בתחנות ברחבי העולם נמצאים במצב של חוסר וודאות. מדובר בעובדי האבטחה של חברות התעופה הישראליות, אותם עובדי ביטחון שמתשאלים את הנוסעים לפני העלייה למטוסים הישראלי בנמלי התעופה בחו"ל. מדובר ביותר מ-1,000 עובדים המשתייכים לאגף הביטחון של אל על כעובדי משרד החוץ (עמ"י, עובד מקומי ישראל).

את ההנחיות לאבטחת הטיסות נזכיר כי קובע השב"כ. אל על מוציאה את ההנחיות אל הפועל עבור שלוש החברות הישראליות (אל על ארקיע וישראייר) ומי שמתקצב את החלק העיקרי של הפעילות (97.5%) הוא משרד האוצר. העלות השנתית, בימים כתיקונם, לאבטחת הטיסות של החברות הישראליות נאמדת בכמיליארד שקל. לאחרונה אף אמר החשב הכללי במשרד האוצר רוני חזקיהו בראיון ל"כאן 11" כי היות שכמעט שלא קיימת פעילות תעופתית בימים אלה (למעט טיסות בודדות של אל על), הסכום הזה ישמש את האוצר למטרות אחרות, יחד עם תקציבי השיווק של משרד התיירות שנמחקו (בהיקף של מאות מיליוני שקלים).

עובדי הביטחון של אל על קיבלו אתמול מכתב בו הוסבר להם כי המשבר שאליו נקלע ענף התעופה הוא חסר תקדים בעוצמתו ובהשפעותיו. לעובדים פורט כי גם המציאות באגף הביטחון השתנתה מהקצה אל הקצה מה שחייב התאמה של מתווה שכר חדש. המתווה הזה מתייחס לקיצוץ משמעותי בשכר של עובדי הביטחון שרובם נותרו מיותמים מעבודה. מבנה השכר של העובדים הללו בנוי משכר בסיס ושעות עבודה שבשלב זה יחושב במתכונת של כ-120 שעות, כלומר היקף משרה של 70% ופחות מזה - השכר הזה ישולם לעובדים שיישארו להתגורר בערים שונות בחו"ל, עובדים אחרים יוחזרו לארץ בכדי להיכנס לחל"ת ולקבל דמי אבטלה החל מהחודש השני (היות שבארצות בהן הם מתגוררים הם לא יוכלו לקבל דמי אבטלה).

עובד שפנה ל"גלובס" סיפר על מצוקה שהועלתה בקרב עובדים שמתגוררים באירופה. "אומרים לנו לחזור לארץ, אבל אין טיסות, ואף אחד לא דואג להחזיר אותנו לארץ, חלק מהעובדים בכלל לא זכאים לדמי אבטלה כי לא עבדו ברצף לאחרונה ובחלק מהתחנות עובדים שביקשו לעזוב בשל המצב נדרשו לשלם קנס עזיבה. יש פה קב"טים ועוזרי קב"טים שפיתחו תסמינים בימים האחרונים, אף גורם מהמדינה (שהיא המעסיק הישיר שלנו) פנה לעזרה, לא מספקים לנו מיגון בתחנות שעוד עובדות (בלונדון או בניו יורק למשל), אנחנו עובדי בנמלי תעופה, כנראה המקום שיש בו הכי הרבה סיכון להידבק והתחושה היא שלאיש לא אכפת מהבריאות שלנו".

תגובת משרד החוץ: "עובדי הביטחון והבידוק המדוברים הינם עובדים של ביטחון אל על. מחלקת הביטחון של אל על מגייסת אותם, מכשירה אותם, קובעת לאן ישלחו בחו״ל, קובעת את המשמרות שלהם בחו״ל ומשלמת את משכורתם. לאור המציאות שנוצרה בשל מגפת הקורונה, עומד משרד החוץ בקשר עם מחלקת הביטחון באל על במטרה לוודא שהחברה מטפלת בעובדיה בחו״ל ודואגת למצוא פתרון הולם עבורם".

מי שנדרש לנושא הוא שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' בעצמו ששלח הודעה לאחד העובדים שפנה אליו. בהודעה אמר השר כי הנושא מטופל. "יש פה דילמה גדולה בין המדיניות ביחס למגזר הציבורי והפרטי וההוצאה לחל"ת מול ביטוח לאומי ולבין הצורך לשמור תכנית לחזור לכשירות בפרק זמן מהיר עם היציאה מהמשבר" סמוטריץ' פירט כי ה"אירוע מנוהל בטווח של משרד האוצר, השב"כ, אגף הביטחון ורת"א (רשות תעופה אזרחית) מכיוון משרד התחבורה. אחרי דיון שהתקיים במשרד האוצר מסתמנת פשרה לפיה יחול קיצוץ של 50% בכוח האדם כשכל קיצוץ נוסף יאושר בתנאי שתתאפשר כשירות וחזרה מהירה לכשהתעופה תחזור לסדרה או לחילופין אם יחול צמצום מסוים בדרישות הביטחון באבטחת הטיסות".