שופרסל | פיצ'ר

"בשבוע אחד מכרנו באונליין בהיקפים גדולים יותר מהיקפי המכירות של רשת בינונית"

מנכ"ל שופרסל איציק אברכהן נמצא בינתיים בצד של המעטים שמרוויחים מהמשבר שפקד את המשק • בראיון ל"גלובס" הוא מתחייב לעשות הכול כדי להימנע מהעלאת מחירים, מפנה אצבע מאשימה כלפי החקלאים ובטוח שרשת הפארם שרכשה שופרסל תעבור לרווח עוד השנה

מנכ"ל שופרסל, איציק אברכהן / צילום: שלומי יוסף
מנכ"ל שופרסל, איציק אברכהן / צילום: שלומי יוסף

למרות העובדה ששופרסל נמצאת בצד של המעטות שדווקא "נהנות" מהמשבר כעת בזכות היקפי קניות אדירים, החברה מציינת בדוחותיה השנתיים בנוגע למשבר הקורונה כי "שוררת אי-ודאות רבה מאוד באשר למשך המגבלות וחומרתן כמו גם השפעתן על המשק והצמיחה". עוד נכתב כי "ניתן להניח שמשבר הקורונה יפגע בצמיחה בישראל ויהיו לו השפעות רבות על המשק", וכי למציאות כזאת "עלולות להיות השפעות עקיפות לרעה על פעילות הקבוצה עקב אפשרות של מעבר המשק להאטה ומיתון".

אך לא רק זאת, על-פי דוחות שופרסל ל-2019 שפורסמו בסופף השבוע, התפרצות נגיף הקורונה עלולה להביא גם ל"קשיים באספקת מוצרים, במתן שירות ללקוחות הקבוצה ובפעילות סניפי הקבוצה". מנגד, החברה גייסה בשבועיים האחרונים 1,200 עובדים כדי לעמוד בלחץ.

בראיון ל"גלובס" מפרט המנכ"ל איציק אברכהן כי "המותג שופרסל בעתות של משבר הוא מותג מאוד חזק. אנחנו עובדים מאוד קשה במערך החנויות, הגדלנו את מספר העובדים באונליין ובמוקדי השירות של האונליין ובסניפים. אנחנו במספרים לא נתפסים - חברה בסדר של גודל של שופרסל שצריכה להעמיד כל-כך הרבה סחורה לציבור כל-כך גדול. אני מרגיש שאנחנו גם מקבלים חיבוק מהלקוחות בעת הזו".

איך תיראה 2020 לאור המשבר?

"אם המשק הולך להאטה ולמיתון, בדרך-כלל עולם המזון מגיע לזה בסוף השרשרת. האירועים האלה חזקים מאוד מבחינתנו ומבחינת המכירות והמיצוב שלנו. בשלב הזה הנתונים שלנו נראים ממש בסדר, ואני מעריך שגם לגבי הרבעונים הבאים שנדע לצאת מהם מחוזקים למרות האווירה הלא פשוטה מבחינה עסקית".

שופרסל בנתה לאורך למעלה מעשור תשתית של מכירה מקוונת שמהווה 15% מהמכירות שלה. ב-2019, עוד לפני הקורונה, היא הגיעה להיקף של כ-2 מיליארד שקל בשנה. מאז פרוץ המשבר הרשת אף התמודדה עם עומסים שהביאו לקריסה של אתר ההזמנות שלה מספר פעמים. ועדיין, מדובר בשחקנית האונליין הגדולה בישראל בפער רב מיתר רשתות המזון.

התשתית הזו נותנת לכם כעת יתרון מול יתר הרשתות?

"מבחינתי הכותרת היא שרק שופרסל חזתה את העניין הזה, רק אנחנו קראנו את המפה בשנים האחרונות, ואני חושב שזה מנוע צמיחה שהביא לידי ביטוי את העוצמה של החברה. שברנו את כל שיאי המכירות. מערך האונליין שלנו מכר בשבוע אחד בהיקפים גדולים יותר או דומים להיקפי המכירות של רשתות שלמות בינוניות".

המשבר הנוכחי במשק מסייע לשופרסל לא רק מהזווית של מכירות המזון, בעיקר דרך מערך המשלוחים הגדול של החברה, אלא גם מזווית אחרת שלגבי הורמו לא מעט גבות עד לאחרונה - ההחלטה לרכוש את ניו-פארם - כיום Be. עתה נראה כי השינוי הדרמטי שחל בהרגלי הצריכה בישראל לצד הגדלת והסטת הצריכה לרשתות פארמים ו-Be בכללם, משנה את התמונה לחיוב.

"פקפקתם, ובסוף הבנתם שאנחנו יודעים להתנהל אחרת. אנחנו הולכים לצמצם ב-2020 את ההפסד עד לרמה של שליש מההפסד ב-2019. ברבעון הרביעי אמרתי שנרוויח ואנחנו נרוויח", משיב אברכהן בהקשר זה.

מדוחות החברה עולה כי הכנסות Be הסתכמו ב-2019 ב-708 מיליון שקל, גידול של 28.3% לעומת 2018. זאת הודות לפתיחת חנויות חדשות וגם לגידול בהכנסות ממכירות בחנויות זהות. בשורה התחתונה, רשת הפארם רשמה ב-2019 הפסד תפעולי של 70 מיליון שקל לעומת הפסד תפעולי של 29 מיליון שקל ב-2019. עוד מגלים הדוחות של שופרסל לגבי Be כי המכירות בחנויות הזהות של רשת הפארם גדלו ב-6.1% מול אשתקד.

בימים האחרונים דיווחנו על התייקרויות בעיקר של סחורה טרייה דוגמת עופות טריים. יש ניסיונות לנצל את המצב כדי להעלות מחירים?

"נעשה הכול כדי לא להעלות מחירים, ואנחנו לא מעלים מחירים איפה שיש לנו יכולת להשפיע. איפה אני בקושי יכול להשפיע? במחירים של הסחורה הטרייה שמגיעה מדי יום מהחקלאים. החקלאי קובע שהוא מעלה את מחיר העוף והעגבנייה, ואם אתה לא רוצה אז אין לך. חוץ מהמוצרים הללו שההתייקרויות שלהם תמיד חוזרות בריטואל של חגים ושל משבר, אנחנו לא מעלים מחירים, וגם בנוגע לסחורות הטריות אנחנו עושים הכול ואף סופגים ככל שאנחנו יכולים על-מנת לא להעלות מחירים".

 להערכתך לא נראה התייקרויות במוצרים אחרים מעבר לטריים?

"זה יישאר כמו שזה כל יום, מחדש, אצל החקלאים, והם תמיד ממשיכים לקטר ואנחנו אלה שצריכים לתת בסוף את ההסברים".

בימים האחרונים נרשמו חוסרים של מגוון מוצרים ברשתות, ובין היתר גם אצלכם.

"הימים הם מאוד מאתגרים, אין לזה תקדים, ואין לזה אח ורע בהיקפים ובריצה לקניות. היצרנים והיבואנים כולם משתפים פעולה. אמנם יש 'פיקים', וימים שבהם יש חוסרים בנייר, אז לוקח עוד יומיים עד שמביאים את כל הנייר, למשל. להגיד לך שיש לנו 95% אספקה? לא. אבל להגיד שכולם מחויבים למקסם את העשייה בתחום שרשרת האספקה? את זה אני אומר באחריות שקורה. המרכזים הלוגיסטיים נתנו לנו יתרון עצום, וגם הספקים עוזרים".

טרום עידן הקורונה, שופרסל סיכמה את 2019 עם הכנסות של 13.4 מיליארד שקל, גידול של 4% ביחס לשנה המקבילה אשתקד, קצת יותר מאשר עלייה של 3.7% בעלות המכירות מה שהוביל לשיפור קל בשיעור הרווח הגולמי שעלה מ-26.8% ב-2018 ל-27% ב-2019. למול זאת, החברה רשמה גידול של 115% בהוצאות המימון בעיקר בעקבות יישום התקן החשבונאי החדש IFRS 16 אך גם כתוצאה מהשפעת הירידה בשערי החליפין דולר ואירו.

הבורסה נפלה
 הבורסה נפלה

אפרופו רשת הפארם Be , בדוחות 2019 נהנתה שופרסל מנכס מס בגין הפסדי Be שהובילו לכך ששילמה מס של רק 38 מיליון שקל לעומת הוצאות מס של 94 מיליון שקל ששילמה ב-2018. בשורה התחתונה רשמה החברה יציבות יחסית ברווח הנקי שגדל ב-1.5% ל-269 מיליון שקל. המכירות בחנויות זהות של הקבוצה רשמו גידול של 0.5% בהשוואה לשנה הקודמת.