נגיף הקורונה | סיקור שוטף

היקף הנדבקים עלה ל-2,369 איש; 2,197 במצב קל

בעולם יש כ-446 אלף נדבקים, מתוכם כ-19 אלף מתים כתוצאה מהנגיף וכ-112 אלף מחלימים • רשת ויקטורי תפתח 5 סניפים לצרכנים בני הגיל השלישי בלבד בשעות ייעודיות • מקרה מוות ראשון ברשות הפלסטינית

חיטוי נגד קורונה בישראל / צילום: Ariel Schalit, Associated Press
חיטוי נגד קורונה בישראל / צילום: Ariel Schalit, Associated Press

20:20

היקף הנדבקים בנגיף הקורונה עלה הערב ל-2,369 איש. מתוכם, 2,197 במצב קל, 64 במצב בינוני, 39 במצב קשה. 64 איש החלימו, וחמישה בני אדם נפטרו מהמחלה. 

19:20

רשת ויקטורי תפתח 5 סניפים לצרכנים בני הגיל השלישי בלבד בין השעות 7:30 ל-8:30 בכל ימות השבוע מלבד יום שישי. מדובר בסניפי מודיעין, הרצליה, שוהם, פתח תקווה ושדרות. ברשת ממתינים לאישור דומה מרשויות אחרות, בהן רמת גן וירושלים. הכניסה לסניף בשעות אלה תותנה בהצגת תעודה מזהה.

18:30

‏מקרה מוות ראשון מקורונה בשטחים: דובר הממשלה הפלסטינית איברהים מילחם הודיע לפני זמן קצר כי אישה כבת 65 מתה לאחר שאובחנה חולה בנגיף הקורונה. מקורות פלסטינים מסרו כי האישה, מהכפר בידו דרומית-מערבית לרמאללה, לא הייתה לאחרונה בחוץ לארץ, ולא ברור מקור ההדבקה שלה. בניה עבדו בישראל. 

15:40

מיזם הכשרות של יצהר החליט שמכיוון ועסקי ההסעדה סגורים, שלא לגבות תשלום עבור תקופת הקורונה עד שהעסקים יחזרו לתפקד. גם עסקים שעובדים יקבלו השגחה רק לפי הצורך במצב הנתון כאשר הגבייה על אותם עסקים תתקיים בחודשים שלאחר החזרה לשגרה.

15:00

לאור המחסור הארצי באלכוהול ג'ל, בית החולים הדסה פתח בייצור נרחב של "הדסול" - אלכוהול רפואי לחיטוי הידיים המיוצר בבית החולים ונועד לשימוש פנימי של הצוותים. לאור מצב החירום, ייצרה הדסה עד כה למעלה מ-20,000 בקבוקים עבור בתי החולים הציבוריים והממשלתיים בשבועיים האחרונים. כעת תייצר הדסה את חומר החיטוי גם עבור משטרת ישראל וארגונים נוספים.

האגף לשעת חירום במשרד הבריאות כבר הזמין מהדסה 700 אלף בקבוקי חצי ליטר של "הדסול", והייצור תבצע הדסה בהתפרס על פני השבועות הקרובים, ללא הפסקה. 

14:55

בצל הקורונה: מנכ"ל איסתא ליינס ומנכ"ל איסתא ישראל לא ימשכו משכורת למשך שלושה חודשים. הקורונה הכתה חזק בתחום התיירות, כאשר פעילות חברות התיירות והתעופה ירדו כמעט לאפס. ענפים אלה היו הראשונים שניזוקו וצפויים להיות האחרונים שיצאו ששו. איסתא החליטה להוציא כ 90% מהעובדים לחל"ת, ומרבית הסניפים נסגרו זמנית.

אחישי גל, המנכ"ל והבעלים; אסף גורן, מנכ"ל איסתא ישראל; ומנהלים בכירים נוספים בקבוצה החליטו שלא יימשכו את משכורתם בחודשים מרץ-מאי 2020. 

13:50

הממשלה אישרה הלילה תקנות שעת חירום להגבלת הפעילות על מנת לצמצם את ההתפשטות של נגיף הקורונה בישראל. התקנות כוללות צמצום נוסף של היציאה למרחב הציבורי, הטלת אחריות על מעסיקים, סגירות חנויות שאינן חיוניות והטלת הגבלות על תחבורה ציבורית.

התקנות יכנסו לתוקפן היום בשעה 17:00 ולמשך תקופה של 7 ימים.

על פי תקנות החירום החדשות לא ניתן יהיה לצאת ממקום מגורים או ממקום שהייה קבוע למרחב הציבורי אלא לאחת מהפעולות או המטרות הבאות:

• הגעה של עובד למקום עבודה מותר על פי התקנות.
• הצטיידות במזון, תרופות, מוצרים חיוניים וקבלת שירותים חיוניים.
• קבלת שירות רפואי.
• תרומת דם.
• הליך משפטי.
• הפגנה.
• הגעה לכנסת.
• לצורך טיפול במסגרות רווחה.
• יציאה של יחיד או של אנשים הגרים באותו מקום לזמן קצר ובמרחק של עד 100 מטרים ממקום המגורים.
• סיוע רפואי לאדם אחר או סיוע לאדם עם קושי או מצוקה הדורש סיוע.
• תפילה במקום פתוח, הלוויה, חתונה וברית וכן יציאת אישה לטבילה במקווה נשים ובלבד שתיאמה מראש את מועד הגעתה.
• העברה של קטין למסגרות חינוך לילדי עובדים חיוניים ומסגרות מיוחדות (בהתאם לפקודת צו בריאות העם).
• העברה של קטין, שהוריו חיים בנפרד, על ידי אחד מהוריו, לביתו של ההורה השני.
• העברה של קטין שההורה האחראי עליו נדרש לצאת לצורך חיוני ואין במקום המגורים אחראי שניתן להשאיר את הקטין בהשגחתו.

עוד הוחלט כי יצומצמו שירותי התחבורה הציבורית לכדי 25% מהקיים ובהתאם להנחיות משרד הבריאות.
שירותי מוניות יתאפשרו רק עם נוסע אחד או עם מלווה נוסף לצורך רפואי, כשהנוסעים יישובים במושב האחורי כשחלונות הרכב פתוחים.

התקנות קובעות כי במרחב הציבורי ובמקומות העבודה ישמר מרחק של 2 מטרים לפחות בין אדם לאדם. בנסיעה חיונית ברכב פרטי יהיו עד 2 נוסעים. כן מותרים שירותי הסעה למקומות עבודה בכפוף למגבלות.

נוסף על כך נקבע כי על המעסיק מוטלת החובה למדוד חום בכניסה למקום העבודה. לא תותר כניסת אדם עם חוץ גוף העולה על 38 מעלות צלזיוס.

לצד זאת, יורשו לפעול שירותי משלוחים למזון, עיתונים וכן שירותים חיוניים לתחזוקת הבית, מוצרי חשמל, מוצרי ושירותי תקשורת ואביזרים רפואיים. מכירה מקוונת עם משלוח מותרת לכל סוגי המוצרים. בשירות משלוחים למקום מגורים, המשלוח יונח מחוץ לפתח בית המגורים.

עסקים למכירת מזון לצריכה מחוץ לבית האוכל ובשירות משלוחים בלבד, בתי מרקחת, מכוני אופטיקה או חנות שעיקר עיסוקה מכירת מוצרי היגיינה, יפעלו בכפוף לשמירה על מרחק של 2 מטרים בין אנשים, ומניעת צפיפות של אנשים, כך שבכל עת לא ישהו בתוך החנות לקוחות ביחס של יותר מ-4 אנשים לכל קופה רושמת פעילה.

נקבע כי הפרת האיסורים תהווה עבירה פלילית, שתאפשר גם הטלת קנס מנהלי על המפרים, וכן נקבעו בתקנות סמכויות לשוטרים לצורך אכיפת ההוראות הרלוונטיות.

הנוסח הסופי של תקנות לשעת החירום יפורסם בהקדם, לאחר השלמת עריכת התיקונים הנדרשים ע"י גורמי המקצוע הרלוונטיים.

מעבר לתקנות האמורות, על אוכלוסיית בני ה-60 ומעלה, בדגש על קשישים ואוכלוסיות בסיכון להשאר בביתם ולא להסתכן ביציאה למרחב.

13:12

מספר הנדבקים בקורונה בישראל עלה ל-2,170.

12:13

פורום חירום שהקימו חברות ה-IT הישראליות פנה היום למנכ"ל משרד האוצר בבקשה להחריג בתקנות לשעת חירום גם את ענף ה-IT, כספק שירותים חיוניים לכלל המשק. פורום החירום שבראשו עדי אייל, מנכ"ל וואן טכנולוגיות, הוקם על-ידי החברות מטריקס, וואן טכנולוגיות, מלם תים, נס, טלדור ואמת, במטרה לנהל את ההתמודדות עם משבר הקורונה על פלח השוק של טכנולוגיות המידע, וכדי לפעול יחד מול הרשויות לניהול האתגרים, המשימות והצרכים המשותפים לענף. החברות בו קוראות לכל החברות בענף להצטרף לפורום.

במכתב למנכ"ל משרד האוצר נכתב, "אנו מכבדים את שיקולי הממשלה, במאבק למיגור מגפת הקורונה בישראל. יחד עם זאת, אנו מודאגים לגבי ההשלכות החמורות של הצעדים שהוחלו עד כה, על כלל המשק ועל ענף טכנולוגיות המידע כחלק חשוב בו. על מנת למזער את פוטנציאל הנזק הכלכלי-אנושי האדיר, יש לשקול מחדש את היקף השבתתם של ענפים שונים במשק ואת הגדרתם כחיוניים בשעת חירום, ובכלל זה ענף טכנולוגיות המידע".

לדברי אייל, "החברות בענף ה-IT אחראיות לאספקת שירותי מחשוב חיוניים ולתפעולן של מערכות מידע קריטיות, לרבות מערכות פיננסיות, ממשלתיות, בריאותיות וביטחוניות, עבור ארגונים מובילים בישראל, אשר רבים מהם הוגדרו כחיוניים למשק. לשרידותן של מערכות אלו, יש השפעה מכרעת על ההמשכיות העסקית של ארגונים, ועל יכולתם להתאושש בהקדם האפשרי מהשלכות המשבר. יחד עם זאת, אלפים רבים של ארגונים ועסקים נוספים, בסקטור הציבורי והפרטי, אשר לא הוגדרו כחיוניים, זקוקים אף הם לתמיכה במערכות ה- IT שלהם. המחסור באנשי שירותים ותמיכה מקשה עלינו לדאוג לצמצום פוטנציאל הפגיעה בעסקיהם, בין היתר כתוצאה מהאטה או השבתה של מערכות טכנולוגיות חיוניות".

11:11

לפי עדכון שירות התעסוקה מספר דורשי העבודה מתחילת מרץ עמד על 657,876 נרשמים חדשים וסך הכול רשומים 815,727 מובטלים - שיעור אבטלה של 19.6%. 90% מהנרשמים במתחילת מרץ - בחל"ת.

מאתמול בשעה 17:00 עד הבוקר ב-7:00 נרשמו כ-24 אלף דורשי עבודה. בסה"כ נרשמו אתמול (יום שלישי, 24. במרץ) 45,647 דורשי עבודה - לעומת 38,016 דורשי עבודה ביום שני ו-54,305 ביום ראשון השבוע.

רמי גראור, מנכ"ל שירות התעסוקה: "אנו עדיין רואים מספרים נמוכים יותר של דורשי עבודה חדשים לעומת השיאים בשבוע שעבר, אבל איננו משלים את עצמנו - ברור שההחמרות וההגבלות הנוספות במסגרת המאבק בקורונה, עלולות להביא עוד גלים.

"אנו מקדישים תשומת לב מרבית לסיוע למובטלים ולמעסיקים הפעילים גם בתקופת חירום זו, ונערכים ל"יום שאחרי" ההגבלות המחמירות ולחזרת המשק לתפקוד - תקופה שצפויה להיות בעצמה הדרגתית ומורכבת".

09:30

תמריץ למעסיקים במקום דמי אבטלה

עצומה שמופצת ברשתות החברתיות קוראים מעסיקים ועובדים לממשלה להעניק תמריץ כספי למעסיקים שרוצים לשמר את העובדים שלהם ולא להוציאם לחל"ת עקב ההאטה בפעילות במשק.

"במקום לשלם דמי אבטלה לעובדים ולהוציאם ממעגל העבודה - העבירו את הסכומים כתמריץ וסיוע למעסיקים שיתחייבו להמשיך ולהעסיק את העובדים עד תום המשבר", נכתב בעצומה.

"המדינה היום מעודדת הלכה למעשה הוצאת עובדים לחל"ת גם בעסקים שממשיכים לפעול, ומתמודדים עם האטה בפעילות. הנזק למשק, לעובדים ולעסקים הוא עצום. העסקים מוציאים עובדים לחל"ת, מצמצמים את פעילותם ואין ודאות שלעובדים יהיה לאן לחזור בתום המשבר, המדינה תידרש לשלם דמי אבטלה חודשים ארוכים גם אחרי תום המשבר והעסקים יאבדו עובדים מוכשרים ומקצועיים.

08:48

ממשרד הבריאות נמסר כי חולה נוסף, בן 87 שאושפז בבית החולים מעייני הישועה, נפטר מקורונה. בכך עולה מניין הקורבנות בארץ מהנגיף לחמישה. פרופ' מוטי רביד, מנהל בית החולים מעייני הישועה, אישר את הפרטים הבאים: "החולה בן ה-100 שנפטר שלשום לא היה חולה בקורונה. החולה בן ה-87 שהובא אתמול במצב אנוש לבית החולים, נמצא חיובי למחלה". 

08:21

קורבן רביעי לקורונה: גבר בן 76 שנפטר בבית החולים שיבא. מהמרכז הרפואי שיבא נמסר: "לצערנו, הלילה נפטר חולה קורונה אשר היה מאושפז ביחידה המיוחדת לטיפול נמרץ לחולי קורונה. האיש בן ה-76 סבל ממחלות רקע משמעותיות והיה מאושפז בבית החולים מיום שני האחרון. אנו משתתפים בצערה של המשפחה". 

07:13

עדכון ראשוני לאחר ישיבת הממשלה:

לאחר דיון שנמשך 6 שעות, אושרו בממשלה הגבלת תנועה. התקנות יכנסו לתוקף לקראת הערב (ד').
הנוסח המפורט של התקנות יפורסם בהמשך. יציאה לזמן קצר תתאפשר עד מרחק של 100 מטר. שירותי התחבורה הציבורית יצומצמו באופן משמעותי ורק לצרכים שאליהם הותרה היציאה מהבית. יורשו לפעול שירותי משלוחים למזון ולשירותים חיוניים לתחזוקת הבית.

06:45

הלמידה מרחוק במסגרות הכיתתיות צפויה לחזור לפעילות החל מהיום

בהמשך להנחיית ראש הממשלה נתניהו להחזיר את הלימוד מרחוק במסגרות כיתתיות, התקיימה אמש פגישה בהשתתפות מנכ"ל משרד ראש הממשלה רונן פרץ, מנכ"ל משרד האוצר שי באב"ד, מנכ"ל משרד החינוך שמואל אבואב, הממונה על השכר קובי בר-נתן ומזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דוד.

לאחר שעות של דיונים הוסכם כי הנהלת הסתדרות המורים תאשר מחר את הצעת ראש הממשלה על המתווה שיאפשר חזרה מיידית ללמידה מרחוק. במסגרת ההסכמות נקבע כי עובדי ההוראה, בכל מערכת החינוך, מגני הילדים ועד כתות י' בחטיבה העליונה (כולל בתי"ס יסודיים וחט"ב), יקבלו שכר מלא עד תום חופשת הפסח. החל ממחר עובדי ההוראה יחזרו ללמידה מרחוק, ובמהלך הקיץ יוחזרו 9 ימים בלבד.

06:30

בתום דיון לילי ארוך אישרו שרי הממשלה שורה של מגבלות תנועה נוספות ומשמעותיות, שייכנסו לתוקפן ככל הנראה עוד הערב. נוסח התקנות הסופיות טרם פורסם.

מספר הנדבקים בקורונה בישראל עלה ל-1,930 איש. 1,795 מתוכם במצב קל, 45 במצב בינוני, ו-34 במצב קשה. 53 איש החלימו, ושלושה נפטרו.